جمعه 27 مهر 1403

دروازه‌های نمایشگاه الکامپ برای بیست‌وهفتمین مرتبه از ۹ تا ۱۲ تیرماه به روی علاقه‌مندان گشوده شد و امسال هم مانند سال‌های قبل، شرکت‌های بزرگ و کوچک، با چیدمان متفاوت خود چهره‌ای جذاب برای این نمایشگاه ساختند.

در این میان، غرفه تینواستارز هرچند عنوان ساده‌ترین غرفه نمایشگاه را به دوش می‌کشید اما شگفتی‌هایی در آن وجود داشت که در هیچ سالن و غرفه‌ای یافت نمی‌شد. تینواستارز همان فرصتی است که در اختیار دانش آموزان قرارداده شده تا در حاشیه نمایشگاه الکامپ حضور یابند و ایده‌های استارت‌آپی خود را معرفی کنند. چشم‌های خندان، لبخندهای بی‌ریا، نگاه‌های باهوش و آگاه نوجوان‌هایی که پشت کانترهای غرفه تینواستارز نشسته‌اند باعث می‌شود بازدیدکنندگان نتوانند بدون هم‌صحبتی با آن‌ها نمایشگاه را ترک کنند.

نوجوانان لبخند به لبی که روی صندلی‌های تینواستارز نشسته بودند تا متوجه می‌شدند خبرنگاری برای شنیدن روایتشان آمده می‌ایستادند و ناگهان به یک پیر دانا تبدیل می‌شدند.

سه ویژگی شاخص و مشترک بین دانش‌آموزان

برخی ویژگی‌ها در اکثر این دانش‌آموزان مشترک بود؛ نخست آنکه بدون دیدن هیچ دوره‌ای اقدام به راه‌اندازی استارت‌آپ کرده بودند؛ دوم آنکه تنها حمایت خانواده را داشتند و خبری از حمایت مدرسه یا دولت نبود و سوم آنکه اکثرا دوست داشتند در آینده در ایران بمانند اما آرزو می‌کردند امکان مهاجرت برای آن‌ها وجود داشته باشد! عمده استارت‌آپ‌ها نیز در حوزه‌های گردشگری، آموزشی و پزشکی بود.

آرین و علی ۱۴ ساله و تیم همراهشان برنامه UP TRIP (صعود به بالا) را با حمایت و کمک خانواده‌های خود راه‌اندازی کرده‌اند. ایده این برنامه زمانی به ذهن این تیم رسیده است قصد سفر با خانواده را داشتند اما مقصد مناسب با بودجه متناسب را پیدا نمی‌کردند. به همین دلیل اقدام به ساخت یک برنامه‌ای کردند که در زمینه گردشگری با استفاده از AI راهنما باشد.

اعضای این تیم به این سوال که ترجیح می‌دهند در ایران بمانند یا خیر پاسخ دادند به دنبال پیشرفت جهانی هستند و ایران نخواهند ماند.

استارت‌آپ سم‌زدا (سامانه مدیریت زمان دانش‌آموزی) ایده آرین ۱۳ ساله است. این ایده زمانی به ذهن آرین رسیده است که متوجه شده مشاوره درسی برای دانش‌آموزان هزینه‌بر است و یک برنامه می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر درسی به آن‌ها کمک کند تا ریزی انجام دهند.
آرین بر این باور است که بازار IT در یران محدود است و امکان رشد استارت‌آپ‌ها وجود ندارد؛ به همین دلیل برای استعدادیابی بیشتر مهاجرت را ترجیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید  گزارش سال 1402 ایران سرور منتشر شد

همچنین محمدحسین ۱۷ ساله زمانی که برنامه‌های آموزشی بسیاری تماشا می‌کند و متوجه می‌شود که همگی مفید نیستند، تصمیم به راه‌اندازی برنامه‌ای می‌گیرد که در کم‌ترین زمان بهترین آموزش را در اختیار دانشجو قرار دهد. او و هم‌تیمی‌هایش می‌گویند اگر شرایط در ایران بهتر شود در کشور خواهند ماند اما امکان دست‌یابی به اهداف و حمایت دولت کم است.

علی و محمدپارسا استارت‌آپ سلامت و توانبخشی را راه‌اندازی کرده‌اند و دلیل را‌ه‌اندازی این استارت‌آپ این بوده است که مادربزرگی مبتلا به دیابت داشتند اما پرستاری که وظیفه مراقبت از مادربزرگ را داشته اشتباهاتی انجام داده که منجر به فوت مادربزرگ شده است.
هدف آن‌ها راه‌اندازی یک پرستار بی نقص با کمک از AI است و ترجیح آن‌ها این است که به دلیل مساعد نبودن شرایط از ایران مهاجرت کنند.

