دوشنبه 26 شهریور 1403

هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن اعلام کرد طبق گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از انتخاب تحصیلی خود ناراضی هستند که بازار کار نامناسب مهم‌ترین دلیل این نارضایتی است؛ در این میان سه رشته مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و مدیریت راضی‌ترین فارغ‌التحصیلان را دارند.

مقداد ولایی در نشست خبری گزارش انتخاب رشته جاب‌ویژن که با نگاهی به داده‌های بازار کار سال ۱۴۰۳ تهیه شده است، با بیان اینکه برای اولین بار در ایران دانشگاه‌ها و رشته‌های تخصیلی از منظر بازار کار رتبه‌بندی شدند، گفت: این اطلاعات می‌تواند به افرادی که در حال انتخاب رشته هستند کمک کند.
جاب‌ویژن بزرگ‌ترین پلتفرم استخدام در کشور است که به افراد جویای کار کمک می‌کند بهترین شغل و به کارفرمایان کمک می‌کند بهترین استعداد را برای سازمان خود انتخاب کنند. جاب‌ویژن بیش از سه میلیون کاربر کارجویی دارد و بیش از ۹۱ هزار سازمان احراز هویت شده با جاب‌ویژن همکاری کردند.

به گفته وی طی یک سال اخیر نزدیک ۳۰۰ هزار مورد فرصت شغلی از طریق جاب‌ویژن اطلاع‌رسانی شده و اطلاع‌رسانی شده و حدود ۱۵۰ هزار نفر از طرف جاب‌ویژن استخدام شدند.

نارضایتی ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از رشته‌های خود

هم بنیان‌گذار جاب‌ویژن در ادامه با اشاره به فرایند انتخاب رشته برای افرادی که در کنکور شرکت کردند عنوان کرد: روال نسنجیده انتخاب رشته باعث شده است ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان از رشته‌های خود ناراضی باشند. ‌جاب‌ویژن برای تهیه گزارش از بیش از ۲۰ هزار نفر نظرسنجی کرد و میزان رضایت فارغ‌التحصیلان از رشته و دانشگاه را سنجید؛ همچنین رزومه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از نظر رشته و درآمد مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید  گزارش سال 1402 اُکالا منتشر شد

ولایی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده بازار کار نامناسب؛ مهم‌ترین دلیل نارضایتی فارغ‌التحصیلان از انتخاب تحصیلی‌شان است، اظهار کرد: سه رشته مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و مدیریت راضی‌ترین فارغ‌التحصیلان را دارند؛ این سه رشته بهترین بازار کار را دارند. همچنین سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران راضی‌ترین فارغ‌التحصیلان را دارند. در این میان ۲۴ درصد فارغ‌التحصیلان هم از انتخاب رشته خود ناراضی بودند و هم از انتخاب دانشگاه.

نقش مهم فرصت‌های شغلی مناسب در میزان نارضایتی افراد

وی با تاکید بر اینکه نبود فرصت‌های شغلی مناسب با درآمد کافی خیلی بیشتر از عدم تناسب با علایق و روحیات عامل نارضایتی افراد از انتخاب رشته تحصیلی است، توضیح داد: همچنین در مورد رضایت از دانشگاه محل تحصیل، عدم تسهیل ورود به بازار کار در مقایسه با سطح علمی اساتید، کيفيت دروس یا عدم وجود امکانات رفاهی عامل بسیار مهمتری‌ است.

هم بنیان‌گذار جاب ویژن ادامه داد: نداشتن شغل مرتبط با تحصیل موجب نارضایتی از تحصیل می‌شود به‌طوری‌که نارضایتی از تحصیلات دانشگاهی میان افرادی که مشاغل نامربوط با تحصیلات دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر افراد است. از سوی دیگر
میزان رضایت فارغ‌التحصیلان از انتخاب رشته‌ی خود، با فرصت‌های شغلی موجود برای آن رشته ارتباط مستقیم دارد. در رشته‌هایی که فرصت‌های شـغلی فراوانـی بـرای آن‌ها وجـود دارد، فارغ‌التحصیلان نیز عموما رضایت بالایی از انتخاب رشته‌ی خود دارند.
اغلب فارغ‌التحصیلانی که از انتخاب رشته‌ی خود ناراضی‌اند، اگر به عقب برگردند یکی از رشته‌هایی را که به لحاظ بازار کار پرتقاضا هستند، انتخاب می‌کنند.

به گفته ولایی با افزایش حقوق ماهانه رضایت از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، به‌طور پیوسته زیاد می‌شود که حاکی از نقش پررنگ درآمد افراد در رضایت آن‌ها از رشته تحصیلی است.

بیشتر بخوانید  کتاب الکترونیک «سلامت‌نامه قاعدگی» توسط دکتردکتر منتشر شد

رتبه‌بندی براساس زیرمعیارها

طبق یافته‌های جاب‌ویژن مهندسی صنایع، کامپیوتر ؛ فناوری اطلاعات، و مدیریت و کسب‌وکار
بیشترین رضایت فارغ‌التحصیلان؛ مهندسی مکانیک، کامپیوتر؛ فناوری اطلاعات و مهندسی هوافضا
رشته‌های با بیشترین درآمد فارغ‌التحصیلان؛ دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران
دانشگاه‌های با بیشترین رضایت فارغ‌التحصیلان و دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علم‌ و صنعت دانشگاه‌های با بیشترین درآمد فارغ‌التحصیلان هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *