دوشنبه 26 شهریور 1403

سایت دیوار به مناسبت 19 آگوست، روز جهانی عکاسی گزارش را درباره دوربین و تجهیزات عکاسی منتشر کرده است. در این گزارش وضعیتی از آگهی‌های زیر‌دسته «دوربین عکاسی و فیلم‌برداری» و بازدید این آگهی‌ها منتشر شده است.

تجهیزات دست‌دوم 4 برابر بیشتر از تجهیزات نو آگهی می‌شوند

آگهی‌های مرتبط با دوربین و لوازم عکاسی و فیلم‌برداری در سایت دیوار در زیر‌دسته «دوربین عکاسی و فیلم‌برداری» منتشر می‌شوند که خود بخشی از زیردسته «صوتی و تصویری» در دسته اصلی کالای دیجیتال است.

از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد، از مجموع آگهی‌های منتشرشده در این زیردسته، ۷۱ درصد متعلق به انواع «دوربین»، ۲۴ درصد متعلق به «تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» و ۵ درصد متعلق به «سایر» موارد است. اکثر این آگهی‌ها کالاهای دست دوم را عرضه کرده‌اند. دوربین یا تجهیزات دست دوم آگهی‌شده در این مدت حدود ۴ برابرِ موارد نو بوده است.

از سوی دیگر، سهم بازدید از این آگهی‌ها در سه بخش «دوربین»، «تجهیزات و لوازم جانبی» و «سایر»، تقریبا مانند سهم خود آگهی‌های منتشرشده بوده است. همچنین در کل این زیردسته، از هر آگهی به طور میانگین ۱۵۳ بار بازدید شده است.

سیستان و بلوچستان؛ پربازدیدترین استان در آگهی‌های دوربین

طبق آمارها آگهی‌گذاران در همه استان‌های کشور آگهی «دوربین» منتشر کرده‌اند که این، نشان از پربسامدبودن خریدوفروش دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای در سرتاسر جغرافیای ایران می‌دهد.

میانگین بازدید از هر آگهی «دوربین» پراکندگی جغرافیایی جالب توجهی دارد. بین استان‌های کشور کاربران دیوار در سیستان و بلوچستان (۲۲۳ بازدید از هر آگهی)، خراسان جنوبی (۱۸۸ بازدید از هر آگهی) و خوزستان (۱۸۶ بازدید از هر آگهی) به ترتیب در این مورد پیشتاز بوده‌اند و بیشترین بازدید را از آگهی‌های دوربین عکاسی داشته‌اند. همچنین بین شهرها نیز، شهروندان ۱۰ شهر زابل (۲۳۳ بازدید از هر آگهی)، رفسنجان،‌ مریوان، زاهدان، دزفول، بهبهان،‌ کاشان، بروجرد، بیرجند و نجف‌آباد به ترتیب بیشترین میانگین بازدید از هر آگهی را ثبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد

بازار جمع‌وجورترِ «لوازم جانبی»

«تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» به نسبت خود دوربین عکاسی در استان‌ها و شهرهای کمتری مورد توجه و اقبال کاربران قرار داشته‌ است که البته چندان غیرعادی هم نیست. آگهی‌های «تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» فقط در ۲۵ استان و ۲۷ شهر منتشر شده است. در مورد میانگین بازدید از هر آگهی در این بخش، استان‌های خوزستان (۱۸۱ بازدید از هر آگهی)، هرمزگان (۱۶۹ بازدید از هر آگهی) و کردستان (۱۵۹ بازدید از هر آگهی) بالاتر از سایرین قرار داشته‌اند.

بیشترین میانگین بازدید در شهرها هم به ترتیب به کاربران دیوار در دزفول (۲۰۱ بازدید از هر آگهی) و اهواز از استان خوزستان تعلق داشته و رتبه بعدی متعلق به کاربران بندرعباسی دیوار در مرکز استان هرمزگان بوده است.

جستجوی «عکاسی» در دیوار

کاربران دیوار در زیر دسته‌ی «دوربین عکاسی و فیلم‌برداری» بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند؟ برای پاسخ به این سوال، ۱۰۰ کلمه پرجستجو در این زیردسته را بررسی کردیم. این صد کلمه مجموعا بیش از ۲٫۳ میلیون بار جستجو شده‌اند. انواع دوربین‌ها ۵۳ درصد این تعداد جستجو را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن انواع لوازم جانبی ۲۴ درصد و انواع هلی‌شات (پهپادهای تصویربرداری) ۱۵ درصد این جستجوها را در اختیار داشته‌اند.

کاربران زیادی در این زیردسته صرفا کلمه «پهپاد» را جستجو کرده‌اند. «پهپاد» ترکیبی است که از سرواژه‌های عبارت «پرنده هدایت‌پذیر از دور» ساخته شده است. جالب است که صورتِ اشتباهِ این کلمه یعنی «پهباد»، ۲٫۵ برابر صورتِ درستِ آن، در دیوار جستجو شده است. البته اصطلاح هلی‌شات هم از جمله اشتباهات مصطلح و رایج شده در زبان فارسی درباره پهپادهای تصویربرداری است. هلی‌شات به خود عمل تصویربرداری از نمای بالا گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید  گزارش سال ۱۴۰۱ عطاویچ با عنوان «مزه‌ها فراتر از مرزها» منتشر شد

کانن؛ بیشترین برند عکاسی جست‌وجو شده

در میان عبارات جست‌وجوشده در این زیردسته،‌ طبعا، برندهای محصولات عکاسی و تصویربرداری هم قرار دارند که به تبع، میزان هر جست‌وجو نشان‌دهنده میزان محبوبیت هر برند دوربین برای کاربران دیوار است. پرجست‌وجوترین محصولات در میان این برندها در این مدت به ترتیب متعلق به برندهای کانن (Canon)، سونی (SONY)، دی‌جِی‌آی (DJI)، نیکون (Nikon)، فوجی‌فیلم (Fujifilm)، گوپرو (GoPro) و پاناسونیک (Panasonic) بوده‌اند.

دربین این برندها، کانن با ۳۱ درصد و پاناسونیک با ۲ درصد بیشترین و کمترین سهم را داشته‌اند.

نوستالژی عکاسی در قاب دیوار

با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که دوربین‌ها و لوازم عکاسی در سال‌های اخیر داشته‌اند، اما آمارهای دیوار نشان می‌دهد دوربین‌های قدیمی همچنان محبوب هستند و آنالوگ‌بازهای زیادی هر روز با جستجو در آگهی‌های دیوار به دنبال این مدل دوربین‌های کلاسیک هستند؛ عبارت «دوربین قدیمی» در همین مدت بیش از ۲۶ هزار بار در دیوار جستجو شده است. علاوه بر این، در عنوان یا توضیحات آگهی‌های منتشرشده در این زیردسته، بیش از ۴۸۰۰ بار کلمه «قدیمی»، نزدیک به ۱۸۰۰ بار کلمه «کلکسیونی» و نزدیک به ۱۷۰۰ بار کلمه «آنالوگ» در کنار دوربین یا لوازم عکاسی آمده است. ۳۰۰ بار هم کلمه «نگاتیو» در این آگهی‌ها تکرار شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *