دوشنبه 14 مهر 1404
هوش مصنوعی و رسانه‌های سنتی

فهرست

در عصر رقابت فناوری‌های هوش مصنوعی و رسانه‌های سنتی، اپلیکیشنی جدید به نام پارتیکل (Particle) توسط تیمی از مهندسان سابق توییتر به منظور تغییر در نحوۀ تعامل کاربران با اخبار و پشتیبانی از ناشران رسانه‌ای راه‌اندازی شده است. این اپلیکیشن با پشتیبانی ۴.۴ میلیون دلار سرمایۀ اولیه و جذب مجدد ۱۰.۹ میلیون دلار، تلاش دارد تا به‌جای استفاده از محتوای ناشران بدون بازگشت ترافیک، از طریق همکاری‌های سازنده و ارجاع مستقیم، از کسب‌وکارهای خبری حمایت کند.

پارتیکل با همکاری ناشرانی نظیر خبرگزاری فرانسه (AFP)، رویترز (Reuters) و فُرچون (Fortune) محتوای آنان را از طریق APIهای اختصاصی در اپلیکیشن خود قرار داده است و با روش‌هایی مانند نمایش برجستۀ لینک‌ها در زیر خلاصه‌های خودکار، بازدیدکنندگان را ترغیب به مراجعه به سایت‌های اصلی می‌کند. یکی از ویژگی‌های خاص این اپلیکیشن، استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل مقالات به خلاصه‌های کلیدی و قابل فهم است. به‌جای این که تنها یک خلاصۀ مختصر از اخبار ارائه شود، پارتیکل به کاربران امکان می‌دهد تا اخبار را از زوایای مختلفی مانند حالت «به زبان ساده» و «just the facts» مشاهده کنند و حتی به‌صورت صوتی یا به زبانی دیگر به محتوا دسترسی داشته باشند.

یکی از جالب‌ترین ابزارهای پارتیکل، ویژگی «دیدگاه‌های متضاد» یا «Opposite Sides» است که سعی می‌کند با نمایش دیدگاه‌های مختلف از منابع خبری با گرایش‌های متفاوت، کاربران را از فیلتر حباب‌های خبری خارج کند. این قابلیت با استفاده از طیف خبری، نشان می‌دهد که چگونه یک موضوع از دیدگاه رسانه‌های مختلف، از گرایش‌های مختلف پوشش داده شده و چه اندازه هر یک از طرف‌ها بر موضوع خاصی تأکید دارند.

بیشتر بخوانید  هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری: سیستم‌های خبره چگونه محتوای خبری را ارتقا می‌دهند

علاوه بر این، پارتیکل یک چت‌بات هوش مصنوعی نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که امکان طرح پرسش‌ها و دریافت پاسخ‌های دقیق دربارۀ موضوعات مختلف را فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در مواجهه با خبری دربارۀ سیاست‌های مهاجرتی ترامپ، کاربران می‌توانند سؤالاتی همچون «چالش‌های قانونی احتمالی برنامه‌های مهاجرتی ترامپ چیست؟» را مطرح کنند و پاسخ‌های مستند و دقیق دریافت کنند.

این اپلیکیشن، که از سیستم‌عامل iOS پشتیبانی می‌کند و برای آیفون و آیپد در دسترس است، به گونه‌ای طراحی شده که کاربران را تشویق به کلیک بر روی سایت‌های اصلی می‌کند و حتی تصاویر و پروفایل خبرنگاران را نمایش می‌دهد تا کاربران بتوانند سایر مطالب آنان را نیز دنبال کنند. پارتیکل همچنین برای کاهش مشکلات دقت هوش مصنوعی، از مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته نظیر GPT-4، Anthropic، Cohere و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند. علاوه بر این، تیم پارتیکل قصد دارد با گسترش اپلیکیشن، از ویرایشگران انسانی برای مدیریت بهتر محتوای هوش مصنوعی و بهبود صفحۀ اصلی بهره بگیرد.

به نظر می‌رسد که این اپلیکیشن در‌حال‌حاضر با استقبال خوبی از سوی کاربران اولیه مواجه شده است و تیم توسعه‌دهندۀ آن قصد دارد در آینده روش‌های دیگری برای همکاری با ناشران از جمله دسترسی به محتواهای پشت دیوارهای پرداختی نیز ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *