دوشنبه 26 شهریور 1403

گروه اسنپ در حالی گزارش عملکرد ۱۴۰۲ خود را منتشر کرده که نسبت به گزارش‌های گذشته به فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی این سوپراپلیکیشن به‌صورت جدی‌تری پرداخته شده است. این مجموعه که حدود ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد در پنج سال گذشته گزارش عملکرد ارائه کرده و این گزارش‌ها را در لندینگی ویژه در دسترس قرار داده است.

همانطور که از روند گزارش‌های سالانۀ این سوپراپلیکیشن مشخص است، پرداختن به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی در گروه اسنپ سال‌به‌سال پر رنگ‌تر شده به‌طوری‌که گزارش امسال با بخش مسئولیت اجتماعی آغاز می‌شود و به ارائۀ فعالیت‌های این حوزه می‌پردازد.

چرا مسئولیت اجتماعی برای اسنپ اهمیت دارد؟

از همان آغازین روزهای شکل‌گیری، اسنپ توجه ویژه‌ای به مسئولیت اجتماعی داشت. چیزی که در گزارش‌های سال این گروه نیز مشهود است. به نوعی، توجه به دغدغه‌های جامعه‌ای که گروه اسنپ در آن فعالیت می‌کند جزئی از هویت این مجموعه است. گروه اسنپ تلاش می‌کند تا در مسیر مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی و پاسخگویی به نیازهای جامعه گام بردارد. درهمین‌حال، آنچه اهمیت دارد این است که اسنپ، با شناخت از زنجیرۀ تأمین و توزیع خدمات خود، ذی‌نفعان گستردۀ ارائۀ خدمات حمل‌و‌نقل هوشمند شهری را می‌شناسد و کوشش می‌کند برای هر یک برنامۀ ویژه‌ای طراحی کند. گروه اسنپ قاعدۀ بازی را می‌داند و به این امر واقف است که به‌منظور پایداری و استمرار فعالیت خود باید ارزش ویژه‌ای برای گروه‌های مختلف ذی‌نفعان خلق کند و این مهم از مسیر کسب‌و‌کار اتفاق می‌افتد. به‌همین‌خاطر، در راستای اجرای برنامه‌های سازگار و متناسب با اهداف سازمانی (High Fit) برای گروه‌های ذی‌نفع خود اقداماتی طراحی می‌کند تا ارزش بیشتری در مسیر کسب‌و‌کار برای آن‌ها خلق کند. یکی از این ذی‌نفعان کاربران راننده هستند که مهمترین نقش را در چرخۀ حمل‌و‌نقل این سوپراپلیکیشن ایفا می‌کنند. در ۱۴۰۲، اسنپ حدود ۱۱۵ میلیارد از بودجۀ ۱۴۳ میلیارد تومانی خود را در بخش مسئولیت اجتماعی به این گروه اختصاص داده و در تلاش است تنوع طرح‌های مربوط به کاربران راننده را افزایش دهد.

آیا همچنان مسئولیت اجتماعی اهمیت دارد؟

بحث و اختلاف نظر در مورد اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتی مُرده، کمرنگ شده و یا نیازی به وجود آن نیست نه‌تنها در ایران بلکه در جهان مطرح است. بااین‌حال، مسئولیت کسب‌و‌کارها نسبت به اجتماع خود از بین نرفته، اما پرداختن به این موضوع نسبت به گذشته ساختاریافته‌تر، پیچیده‌تر و قابل ارزیابی‌تر شده است. پایداری (Sustainability) کسب‌و‌کار موضوع روز دنیاست و از نظر ساختاری امروز دیگر CSR در قالب ESG (راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و ابرشرکتی) مطرح می‌شود. در این قالب، موضوعات زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی شرکتی در دستور کار قرار می‌گیرد و کسب‌وکارها بر اساس این استاندارد ارزیابی می‌شوند و امتیاز می‌گیرند. اقدامات و برنامه‌های اجرایی در این حوزه‌ها نیز تأثیر بسیار گسترده‌تری بر کسب‌وکار و جامعه می‌گذارد و البته به درک و حمایت بیشتر از سوی تصمیم‌گیران در سطح سازمان‌ها و جامعه نیاز دارد. مجموعۀ اسنپ، با علم بر این موضوع، در مسیر ورود به جهان تازه قرار دارد؛ اما این امر موجب توقف تلاش‌های گذشتۀ آن برای جامعه نمی‌شود. چراکه اسنپ بقای خود را در توسعه و توانمندسازی جامعه می‌داند.

بیشتر بخوانید  اتاقک هک شد

طرح‌هایی همراستای کسب‌و‌کار برای همه گروه‌ها

همانطور که اشاره شد، اسنپ طرح‌های مسئولیت اجتماعی را در راستای اهداف کسب‌و‌کاری و توسعۀ جامعۀ فعال برای گروه‌های مختلف ذی‌نفعان خود تعریف می‌کند که سرآمد آن معافیت کاربران راننده، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان، در دوره‌های زمانی مختلف است. این طرح‌ها در سال گذشته حدود ۸۰ درصد از بودجۀ کمپین‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ را به خود اختصاص داد و شامل گروه‌های رانندگان دارای معلولیت، خانوادۀ شهدا، جانبازان و ایثارگران، و افراد مبتلا به بیماری‌های ام‌اس و تالاسمی بود. تیم مسئولیت اجتماعی، با همکاری باشگاه رانندگان اسنپ، همواره به دنبال یافتن راه‌هایی نو برای ارائۀ ارزش بیشتر به این گروه از ذی‌نفعان است.

در همین راستا، اسنپ با اجرای کمپین «مستقیم تا رویا» تلاش می‌کند تا مسیر توانمندسازی کاربران رانندۀ خود را هموار کند. سال گذشته، در این طرح دو کاربر رانندۀ ورزشکار بورسیه شدند. حسین رسولی، قهرمان پرتاب دیسک، یکی از این دو بورسیه بود که به فاصلۀ چند ماه از طرح حمایتی اسنپ موفق به کسب مدال طلای مسابقات آسیایی شد. امیدواریم با شناسایی استعدادهای برتر کاربران راننده در حوزه‌های متنوع این طرح را ادامه دهیم و به شکوفایی بیشتر استعدادها کمک کنیم.

در آنسوی طیف، کاربران مسافر قرار دارند که در طرح‌ها و دسته‌بندی‌های گسترده از تخفیف برخوردار می‌شوند. اقداماتی که برای این گروه اجرا می‌شود نیز کاملاً سازگار با کسب‌و‌کار (High Fit) است. در اجرای این اقدامات تلاش می‌شود، از طریق ارائۀ تخفیف‌، حمل‌ونقل کاربران مسافر و سازمان‌هایی که امکان و توان کمتری برای سفر با اسنپ دارند تسهیل شود. به‌عنوان نمونه، در سال گذشته ۵۱ مؤسسۀ نیکوکاری از حدود ۳۷۶ میلیون تومان تخفیف در سفر بهره‌مند شدند.

از سوی دیگر، در بخش نیکوکاری‌کلاب و در راستای ارائۀ خدماتی برای همۀ نیازهای کاربران، اسنپ به طور مداوم با همکاری مؤسسه‌های خیریه طرح‌های نیکوکاری را به کاربران خود معرفی می‌کند. در اسنپ‌کلاب، کاربران می‌توانند امتیازهای کسب‌شدۀ خود را بدون صرف هزینه به امور خیریه اهدا کنند. اسنپ نیز بر اساس امتیازهای کسب‌شده برای هر طرح مبلغی را به مؤسسه‌های نیکوکاری اهدا می‌کند. در این بخش به ازای هر ۲ هزار امتیازی که کاربران به امور خیریه معرفی شده اهدا می‌کنند، اسنپ ۴ هزار تومان اختصاص می‌دهد. استمرار و پایداری در اجرای طرح‌های نیکوکاری یکی از شاخص‌های انتخاب طرح‌ها و معرفی به کاربران است. در سال گذشته با بیش از ۱.۱ میلیون مشارکت کاربران، مبلغی افزون بر ۴.۵ میلیارد تومان از سوی اسنپ به مؤسسه‌‌های نیکوکاری اهدا شد.
افزون بر این، اقداماتی در راستای فرهنگ‌سازی مقابله با هدررفت غذا از سوی اسنپ‌فود و مشارکت در طرح کاهش آلایندگی هوا از سوی اسنپ‌باکس در اصفهان به اجرا درآمد که منطبق با ماهیت کسب‌وکار است و نفع عمومی دارد. همچنین، اقداماتی در راستای دسترس‌پذیر کردن خدمات اسنپ‌خودرو برای کاربران راننده و مسافر دارای معلولیت اجرا شد.

بیشتر بخوانید  گزارش عملکرد ۱۴۰۲ گروه اسنپ منتشر شد

طرح‌های متنوع برای گروه‌های مختلف

اما، آنچه مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ در نظر دارد، تنها معطوف به کسب‌و‌کار خود نیست، بلکه جامعه‌ای فراتر از کاربران را در بر می‌گیرد. در این گروه از اقدامات که لزوماً منطبق با ماهیت کسب‌و‌کار نیستند و در اصطلاح به‌عنوان طرح‌های Low Fit شناخته می‌شوند، اسنپ اقداماتی را برای مهارت‌آموزی و توسعۀ افراد در نظر گرفته است. از جمله طرح‌هایی که در سال گذشته اجرا شد می‌توان به توسعۀ گروه‌های خودیار زنان و مهارت‌آموزی در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد. در این بخش از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، رویکرد اسنپ حمایت از توسعۀ افراد و جوامع است.

آغاز مسیری بی‌پایان

گروه اسنپ در بخشی از چشم‌انداز خود در پی رسیدن به شهرهایی است که شهروندانش به ماشین‌های شخصی نیاز ندارند، شهرهایی که حتی در ساعات پُر ترافیک، از ترددی روان برخوردارند و آلودگی هوا دیگر در آن‌ها عبارتی واقعی نیست؛ شهرهایی که تمامی مردمانش در هر جای آن دسترسی برابری به حمل‌و‌نقلی کارآمد دارند و شهرهایی که مدارس، پارک‌ها، فضای سبز و خانه‌هایش از احیای فضاهایی به وجود آمده است که در گذشته به پارکینگ و جای پارک ماشین‌های شخصی اختصاص می‌یافتند. این چشم‌اندازی است که مسیر طولانی برای رسیدن به آن باید طی کرد. مسیری که اسنپ در آن قدم گذاشته و به همراهی و یاری بازیگران این عرصه نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *