دوشنبه 26 شهریور 1403

رویداد دورهمی اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار به میزبانی آژانس تبلیغات دیجیتال تپسل برگزار شد. در حاشیه این دورهمی پنلی با حضور صاحب‌نظران رسانه برگزار و گزارشی با موضوع رسانه و هوش مصنوعی ارائه شد. صاحب‌نظران ابراز امیدواری کردند که در دولت جدید شاهد رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و باز شدن فضای رسانه‌ای کشور باشیم.

در صد روز اول دولت جدید در حوزه رفع فیلتر اتفاقات خوبی رخ می‌دهد

مسعود ابراهیمی، مدیر مسئول رکنا؛ محمد مبین، مدیر مسئول پایگاه خبری منیبان و سیامک رحمانی، مدیرعامل رسانه برترین‌ها به عنوان پنلیست به بررسی وضعیت فعلی و آینده رسانه‌های کشور پرداختند.

در ابتدای پنل، ابراهیمی با انتقاد از فضای حاکم بر رسانه‌های کشور اظهار کرد: خبرنگاران یا در حبس هستند یا نادیده گرفته می‌شوند؛ امیدوارم این فضا تغییر کند. در رکنا نگاه دولتی و غیردولتی وجود ندارد. در این مجموعه میزان بازدید و مخاطب برای تک تک خبرنگاران مهم است. سردبیران دائما با خبرنگاران در ارتباط هستند و  یکی از دلایل موفقیت رکنا همین موضوع است. هر زمان افت کردیم سعی کردیم بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: تپسل به رکنا کمک زیادی کرد و ما را همراهی کردند. دوستانی که مشاور و مدیر تبلیغاتی تپسل هستند کار بزرگی می‌کنند؛ اگر رسانه حمایت تبلیغاتی نداشته باشد نمی‌تواند مستقل به کار خود ادامه دهد.

در ادامه مبین با اشاره به اتفاقات سال 1401 گفت: بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱ پی در پی به قوه قضاییه احضار می‌شدیم. دست می‌گذاشتند در جایی که محل مخاطب‌گیری ما بود. سال سختی بود. به نظر من طی چند ماه آینده با آرامش فضای سیاسی کشور، رویکرد رسانه‌ها واقعی‌تر می‌شود. چراکه معمولا در دولت‌های اصلاح طلب دست رسانه‌ها بازتر است. در دولت‌های اصول‌گرا محدودیت‌های سلیقه‌ای اعمال می‌شود. هیات نظارت بر مطبوعات محدودکننده است اما در دولت‌های اصلاح طلب این فشار وجود ندارد. امیدواریم در دولت اقای پزشکیان به رسانه با عنوان رسانه نگاه شود نه دشمن.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی گوگل روزنامه‌نگار خواهد شد

وی درمورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: برای فیلترینگ اینستاگرام حکم قضایی وجود ندارد. دولت قبل تصمیم به فیلتر گرفت. فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب بر اساس کدام قانون فیلتر شدند؟ به نظر من در صد روز اول دولت جدید در حوزه رفع فیلتر اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

همچنین سیامک رحمانی، با تاکید بر اینکه آینده رسانه باید دغدغه بزرگ روزنامه‌نگاران و سیاست‌گذاران باشد، عنوان کرد: هوش مصنوعی باعث تغییر کار رسانه و محتوا می‌شود؛ چراکه هوش مصنوعی تولید محتوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امید وجود دارد که با باز شدن فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و امکاناتی که به رسانه‌ها داده می‌شود فضای متفاوتی برای رسانه‌ها ایجاد شود.

وی افزود: انتظار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شبکه ملی اطلاعات اگر به معنی بستن مرزها باشد پاسخگو نیست؛ باید امیدوار باشیم با استفاده از تکنولوژی جدید امکان توسعه رسانه بیشتر شود.

اگر روزنامه‌نگاران حواسشان به هوش مصنوعی نباشد کار خود را از دست می‌دهند

در ادامه مراسم، علی شاکر، پژوهشگر ارتباطات و هوش مصنوعی گزارشی درمورد هوش مصنوعی و تاثیر آن روی نحوه رسانه و کار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ارائه کرد.

به گفته وی، خبرنگاران با هوش مصنوعی با کوهی از داده روبه‌رو هستند و می‌توانند محتوا را به هر صورتی که می‌خواهند بسازند.

شاکر درمورد میزان آمادگی کشورهای مختلف برای استفاده از هوش مصنوعی توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد رتبه آمریکا در زمینه آمادگی استفاده از هوش مصنوعی یک و رتبه ایران 94 است. کشورهای اروپایی هم در این زمینه وضعیت مطلوبی دارند. اما ما به درستی نمی‌دانیم هوش مصنوعی چه چیزی است.

بیشتر بخوانید  روایت‌های رسانه‌ای و سفیدنمایی یک جنایت

این پژوهشگر ارتباطات و هوش مصنوعی ادامه داد: هوش مصنوعی برای روزنامه‌نگاران شده بهانه‌ای که بتوانند به صورت همزمان در چند رسانه کار کنند. نظارت خبرنگار روی هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. هوش مصنوعی لحظه به لحظه خبر تولید می‌کند، تیتر می‌زند و جریان کار روزنامه‌نگاری را متحول می‌کند. کار روزنامه‌نگار نظارت است. صرف بلد بودن اصول خبری کافی نیست، باید خلاقیت را ارتقا دهیم.

شاکر اخبار جعلی، از دست دادن شغل، نگرانی حریم خصوصی و از دست دادن اعتماد مخاطبان را از تهدیدهای هوش مصنوعی برای رسانه عنوان و تاکید کرد: اگر روزنامه‌نگاران حواسشان به هوش مصنوعی نباشد کار خود را از دست می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *