یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

مهارت‌های ارتباطات بین‌فردی و اهمیت آن در محیط کار

www.mosavvar.com

مهارت‌های ارتباطات بین‌فردی و اهمیت آن در محیط کار

www.mosavvar.com

ارتباط بین‌فردی فرآیند به اشتراک گذاشتن‌‌ایده‌ها و احساسات به صورت کلامی ‌و غیرکلامی ‌با فرد دیگر است.‌‌ این موضوع به ما‌‌ این امکان را می‌دهد که در زندگی شخصی و حرفه‌‌ای خود با دیگران تعامل داشته باشیم و آنها را درک کنیم. در محل کار، مدیران منابع انسانی اغلب به دنبال کارمندانی با مهارت‌های بین‌فردی قوی هستند که با همکاران خود تعامل و ارتباط خوبی برقرار کنند.

مهارت‌های ارتباطات بین‌فردی چیست؟

مهارت‌های ارتباطات بین‌فردی –که به عنوان مهارت‌های مردمی ‌نیز شناخته می‌شود– مهارت‌های نرمی ‌هستند که برای برقراری ارتباط و درک دیگران از آنها استفاده می‌کنید. شما هرروز از‌‌این مهارت‌ها هنگام تعامل رودررو با افراد استفاده می‌کنید. نمونه‌هایی از مهارت‌های بین‌فردی عبارتند از:

  • گوش دادن فعال
  • کار گروهی
  • مسئوليت پذیری
  • قابل اعتماد بودن
  • رهبری
  • انگیزه
  • انعطاف‌پذیری
  • صبر
  • همدلی
  • مذاکره

چرا مهارت‌های بین‌فردی مهم است؟

مهارت‌های بین‌فردی برای برقراری ارتباط و کار با گروه‌ها و افراد در زندگی شخصی و حرفه‌‌ای شما مهم است. افراد با مهارت‌های بین‌فردی قوی تمایل به ‌‌ایجاد روابط خوب دارند و می‌توانند به خوبی با دیگران کار کنند. آنها خانواده، دوستان، همکاران و مشتریان را به خوبی درک می‌کنند. مردم نیز اغلب از کار با همکارانی که مهارت‌های بین‌فردی خوبی دارند لذت می‌برند.

از دیگر مزایای مهارت‌های بین‌فردی می‌توان به توانایی حل مشکلات و تصمیم گیری خوب اشاره کرد. شما می‌توانید از مهارت‌های ارتباط بین‌فردی و توانایی درک دیگران برای رسیدن به بهترین راه حل یا گرفتن بهترین تصمیم برای همه افراد درگیر استفاده کنید.

بسیاری از کارفرمایان سعی می‌کنند کارکنانی با مهارت‌های بین‌فردی قوی استخدام کنند زیرا‌‌ این افراد اغلب در تیم‌ها به خوبی کار می‌کنند و به طور مؤثر با همکاران خود همکاری می‌کنند. افرادی که دارای مهارت‌های بین‌فردی هستند نیز به دلیل توانایی آنها در برقراری ارتباط و‌‌ایجاد انگیزه در اطرافیان، تمایل دارند رهبران خوبی شوند.

شش راه برای بهبود مهارت‌های بین‌فردی

در حالی که تمام مهارت‌های بین‌فردی می‌تواند برای افراد در محل کار مفید باشد، ارتباطات بین‌فردی برای کار تیمی ‌و دستیابی به اهداف مشترک کلیدی است. در‌‌اینجا شش مهارت ارتباط بین‌فردی که در محل کار بسیار مهم هستند، آورده شده است.

ارتباط کلامی

توانایی شما برای صحبت واضح، مطمئن و مناسب در موقعیت می‌تواند به شما کمک کند تا با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنید. لحن و واژگان مناسب را برای مخاطبان خود انتخاب کنید.

به عنوان مثال، در طول جلسات و سخنرانی‌ها به طور رسمی ‌و حرفه‌‌ای صحبت کنید. استفاده از زبان پیچیده یا فنی در هنگام تلاش برای توضیح موارد یا هنگام صحبت با مشتریان روش خوبی نیست. زمانی که نیاز به شفاف‌سازی اطلاعات دارید، سوال بپرسید.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال، توانایی توجه کامل به کسی هنگام صحبت کردن و درک واقعی آنچه می‌گوید است. شما با گوینده درگیر هستید و با دادن پاسخ‌های کلامی ‌و غیرکلامی، از جمله تماس چشمی، تکان دادن سر و لبخند زدن، آن را نشان می‌دهید. گوش دادن فعال نه تنها توجه به آن چیزی است که شخص می‌گوید بلکه تلاش برای درک نشانه‌های غیرکلامی ‌او نیز هست. سوال بپرسید و پاسخ دهید تا نشان دهید که گوش می‌دهید و علاقه‌مند هستید.