مهدی ۱۷ ساله صاحب ایده کلید نقره‌ای است که اخبار را توسط هوش مصنوعی از خبرگزاری‌های بی‌طرف و میانه‌رو جمع‌آوری کرده و بازنویسی می‌کند. او هم برای راه اندازی این ایده مانند سایر دانش‌آموزانی که در تینواستارز حضور داشتند دوره‌ای ندیده و فقط از سوی خانواده مورد حمایت قرار گرفته است. امیر مسعود نیز صاحب ایده خبرخوان کلان است؛ ایده این استارت‌آپ به دلیل بالا بودن هزینه اینترنت برای پیگیری اخبار زمانی به ذهن امیر مسعود رسیده است.

آراد، متولد ۱۳۹۵؛ کودک ۸ ساله‌ای که کوچک‌ترین عضو تینواستارز بود اما ایده خود را در قامت یک مخترع پرزنت می‌کرد. او که ماساژور سر، صورت، دست، اعضای بدن و کفش مناسب خار پاشنه را با کمک برادر ۱۲ ساله خود ساخته است می‌گوید هرکدام از این ابزار یک قصه دارند. ماساژور سر به آدم آرامش می‌دهد و ماساژور صورت استرس را دور می‌کند.

آراد که هنوز جدول ضرب را از بر نیست، به دلیل اینکه یکی از اقوامش دچار خار پاشنه شده بود، تصمیم به ساخت کفشی مناسب افرادی که خارپاشنه دارند گرفته و این کفش را ساخته است.

بیشتر بخوانید  گزارش بازار کار ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

تینواستارز چگونه متولد شد؟

صائبه سلوکی، مدیر تینواستارز در گفت‌وگو با رسانۀ مُصوّر با اشاره به اینکه حضور بچه‌ها در نمایشگاه الکامپ از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، توضیح داد: ما یک سری رویدادهای دانش‌آموزی برگزار می‌کردیم که رویکرد این رویدادها آشنایی بچه‌ها با حوزه فناوری اطلاعات بود. مقطع تحصیلی که این رویدادهای فناورانه دانش‌آموزی روی آن‌ها تمرکز داشت، مقطع متوسطه بود اما گاهی مقطع ابتدایی هم حضور داشت.

وی ادامه داد: البته این یک پروژه شخصی بود که دو دهه روی آن کار شده بود اما از سال ۱۳۹۷ یک اتفاقی افتاد که این موضوع به یک پروژه ملی تبدیل شد. در این پروژه ملی سه دستگاه دولتی که بسترساز موضوع بودند شامل وزارت ICT، معاون علمی ریاست جمهوری و آموزش و پرورش هم با این پروژه همراه شدند. از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰، رویدادهای کارآفرینی دانش‌آموزشی در استان‌های کم برخوردار برگزار شد و بچه‌هایی که در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کردند شناسایی شدند و برای آن‌ها کمپ برنامه‌نویسی برگزار کردیم و در کمپ بچه‌های برنامه‌نویس را شناسایی کردیم.

مدیر تینواستارز افزود: در سال ۱۳۹۸ به این نتیجه رسیدیم که بچه‌هایی که چنین استعداد و ظرفیتی دارند در نمایشگاهی مانند الکامپ حضور داشته باشند تا آینده خود را ببینند. در سال ۱۳۹۹ و در دوران کرونا، بچه‌ها به صورت رقابت دانش‌آموزی در الکام‌استارز شرکت کردند.

سلوکی با بیان اینکه چهارمین دوره تینواستارز درحال برگزاری است، اظهار کرد: این چهارمین تینواستارز است و دانش‌آموزان ایده‌های خود را ارائه می‌کنند. البته هدف ما ایجاد خودباوری و این است که بچه‌ها با دنیای بازار کار IT آشنا شوند. نه می‌خواهیم وادار به رقابت شوند و نه می‌خواهیم در فضایی باشند که مجبور به راه‌اندازی استارت‌آپ شوند. هدف فقط این است که بچه‌ها در نمایشگاه الکامپ با آینده خود آشنا شوند.

به گفته وی در الکامپ ۱۴۰۳، ۲۵ تیم از استان‌های تهران، یزد، گرگان و اصفهان در تینواستارز حضور دارند و تیم اجرایی تینواستارز، ۱۷ نفر هستند داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *