یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

اینترنت ایران در وضعیت بحرانی است

نگاهی به گزارش تحلیلی کیفیت اینترنت در ایران

www.mosavvar.com

اینترنت ایران در وضعیت بحرانی است

نگاهی به گزارش تحلیلی کیفیت اینترنت در ایران

www.mosavvar.com

به تازگی گزارشی تحلیلی درباره اختلالات، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران توسط «انجمن تجارت الکترونیک تهران» منتشر شده است که تاکید دارد وضعیت اینترنت در کشور بحرانی است.

به گزارش مصور، اگرچه تعطیلی چشمگیر شرکت‌های فناوری، مهاجرت متخصصان فناوری و انتقال استارتاپ‌ به کشورهای گوناگون دلایل متعدد دارد، با این حال یکی از دلایل اصلی این رکود، محدودیت اینترنت در ایران است.

‎براساس گزارش منتشر شده ایران در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان را داشته و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.

گزارش «کیفیت اینترنت در ایران» در چند سرفصل و به تفصیل به بررسی این چالش‌های مهم پرداخته است. آمارها و اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد که راستی ‌آزمایی کافی نیز درباره این ادعاها انجام شده است.

در بخش اول این گزارش که به بیان اختلالات در دیگر کشورها و مقایسه با ایران پرداخته شده است دلیل اصلی این اختلالات، سیاست جدید و غلط فیلترینگ هوشمند اجرا شده توسط وزارت ارتباطات (شرکت ارتباطات زیرساخت – کمیته صیانت) عنوان شده است.

در داده‌های این بخش که خبر از بررسی ۳۰۰ وبسایت در ۵۰ کشور می دهد آمده است: «ایران با ۳/۳۳ درصد فیلترینگ و ۱۸ درصد اختلال در صدر جدول پر اختلال ترین اینترنت های جهان قرار دارد.»

همچنین سیاست‌های کلان کشور و تصمیمات غیرمتمرکز اتخاذ شده توسط دادستانی و نهاد قضایی، کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه، شورای عالی امنیت ملی و تصمیمات غیر شفاف اتخاذ شده توسط برخی نهادهای امنیتی عامل اصلی محدودیت در اینترنت ایران شناخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید  استفاده از زبان فارسی در هوش مصنوعی بارد ممکن شد

این گزارش تصدیق می‌کند دلایل اصلی سرعت پایین اینترنت در ایران،عملکرد ضعیف و ناکارآمدی شرکت مخابرات ایران در لایه ‌Access، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های تلکام، روند کند توسعه 5G و فیبر نوری و درنهایت عملکرد ضعیف و ناکارآمد شرکت ارتباطات زیرساخت در لایه Core است.

گزارش تحلیلی کیفیت اینترنت در ایران در ادامه مبحث خود اقدامات آنی، کوتاه مدت و میان مدت را راهکاری برای برون رفت از خروج از این بحران دانسته است. در این میان نقش رییس جمهور، شورای عالی فضای مجازی، فعال سازی دیپلماسی سایبری و… در رسیدن به این اهداف ۹ گانه خروج از بن‌بست شرح داده شده است.

گردآورندگان این گزارش تأکید کرده‌اند که به زودی راهکارهای عملی و پیشنهادی خود را به تفصیل و به صورت مرحله به مرحله تشریح و در اختیار سیاست‌گذاران، مجریان دولتی و مردم قرار می‌دهند.

Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار
Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از رسانه‌های دیگر