با بستهشدن کامل آسمان ایران از ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ به دنبال آغاز جنگ ۱۲ روزه، صنعت سفر کشور با اختلال گسترده مواجه شد. توقف پروازهای داخلی و خارجی، لغو هتلهای خارجی، تورها و خدمات ویزا، موج بزرگی از درخواستهای استرداد هزینهها را به سمت آژانسهای مسافرتی روانه کرد.
براساس آمار ارائهشده از سوی علیبابا، این مجموعه طی ۲۰ روز بحران، ۷۶ هزار و ۱۴۰ تماس تلفنی را پاسخ داده، یعنی بهطور متوسط روزانه ۳۸۰۷ تماس، درحالیکه پیش از بحران این عدد بهطور میانگین ۷۸۱ تماس در روز بوده است. همچنین، تیم پشتیبانی علیبابا مجموعاً به بیش از ۹۵ هزار درخواست در بسترهایی مانند وبسایت، ایمیل و پیامرسانها رسیدگی کرده است. رکورد ۴۹۹ تماس ورودی در ساعت (۲۳ خرداد) و ۹۷۱ درخواست استرداد در ساعت (۲۵ خرداد) در این بازه ثبت شده است.
علیبابا اعلام کرده است که در این مدت ۴۰۱ هزار و ۷۰۰ درخواست استرداد را پیگیری و مبلغی معادل هزار میلیارد تومان به مسافران بازگردانده است. به گفتۀ علیبابا، با وجود افزایش چشمگیر حجم تماسها، میانگین زمان پاسخگویی ۱۷۱ ثانیه باقی مانده و بیش از ۸۶ درصد مشکلات در همان تماس نخست حل شده است.
اختلالات اینترنت، قطعیهای مکرر برق و محدودیت دسترسی به تأمینکنندگان داخلی و خارجی، از جمله چالشهای این دوره عنوان شده است که بر روند پاسخگویی و ارتباط با مسافران تأثیر گذاشته است.







