جمعه 27 مهر 1403

خط خبری اصلی

خبری مهم از هزاران کیلومتر آن­سوتر، بنیامین نتانیاهو را مجبور به ترک کنفرانس مطبوعاتی­اش در نیویورک می­‌کند. رسانه‌­ها از حملۀ اسرائیل به بیروت خبر می‌دهند و گمانه‌­زنی‌­ها از هدف­ بودن شخص اول حزب­‌الله، سیدحسن نصرالله حکایت می­‌کند.

درحالی‌که اغلب روزنامه­‌های سراسری، تهاجم وحشیانۀ اسرائیل را در صفحۀ اول خود بازتاب داده‌­اند، برخی تیترها و صفحات اول اما حکایت دیگری دارند که نشان از وقوع حادثه­‌ای مهم دارد. روزنامۀ همشهری، جلد خود را به رنگ سرخ درآورده و از «عبور از خط قرمز» نوشته است، با عکسی بزرگ از حسن نصرالله روی جلد! روزنامه­‌های آگاه (ارگان خبرگزاری مهر) جام‌جم (ارگان صداوسیما) با تیترهای «حزب الله زنده است» و «مقاومت زنده است« وقوع حادثه‌ای مهم برای رهبر حزب‌الله را برجسته کرده‌­اند. هرچند که رسانه‌­های بین­‌المللی، امروز خبر کشته شدن [شهادت] نصرالله را تا حدودی رد کرده و از احتمال مصدومیت وی خبر داده­‌اند.

تیتر وطن امروز این است: «فرمان ترور از نیویورک»!

این تیتر نیاز به لایه‌­خوانی دارد. اولاً، اشاره دارد به این که فرمان این حمله را نه اسرائیل بل­که آمریکا داده­‌است. ثانیاً، کنایه می­‌زند به پزشکیان که در نیویورک حرف­‌هایی را زده­است که خوش­‌آیند تندروهای ایرانی از جمله صاحب روزنامۀ وطن امروز نبوده ­است؛ حرف­‌هایی از جنس تنش­‌زدایی، خلع سلاح، صلح در منطقه و جهان و بازگشت به برجام و…

روزنامۀ رسالت هم با عکس موشک «فلسطین 2» به این رویکرد دامن زده‌­است. کیهان اما در تیتر یک خود، این حمله را مرگ و شکست اسرائیل تلقی کرده و خواسته که «جنازه‌اش را دفن» کنند.

در یکی از زیرتیترهای تیتر اصلی کیهان، به گمانه‌­زنی‌­های رسانه‌­ای دربارۀ شهادت یا مجروحیت نصرالله اشاره شده­‌است. کیهان هم­چنین در دو یادداشت جداگانه به پزشکیان تاخته: «چرا رسانه‌­های معاند برای شما کف زدند.» و از «طلب­کار شدن دولت آمریکا در پی ادبیات منفعلانۀ دولت پزشکیان» نوشته است.

مدیرمسئول روزنامۀ ستاره صبح، علی صالح‌­آبادی در یادداشتی که تیتر یک روزنامه‌­اش شده­، از دلایلی نوشته ­است که «چرا پای ایران نباید به جنگ کشیده شود؟»

نکتۀ جالب اما بازتاب شوخی کاربران فضای مجازی با رسایی در روزنامۀ همدلی است. کاربران شبکه‌­های اجتماعی در انتقاد از رسایی که درآغاز جنگ غزه خواستار اعزام به نوار غزه شده بود درحالی‌که هیچ­گونه امکان اعزامی از ایران به خاک فلسطین وجود نداشت، از او خواسته‌­اند که حالا که راه لبنان باز است، به جنوب لبنان برود و در کنار نصرالله با اسرائیل بجنگد. رسایی به این شوخی های مجازی واکنش تندی نشان­ داده و با برچسب «احمق‌ها» نوشته: «به خیال­شان ما را تمسخر می‌­کنند. آرزوی ما شهادت در صفوف جنگ برای نابودی اربابان شماست!» وی ادامه داده ­است: «ما همواره پیگیر اعزام هستیم ولی به دو دلیل از انجامش امتناع کرده‌اند:

بیشتر بخوانید  کتاب «مدیریت رسانه‌ای بازارهای فرهنگی» منتشر شد

۱. حزب‌­الله به تنهایی از پس رژیم جعلی برمی‌آید، نیازی به اعزام از ایران نیست.

۲. عناصر مزدور و نفوذی آمریکا و اسرائیل به اسم اعتدال و اصلاحات در داخل کشور درحال توطئه هستند، نباید میدان را برایشان خالی کرد.»

در کشاکش بحران خاورمیانه و کوتاه‌­مدتی پس از سفر پزشکیان به نیویورک که با پالس­‌های مثبتی از گفت­‌وگو با غرب همراه بوده، روزنامۀ سازندگی خبر از «پیام به ایران» داده و از قول گروسی نوشته ­است: «کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا با ایران به توافق خواهد رسید.»

هم­زمان با حساسیت‌های اوج یافته در تنش میان ایران و اسرائیل که قطعاً بی‌ارتباط با پروندۀ هسته‌­ای ایران نیست، یکی از یاران سعید جلیلی، به قائم‌مقامی سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شده­ است؛ آن هم در دولت رقیب پیروزش، مسعود پزشکیان!

سایر اخبار

از خط خبری اصلی امروز روزنامه‌­ها که عبور کنیم، گزارش زهرا جعفرزاده در روزنامۀ هم‌­میهن بسیار دردناک است. جایی که می‌­گوید: «نان‌­دزدها زیاد شده‌­اند» و از قول یک نانوا می‌نویسد: «آن­طور که شما فکر می‌کنید نیست، یعنی مثلاً کسی کمین کرده باشد و نان ببرد. بیشتر به بهانۀ نیاوردن کارت بانک از ما دزدی می‌کنند. یا گاهی هم ۱۲ نان برمی‌دارند، پول ۱۰ تا را می‌دهند. ولی به‌هرحال دزدی هم هست.»

«دفتری داریم برای ثبت نان‌هایی که بدون پرداخت برده‌اند. مردم این منطقه – شوش – ضعیف‌ هستند، پول ندارند، نسیه‌ای می‌برند.»

در تداوم بحران معیشت در کشور، دنیای اقتصاد هم از «تبخیر طبقه متوسط» نوشته است. به گزارش دنیای اقتصاد: بررسی اطلاعات مربوط به هزینۀ خانوار شهری در سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌کرد دهک دهم (۱۰درصد پردرآمد جامعه) به دهک نهم حدودا ۲برابر است. حال آنکه فاصلۀ هزینه‌کرد دهک‌های دیگر به‌صورت قابل‌توجهی کمتر بوده و یک جداافتادگی بین دهک دهم و سایر دهک‌ها به‌وجود آمده است. در حال حاضر ۹ دهک جامعه در مقابل شوک‌های اقتصادی آسیب‌پذیر هستند. نگاهی به جزئیات هزینۀ دهک‌ها نشان می‌دهد که فاصلۀ هزینه‌ای در میان خانوارهای دهک دهم نیز به‌صورت قابل‌توجهی بالا است و امکان آن وجود دارد که همزمان با نوسانات اقتصادی جدید، برخی از خانوارهای این دهک نیز آسیب‌پذیر شوند. بنابراین تنها بخش کوچکی از جامعه در مقابل شوک‌ها و نوسانات ایمن هستند. به همین دلیل سیاستگذاران در هنگام اتخاذ سیاست‌های اصلاحی باید به آسیب‌پذیری اقتصادی بخش قابل‌توجهی از جامعه توجه کنند. آسیب‌پذیری ۹ دهک از ۱۰ دهک جامعه به‌گونه‌ای است که خانوارها به راحتی می‌توانند به خط فقر نزدیک‌تر شوند.

بیشتر بخوانید  تاریخ برگزاری نوبت سوم مجمع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران مشخص شد

روزنامۀ کاروکارگر هم تشدید بحران اقتصاد و معیشت مردم را تأیید کرده و از کاهش چشمگیر قدرت خرید کارگران و بازنشستگان نوشته است. این در حالی است که در یک وضعیت گروتسک، هم آمار بیکاری و هم نیاز به نیروی کار هم­زمان بالاست! یعنی چه؟ یعنی این­که سطح حداقل دستمزد و حقوق، به­ حدی پایین است که بیکاران تمایلی به پذیرش مشاغل کارگری ندارند و بیکاری را ترجیح می دهند!

با همکاران رسانه‌ای

در این بخش اشتباهات عمدی یا سهوی همکاران رسانه‌ای در صفحات اول روزنامه‌ها بررسی می شود.

روزنامۀ مواجهه اقتصادی در نقل‌­قولی از عارف، کلمۀ عنوان را دوبار در تیتر تکرار کرده­ است: «عنوان فرزند شهید، پرافتخارترین عنوان ایران است». که اولی زاید است.

راه مردم در اقدامی غیرعادی و برای سوژه­‌ای غیرمرتبط، در صفحۀ اول از عکس وزیر کشاورزی با ماسک (احتمالاً مربوط به دورۀ کرونا) استفاده کرده­ است. رمز اقتصاد نیز که یک روزنامۀ تخصصی اقتصادی ا­ست، شاخص «شدت مصرف انرژی» را که یک شاخص بین­‌المللی و علمی ا­ست، با حذف مصرف، ناقص استفاده کرده­ است (Energy consumption intensity index).

روزنامۀ شهروند، ارگان هلال‌­احمر ایران، تیتری از رئیس‌­اش را نقل‌­قول کرده که از کلمۀ «رسالت» به اشتباه به‌­جای ارزش سازمانی استفاده کرده­‌است. رسالت یا مأموریت (MISSION) دقیقاً مرتبط با اهداف عملیاتی یک سازمان است و «درک و انتقال پیام شهدا» نه مأموریت هلال‌­احمر بل­که یکی از ارزش‌­های اخلاقی سازمان می‌­تواند باشد. در مادۀ دو اساس­نامۀ هلال‌­احمر، «تلاش برای تسکین آلام بشری» از مأموریت‌­های هلال‌­احمر قید شده­ است.

خبر خوش

خبر خوش امروز از دو روزنامۀ مردم­‌سالاری و اسرار است که با عکس یک خود در صفحۀ اول نوشته اند: «ایران، رکورددار فرونشست زمین در جهان است»!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *