چهارشنبه 7 آبان 1404

فهرست

کتاب «رسانه‌ها و جامعه؛ قدرت، پلتفرم‌ها و مشارکت» نوشتۀ نیکولاس کاراه با ترجمۀ دکتر پویا نعمت‌اللهی توسط انتشارات سیمای شرق روانۀ بازار کتاب شد. این اثر پژوهشی به شناخت‌شناسی انتقادی پلتفرم‌های رسانه‌ای و نقش آن‌ها در مناسبات قدرت می‌پردازد.

از صنعت فرهنگ تا قدرت پلتفرم‌ها

نویسنده در این کتاب به بررسی سیر تاریخی فراگرد برساخت بازنمایی و هویت پرداخته و به تحول از صنعت فرهنگ توده‌ای قرن بیستم به تسلط پلتفرم‌های رسانه‌ای از اوایل دهۀ ۱۹۹۰ اشاره می‌کند. او تأکید می‌کند که در دوران معاصر، فرهنگ مشارکتی دیجیتال تحت نفوذ مدل‌های تجاری و الگوریتمی پلتفرم‌ها قرار گرفته است. این مدل‌ها، با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، نه‌تنها مشارکت مخاطبان را سازماندهی و کنترل می‌کنند، بلکه قدرت معناداری را اعمال می‌نمایند.

پلتفرم‌ها و پارادوکس دموکراسی و نظارت

کاراه در بخشی از این اثر از پیکربندی دوگانۀ پلتفرم‌ها سخن می‌گوید؛ رسانه‌هایی که هم امکان دموکراسی و مشارکت گسترده را فراهم کرده و هم ابزارهای نظارتی پیچیده‌ای ارائه می‌دهند. او در این‌باره هشدار می‌دهد که اسیر اسطورۀ مشارکت نشویم؛ چراکه فرهنگ نظارت، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی ما شده است.

دربارۀ نویسنده و کتاب

نیکولاس کاراه، دانشیار دانشگاه کوئینزلند استرالیا و مدیر مرکز فرهنگ و جوامع دیجیتال این دانشگاه، در این کتاب تلاش کرده است پارادوکس‌های ارتباطات مدرن را واکاوی کند. این اثر در ۳۴۵ صفحه و ده فصل، با قیمت ۴۶۰ هزار تومان، منتشر شده است.

این کتاب می‌تواند برای پژوهشگران ارتباطات، علوم اجتماعی و سیاسی و همچنین سیاست‌گذاران فرهنگی و رسانه‌ای الهام‌بخش باشد. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق دیجی‌کالا تهیه کرده یا با شمارۀ ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *