پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

ایران‌تلنت با انتشار گزارش جامع بازار کار ایران در سال ۱۴۰۳، چشم‌انداز کاملی از وضعیت مشاغل و حقوق و دستمزد در کشور ارائه کرده است. این گزارش بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از حدود ۳۶ هزار نفر از متخصصان و کارجویان در سال ۱۴۰۲ تهیه شده و شامل داده‌های مهمی دربارۀ حقوق و دستمزد، توزیع فرصت‌های شغلی و روند استخدام در صنایع مختلف است.

بر اساس این گزارش، گروه‌های شغلی فنی و مهندسی با ۳۹ درصد از آگهی‌های شغلی، در صدر تقاضای بازار کار قرار دارند. همچنین، صنایعی همچون کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک بیشترین رشد حقوق را در سال ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند، به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ این حوزه‌ها تا ۳۲ درصد بیشتر از شرکت‌های کوچک به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند.

یکی دیگر از نکات برجسته این گزارش، افزایش تقاضا برای نیروی کار در استان‌های مختلف کشور است. استان تهران با ۵۴ درصد از کل فرصت‌های شغلی، همچنان پیشرو در بازار کار ایران است، درحالی‌که استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی نیز به‌عنوان مناطق با تقاضای بالا برای نیروی کار شناخته شده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تسلط بر زبان انگلیسی تأثیر بسزایی در حقوق و دستمزد افراد دارد. به طور متوسط، متخصصانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، ۲۲ درصد حقوق بیشتری نسبت به دیگران دریافت می‌کنند.

در این گزارش به شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف نیز پرداخته شده است. پنج شرکتی که در سال ۱۴۰۲ بیشترین رزومه را دریافت کرده‌اند به‌ترتیب عبارت‌اند از ایرانسل، گلدیران، زرین‌رویا، دیجی‌کالا و کوبل دارو.

همچنین، پنج شرکتی که در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان جذب و استخدام را داشته‌اند به ترتیب عبارت‌اند از گلدیران، ایرانسل، زرین‌رویا، کیمیا آرا و کوبل دارو.

بیشتر بخوانید  گزارش سال ۱۴۰۲ فلای‌تودی منتشر شد

این اطلاعات نشان‌دهنده وضعیت رو به رشد استخدام در صنایع مختلف و تأثیر قابل‌توجه شرکت‌های بزرگ بر روند بازار کار ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *