وقتی از حادثهها بهعنوان یکی از مهمترین علتهای اختلال در پایداری کسبوکارها صحبت میشود، میتوان به رخدادهایی مانند بلایای طبیعی، قطع برق، حملههای سایبری، جنگ، خطای انسانی و… اشاره کرد. اتفاقهایی که میتواند برای کسبوکار (بزرگ یا کوچک) رخ دهد و حیاتشان را به خطر بیاندازد. اما آیا باید به این آسیبها عادت کرد؟ و احساس بیاعتمادی کاربرها پس از این بحرانها را بدیهی دانست؟ پاسخ فناوریهای ابری به این پرسش، منفی است. اما چگونه؟ آروانکلاد بهعنوان یک شرکت ارایهدهندۀ زیرساخت ابری با امکاناتی مانند نگهداری، پشتیبانگیری اطلاعات، بازیابی دادهها، کمک به مقابله با حملهها و… روشهایی برای تداوم کسبوکارها در زمان بروز حادثه، ارائه میدهد. این مسئله تا آنجا از نظر بینالمللی اهمیت پیدا کرده است که آمارها از مهاجرت ۷۰درصدی کسبوکارها و صنایع مختلف دنیا تا سال ۲۰۳۰ به ابر حکایت میکنند. درواقع این روند به یکی از کارکردهای زیرساخت ابری، با افزایش تابآوری در حادثهها و تداوم کسبوکارها در بحرانها تأکید دارد.
بهاینترتیب، باید گفت که استفاده از زیرساخت ابری به یک راهبرد برای تداوم کسبوکارها، اعتمادسازی مشتریها، پایداری و دردسترسبودن بیشتر شبیه است تا اینکه فقط با سودآور بودن و کاهش هزینههای عملیاتی تعریف شود. گزارشهای بسیاری دربارۀ تأثیر زیرساخت ابری بر تداوم کسبوکارها در حادثهها و پس از آن وجود دارد و محصولات متنوع زیرساخت ابری در این میان کمککنندهاند.
آروانکلاد هم بهعنوان یک ارایهدهندۀ زیرساخت ابری، در سه سطح پیش از حادثه، در زمان حادثه و پس از آن، راهکارهای ابری را با هدف تداوم کسبوکارها در روزهای حادثه ارائه میدهد. امکانات متنوع محصولاتی مانند CDN، آبجکت استوریج، سرور ابری، محصول ویدیو و دیتابیس مدیریتشدۀ ابری و… که همگی اینها امنیت بالا، بازیابی سریع سرویسها، سادگی استفاده و قابلیت استفاده در سناریوهای مختلف را دارند:
یکی از این محصولات، سرویس CDN و Cloud Security آروانکلاد است که شبیه یک حفاظ امنیتی روی تمام سرویسها و محصولات قرار میگیرد. این سرویس یکی از مهمترین کارکردهای Disaster Recovery ابری برای روزهای حادثه بهشمار میآید. درحالحاضر، علاوهبر شبکۀ توزیع محتوا (CDN) آروان که شامل چندده پاپسایت در نقاط مختلف دنیا میشود، محصول IaaS آروان نیز برای تأمین زیر ساخت پردازشی سرویسهای کسبوکار، پنج دیتاسنتر در سه منطقۀ مختلف در اختیار دارد.
امکانات سرویس CDN آروان برای تداوم کسبوکار در وضعیت حادثه
امکانات متنوع CDN و DNS آروان راهکارهای متنوعی را در اختیار شما میگذارند که تداوم کسبوکارها در روزهای بحران را افزایش میدهند؛ سرویس توزیع بار (Load Balancer)، توزیع بار جغرافیایی (Geo Load Balancer) و مانیتورینگ وضعیت (Active Health Check) آروان این امکان را فراهم میکنند تا در وضعیت حادثه، ترافیک کاربران داخلی و خارجی بهشکل هوشمند بین سرورها توزیع شود.
بهعلاوه، در حالت بروز اختلال در دیتاسنترهای داخل یا خارج ایران، امکان Active Health Check بهشکل خودکار سرورهای مشکلدار را از مدار خارج میکند و ترافیک را به سرورهای سالم هدایت میکند. همچنین امکان Passive Health Check آروان این امکان را فراهم میکند که در وضعیت بروز خطا و باتوجهبه وضعیت دلخواه، ترافیک به سرورهای متفاوتی ارسال شود.
زیرساخت توزیعشدۀ DNS آروان
آروان با ارائۀ زیرساخت DNS ابری و توزیعشده، امکان پاسخدهی به درخواستهای DNS کاربران از نقاط مختلف جهان را فراهم میکند. در حالت بروز اختلال یا حادثه در یک نقطه، این سرویس میتواند از دیگر نقاط به درخواستهای کاربران پاسخ دهد. همچنین، کاربرها و کسبوکارها میتوانند از رکوردهای DNS موجود روی آروان پشتیبانگیری کنند تا در زمانهای ضروری از آنها استفاده کنند.
ویژگیهای توزیعشدگی سرویس CDN آروان
سرویس CDN آروان بر بستر شبکۀ Global Anycast فعالیت میکند که در حالت بروز حادثه در هر نقطه، میتواند ترافیک را از پاپسایتهای متعدد آروان در سراسر جهان هدایت کند. این ویژگی سبب افزایش پایداری سرویس و کاهش اختلالها در زمان بروز بحران میشود.
قابلیت رایگان دسترسی همیشگی
با استفاده از قابلیت دسترسی همیشگی میتوانید حتی در زمانی که سرور اصلی شما دچار مشکل شده است، محتوای ذخیرهشده (Cache) را از پاپسایتهای CDN به کاربران خود برگردانید. همچنین در این سناریو کراولر موتورهای جستوجو و هوش مصنوعی هم میتوانند محتوای کششده (Static) وبسایت شما را دریافت کنند. این قابلیت نقش مهمی در پایداری کسبوکارها در زمان بحران دارد.
همچنین بهزودی قابلیت Secondary DNS به سرویس DNS آروان اضافه میشود تا حتی مشتریانی که از سرویس آروان استفاده نمیکنند، بتوانند از این سرویس بهعنوان DNS پشتیبان (Backup) استفاده کنند.
چرا مهم است که یک برنامه برای Disaster Recovery برای روزهای حادثه داشته باشیم؟
علاوهبر نکات بالا، آروانکلاد برنامۀ شخصیسازیشدۀ کسبوکارها را در قالب برنامۀ تداوم یک کسبوکار در زمان حادثه (Disaster Recovery) ارائه میکند. یعنی مهم نیست یک کسبوکار کوچک باشید یا چند میلیون کاربر روزانه داشته باشید، آروانکلاد متناسب با نوع کسبوکارتان یک برنامۀ اختصاصی Disaster Recovery در اختیار شما قرار میدهد. این راهکارها در انواع محصولات ابری کارایی دارند؛ یعنی کاربرها چه مشتری سرور ابری، دیتابیس مدیریتشدۀ ابری باشند و چه از سرویس ذخیرهسازی ابری، پلتفرم VOD یا کانتینر ابری و… فرقی نمیکند؛ امکانات چندشهری، بازیابی گامبهگام اطلاعات، مقابله با حملهها، جزیی از خدمات ثابت آروانکلاد برای تداوم کسبوکارها در حادثهها است. درنهایت همۀ این موارد در کنار هم با تداوم سرویس یا محصول در زمان حادثه به حفظ اعتماد کاربرها/مشتریهای کسبوکارها و کاهش میزان خسارت پس از حادثهها کمک میکند.