در آستانۀ روز جهانی آگاهیبخشی دربارۀ دسترسپذیری که امسال در تاریخ ۲۵ اردیبهشت (مصادف با سومین پنجشنبۀ ماه مه) برگزار شد، نگاهی به اقدامات صورتگرفته در بستر فناوریهای بومی برای تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت، اهمیت ویژهای دارد. شرکت اسنپ در بیانیهای مطبوعاتی، گزارشی از روند اجرای پروژۀ دسترسپذیری اپلیکیشن خود منتشر کرده که از آبان ۱۴۰۱ آغاز شده و بهطور مستمر در حال توسعه است.
بر اساس این گزارش، تا پایان اسفند ۱۴۰۳، بیش از ۱۰۹ هزار کاربر راننده و مسافر نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن ثبت کردهاند. این قابلیت در پی همکاری نزدیک با افراد دارای معلولیت و با هدف فراهم کردن امکان استفادۀ برابر از خدمات دیجیتال شکل گرفته است.
کاربران مشمول امکانات دسترسپذیری
اسنپخودرو امکانات ویژهای برای گروههای مختلف کاربران دارای معلولیت در نظر گرفته است؛ از جمله:
-
مسافران ناشنوا یا کمشنوا: تماس صوتی برای این گروه غیرفعال شده و رانندگان از طریق پیامک مطلع میشوند که باید از ارتباط متنی استفاده کنند.
-
مسافران نابینا یا کمبینا: این کاربران میتوانند از طریق نسخۀ بهروز اپلیکیشن و با کمک ابزارهای صفحهخوان درخواست سفر ثبت کنند.
-
مسافران دارای معلولیت حرکتی: با ثبت گزینۀ استفاده از ویلچر یا عصا در پروفایل کاربری، اطلاعات مربوط به نیازهای حرکتی مسافر به راننده نمایش داده میشود.
در بخش رانندگان نیز امکاناتی مشابه ایجاد شده است. رانندگان ناشنوا یا کمشنوا میتوانند تماسهای صوتی را غیرفعال کرده و از طریق پیامک به مسافران اطلاع دهند. همچنین رانندگانی که معلولیت حرکتی دارند، میتوانند با فعالسازی این گزینه در حساب کاربری خود، علامت ویلچر را در کارت سفر مسافر دریافت کنند.
از دیگر اقدامات حمایتی، اجرای طرح معافیت از پرداخت کمیسیون برای رانندگان دارای معلولیت است. این طرح شامل آن دسته از رانندگانی میشود که کارت معلولیت از سازمان بهزیستی دریافت کرده و مدارک خود را به اسنپ ارائه دادهاند.