بیشتر بخوانید  ارتباطات داخلی، تیری با چند نشان

گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط مؤثر و جلوگیری از سوء‌تفاهم در محل کار مهم است. ‌‌این به شما امکان می‌دهد اطلاعات یا دستورالعمل‌هایی را که همکاران یا مدیرتان به شما می‌دهند درک کنید. همچنین می‌تواند همکاران را به اشتراک گذاری ‌‌ایده‌ها و همکاری تشویق کند.

ارتباط غیرکلامی

حالت بدن، بیان و حرکات شما می‌تواند به اندازه کلمات شما مهم باشد. هنگام برقراری ارتباط با همکاران و مدیران، به همان اندازه که می‌گویید، از نشانه‌های غیرکلامی ‌خود نیز آگاه باشید. حرکاتی مانند تکان دادن سر، لبخند زدن و آرام بودن همگی نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد به صحبت‌های کسی گوش می‌دهید و درگیر گفتگو هستید. با‌‌ این اوصاف، از سایر عبارات و حالت‌هایی مانند دست‌های ضربدری، رفتار بی‌قرار و جابه‌جایی چشم خودداری کنید.

همدلی

همدلی که به عنوان هوش هیجانی نیز شناخته می‌شود، توانایی درک احساسات، نیازها و‌‌ایده‌های دیگران از دیدگاه آنهاست. افرادی که همدل هستند هنگام برقراری ارتباط از آگاهی و شفقت برخوردارند. همدلی در محل کار می‌تواند برای روحیه و بهره‌وری مفید باشد و می‌تواند به جلوگیری از سوء‌تفاهم بین کارکنان کمک کند. با نشان دادن همدلی، احتمال بیشتری برای جلب اعتماد و احترام همکارانتان وجود دارد.

حل تعارض

می‌توانید از مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی خود برای حل مسائل و اختلافات در محل کار استفاده کنید. ‌‌این ممکن است شامل مهارت‌هایی مانند مذاکره، متقاعدسازی و درک هر دو طرف بحث باشد. از نزدیک به همه افراد درگیر گوش کنید و سعی کنید راه حلی بیابید که به نفع همه باشد. مهارت‌های خوب حل تعارض می‌تواند به محیط کاری مثبت‌تر و مشارکتی‌تر منجر شود. آنها همچنین می‌توانند احترام و اعتماد همکارانتان را به شما جلب کنند.

کار گروهی

گروه‌هایی از کارمندان که می‌توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به خوبی کار کنند، شانس بیشتری برای موفقیت و دستیابی به اهداف مشترک دارند. یک بازیکن تیمی ‌می‌تواند به شما کمک کند تا از تعارض جلوگیری کنید و بهره‌وری را افزایش دهید. ‌‌این کار را با پیشنهاد کمک به همکاران خود در صورت نیاز و درخواست از آنها برای نظرات و‌‌ایده‌های آنها انجام دهید. هنگامی ‌که اعضای تیم نظرات یا توصیه‌های خود را ارائه می‌دهند، گوش دهید و واکنش مثبت نشان دهید. هنگام کار بر روی پروژه‌ها یا جلسات، دلگرم کننده و خوش‌بین باشید.

نکاتی درباره بهبود مهارت‌های بین‌فردی

شما می‌توانید مهارت‌های بین‌فردی خود را با تمرین ارتباطات خوب و تعیین اهداف برای بهبود توسعه دهید. برای بهبود مهارت‌های بین‌فردی خود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

آنچه را که برای بهبود نیاز دارید مشخص کنید

حوزه‌های ارتباط بین‌فردی را که می‌توانید با درخواست بازخورد از همکاران، مدیران، خانواده یا دوستان تقویت کنید، شناسایی کنید.

با مشاهده همکاران، رهبران شرکت و حرفه‌‌ای‌هایی که مورد تحسین و احترام قرار می‌دهید، مهارت‌های بین‌فردی خوب را بیاموزید. نحوه برقراری ارتباط آنها و نشانه‌های غیرکلامی ‌آنها را تماشا کنید و گوش دهید. به جزئیاتی مانند لحن صدای آنها، سرعت صحبت کردن و نحوه تعامل آنها با دیگران توجه کنید. ‌‌این ویژگی‌ها را در تعاملات و روابط خود به کار ببرید.

بیشتر بخوانید  چگونگی مراقبت از «سلامت روان» در حرفه روابط ‌عمومی

یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید

در آرامش با همکاران صحبت کنید. اگر نگرش مثبتی داشته باشید و استرس یا ناراحتی نداشته باشید، احتمالاً با اطمینان و مؤثر ارتباط برقرار می‌کنید.

به تعاملات خود فکر کنید

در مورد مکالمات و تعاملات خود در محل کار یادداشت بردارید تا بتوانید نحوه مدیریت یا برقراری ارتباط بهتر با مسائل را بیاموزید. در نظر بگیرید که آیا می‌توانستید واکنش متفاوتی نشان دهید یا از کلمات، وضعیت یا عبارات خاصی به طور مؤثرتری استفاده کنید. به تعاملات مثبت نیز توجه کنید تا بتوانید دلیل موفقیت آنها را درک کنید.

مهارت‌های خود را تمرین کنید

خود را در موقعیت‌هایی قرار دهید که بتوانید روابط خود را ‌‌ایجاد و از مهارت‌های بین‌فردی خود استفاده کنید. برای مثال، ممکن است به گروهی بپیوندید که جلسات یا رویدادهای اجتماعی را سازماندهی کرده است.‌‌ این می‌تواند یک گروه خاص صنعتی باشد که از طریق یک سازمان حرفه‌‌ای یا یک گروه، علاقه‌مندی یا سرگرمی ‌مشترک پیدا کرده‌‌اید. برای یادگیری و مشاهده نحوه برقراری ارتباط و رفتار با دیگران در رویدادها شرکت کنید.

دیگران را تصدیق کنید

به دوستان و همکاران خود توجه کنید و برای تعامل با آنها تلاش کنید. از همکاران به خاطر سخت‌کوشی یا‌‌ ایده‌های خوبشان تعریف کنید. برای همکارتان یک فنجان قهوه بیاورید. از اعضای تیم بپرسید هفته آنها چگونه بوده یا علایق آنها چیست تا آنها را بهتر بشناسید. پیشنهاد کمک به کسی که روز بد یا زمان سختی داشته‌‌ است نیز پیشنهاد خوبی است. ‌‌این مراحل می‌تواند به شما کمک کند روابط کاری قوی‌تر و مثبت‌تری ‌‌ایجاد کنید.

از حواس‌پرتی دوری کنید

هنگام تعامل یا برقراری ارتباط با دیگران، تلفن یا دستگاه تلفن همراه خود را کنار بگذارید. تمام توجه خود را به آنها معطوف کنید و از وسوسه کنترل کردن‌‌ ایمیل یا نگاه کردن به پیامک خودداری کنید. با تمرکز بیشتر می‌توانید به طور مؤثرتری گوش و درک کنید.

یادگیری مؤثر

در کارگاه‌ها یا دوره‌هایی ثبت نام کنید که می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های بین‌فردی کمک کند. ابزارهایی مانند ویدیوهای آنلاین اولیه ممکن است رایگان باشند، در حالی که ممکن است مجبور باشید برای آموزش‌های پیشرفته تر یا حضوری هزینه کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های ارتباط کلامی‌ خود را توسعه دهید، ممکن است در یک دوره سخنرانی عمومی‌ شرکت کنید.

یک مربی بگیرید

از فردی که به او احترام می‌گذارید یا او را تحسین می‌کنید بخواهید که به شما در بهبود مهارت‌های بین‌فردی کمک کند. مربی شما می‌تواند یک همکار مورد اعتماد، یک کارفرما یا استاد فعلی یا سابق، یکی از اعضای خانواده یا هر شخص دیگری باشد که شما به او فکر می‌کنید. حتی ممکن است یک مربی حرفه‌‌ای یا ارتباطی استخدام کنید.

یادتان باشد که مهارت‌های ارتباط بین‌فردی می‌تواند به شما کمک کند تا در محیط کار سازنده باشید، روابط قوی و مثبتی با همکاران خود ‌‌ایجاد کنید و پروژه‌های گروهی را به‌طور روان و مؤثر انجام دهید. مزایای مهارت‌های بین‌فردی خوب می‌تواند بر روحیه و بهره‌وری کل تیم یا بخش شما ‌‌تأثیر بگذارد.

Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار
Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *