دوشنبه 26 شهریور 1403

پلتفرم جاباما گزارش سال ۱۴۰۲ خود را منتشر و این گزارش را به چابهار و مردم آن تقدیم کرده است. مدیر روابط عمومی جاباما، هدف این پلتفرم را توسعه اقتصاد گردشگری ایران و توسعه عدالت اجتماعی دانسته است.  به گفته مهسا مرادی، جاباما برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرهای مختلف ایران، هر سال گزارش سالیانه خود را به یکی از این شهرها تقدیم می‌کند.

مهسا مرادی،مدیر روابط‌عمومی جاباما در گفت‌وگو بارسانه مُصوّر با اشاره به انتشار گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما، اظهار کرد: دومین سالی است که پلتفرم جاباما نسبت به انتشار گزارش سال اقدام می‌کند. ما در سال قبل علاوه بر ارائۀ آمار و گزارش عملکرد، به روایت‌گری دربارۀ کسب‌وکار خود نیز پرداخته بودیم و حالا انتظار بیشتری از خودمان داشتیم. 

وی ادامه داد: مسئولیتی که جاباما برای خود قائل است شامل توسعۀ اقتصاد گردشگری ایران و توسعۀ عدالت اجتماعی است. توسعۀ عدالت اجتماعی به دو بخش متفاوت تقسیم می‌شود؛ نخست آنکه هرکسی در هر گوشه از ایران اگر فضایی دارد و علاقه‌مند به حوزۀ گردشگری است بتواند فضا را به فضای اقامتی تبدیل کند؛ بنابراین هدف این است که  هر فردی، در هرجا در ایران و با هر وضعیتی بتواند درآمد کسب کند. برخی میزبانان کلبۀ ۱۲ متری و برخی دیگر یک ویلای سوپرلوکس را ارائه می‌کنند.

مدیر روابط‌عمومی جاباما درمورد بُعد دیگر عدالت اجتماعی توضیح داد: تنوع در ارائۀ اقامت باعث می‌شود هر فردی در هر شرایط اقتصادی قادر باشد سفر کند.

مرادی در ادامه با تأکید بر تمرکز جاباما روی توسعۀ اقتصاد گردشگری عنوان کرد: جاباما سعی می‌کند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر حوزۀ اقامت برای گردشگری همۀ شهرهای ایران تلاش کند. هدف جاباما این است که نرخ مسافرپذیری شهرهای مختلف ایران بیشتر شود؛ بخشی از این موضوع از طریق اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر می‌شود.

بیشتر بخوانید  انتقاد رئیس اتحادیه فناوران رایانه از ممنوعیت واردات کالاهای IT در زمان انتخابات

برای مثال شهر رامسر شناخته شده است اما چند درصد مردم نسبت به ظرفیت‌های چابهار آگاهی دارند؟ برخی از شهرها آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، جاباما تصمیم گرفت گزارش‌های سالانۀ خود را هر سال به یکی از شهرهایی که ظرفیت گردشگری دارند اختصاص دهد.

مدیر روابط‌عمومی جاباما به این سؤال که بر چه اساسی می‌توان گفت جاباما بزرگترین بازیگر بازار است پاسخ داد: بازار به‌صورت مرتب رصد می‌شود؛ هنوز ۸۰ درصد بازار آفلاین و رزرو اقامتگاه‌ها اصطلاحاً کنارجاده‌ای است. جاباما توانست طی مدت یک سال سهم بازار آنلاین را به ۱۷ درصد افزایش دهد.

انواع اقامتگاه‌ها در جاباما

پس از آنکه جاباما از سال ۱۳۹۸ مدل کسب‌وکار خود را از اجارۀ هتل به اجارۀ اقامتگاه‌های بومگردی و ویلا تغییر داد، توانست امکان رزرو آنلاین انواع اقامت را در سراسر ایران فراهم کند.
درحال حاضر، امکان رزرو ویلا، بومگردی، کلبه، سوییت، آپارتمان، مجتمع اقامتی و هاستل در این پلتفرم وجود دارد.

شناساندن شهرهای کم‌تر شناخته شده ایران

مرادی در ادامه نیز درمورد توسعۀ اقتصاد گردشگری و با تأکید بر اهمیت کاربران جاباما توضیح داد: جاباما سعی می‌کند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر حوزۀ اقامت برای گردشگری همۀ شهرهای ایران تلاش کند. هدف جاباما این است که نرخ مسافرپذیری شهرهای مختلف ایران بیشتر شود؛ بخشی از این موضوع از طریق اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل، جاباما تصمیم گرفت گزارش‌های سالانۀ خود را هر سال به یکی از شهرهایی که ظرفیت گردشگری دارند اختصاص دهد.

نگاهی به کاربران جاباما

کاربران جاباما در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری داشتند و به هفت میلیون نفر رسیدند. در این میان، نیمی از کاربران جاباما ساکن پایتخت هستند.

کاربران جاباما قبل از رزرو یک اقامتگاه، به طور متوسط از ۱۰ اقامتگاه در سایت یا اپلیکشین بازدید و در روزهای معمول سال، اقامتگاه خود را چهار روز قبل از شروع اقامت، رزرو می‌کنند. این درحالی است که در زمان تعطیلات بلندمدت مانند نوروز از ۱۱ روز پیش و در تعطیلات کوتاه‌مدت مانند عید فطر از شش روز قبل از تاریخ ورود، اقامتگاه خود را رزرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید  توحید علی‌اشرفی مدیرعامل علی‌بابا شد

طبق داده‌ها، کاربران جاباما در بازه ساعتی ۱۱ تا ۲۲ تمایل بیشتری به قطعی کردن رزرو اقامتگاه منتخب خود داشته‌اند، اما اوج میزان رزرو در ساعت ۱۴ هر روز اتفاق افتاده است.
بیشترین تعداد رزرو اقامتگاه در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۱۴۰۲ و بیشترین تعداد اقامت مهمان در یک روز در ۱۹ بهمن سال قبل اتفاق افتاده است.
کاربران رتبه دار

میزبانان جاباما

تعداد کل میزبانان فعال جاباما بیش از ۱۸ هزار نفر است؛ میزبانان جاباما در سال گذشته، نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از دو برابر شده‌اند. ۱۰ درصد از رشد میزبانان فعال در جاباما مربوط به میزبانان شهر رامسر بوده است.

۹۱.۵ درصد از میزبانان جاباما به ترتیب میزبان استان‌های مازندران، گیلان، البرز، تهران، اصفهان، هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و گلستان هستند.

اقامتگاه‌های جاباما

جاباما بیش از ۳۰ هزار اقامتگاه فعال دارد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱.۷ برابر شده‌اند.

مدیر روابط عمومی جاباما به این سوال که بر چه اساسی می‌توان گفت جاباما بزرگترین بازیگر بازار است پاسخ داد: بازار به صورت مرتب رصد می‌شود؛ هنوز ۸۰ درصد بازار آفلاین و رزرو اقامتگاه‌ها اصطلاحا کنارجاده‌ای است. جاباما توانست طی مدت یک سال سهم بازار انلاین را به ۱۷ درصد افزایش دهد و آمارهای تیم بازار جاباما و همچنین گوکل‌ترند حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد بازار برای جاباما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *