دوشنبه 14 مهر 1404

«به‌جای انتساب دستاوردهای بخش خصوصی به فیلترینگ دلایل واقعی محدودیت‌ها را بگویید»

نقشه و مسیریاب نشان

فهرست

در پی اظهارات اخیر رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در یک برنامۀ تلویزیونی که عملکرد برخی پلتفرم‌های داخلی از جمله نقشه و مسیریاب «نشان» را به سیاست‌های محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی نسبت داده و آن را یکی از دستاوردهای این سیاست‌ها معرفی کرده است، شرکت نشان با انتشار بیانیه‌ای رسمی به این سخنان واکنش نشان داد.

این بیانیه با تأکید بر آسیب‌های جدّیِ سیاست‌های محدودکنندۀ اینترنت، عملکرد نشان را نتیجۀ تلاش‌های تیم این پلتفرم و اعتماد کاربران ایرانی دانسته و نسبت دادن موفقیت آن به محدودیت رقبا را نادرست خوانده است.

انتقاد از سیاست‌های محدودکننده و تأثیرات منفی آن

در این بیانیه، سیاست‌های محدودکنندۀ اینترنت که با هدف اعمال فیلترینگ بر پلتفرم‌های خارجی به اجرا درآمده، باعث تحمیل هزینه‌های میلیاردی به کاربران ایرانی و آسیب به امنیت سایبری کاربران عنوان شده است. «نشان» ضمن اشاره به افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها به دلیل این سیاست‌ها، آن را عامل افت امنیت دستگاه‌های کاربران و هدررفت زمان آنان برای دسترسی به پلتفرم‌های مسدودشده دانسته است.

«نشان» همچنین با طرح این موضوع که سیاست‌های محدودکننده در بلندمدت به کاهش اعتماد عمومی نسبت به پلتفرم‌های داخلی منجر شده، ادعای مطرح‌شده مبنی بر رضایت مردم از این محدودیت‌ها را غیرواقعی دانسته است.

بیانیۀ رسمی نقشه و مسیریاب نشان

نشان: رشد ما نتیجۀ رقابت آزاد است، نه محدودیت

این شرکت تأکید کرد که فعالیت و رشد «نشان»، پیش از اعمال محدودیت بر پلتفرم‌هایی مانند ویز آغاز شده بود و این اپلیکیشن حتی پیش از فیلترینگ نیز میلیون‌ها کاربر فعال داشته است. «نشان» ادعا کرده که در فضای رقابت آزاد با پلتفرم‌های قدرتمندی چون گوگل‌مپس، همچنان توانسته مسیر رشد خود را ادامه دهد و موفقیت‌های کنونی‌اش را مرهون تلاش تیم خود و اعتماد کاربران می‌داند، نه سیاست‌های محدودسازی رقبا.

بیشتر بخوانید  روایت یک دهه حضور علی‌بابا در صنعت گردشگری ایران

در ادامۀ این بیانیه، به نگاه اشتباه به مفهوم «رقابت» اشاره شده و تأکید گردیده که رشد خدمات دیجیتال نیازمند فضای رقابتیِ سالم و آزاد است. «نشان» همچنین اعلام کرده که این سیاست‌ها، به‌جای فراهم کردن فرصت، سقف شیشه‌ای بر سر راه رشد بین‌المللی پلتفرم‌های داخلی ایجاد کرده‌اند و آن‌ها را از حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی محروم ساخته‌اند. برای نمونه، روند رشد «دیجی‌کالا» و مقایسۀ آن با شرکت‌هایی چون «ترندیول» ترکیه به‌عنوان مصداقی از تفاوت عملکرد در دو فضای متفاوت رقابتی مطرح شده است.

نشان: به‌جای انتساب دستاوردهای بخش خصوصی به فیلترینگ دلایل واقعی محدودیت‌ها را بگویید

در بخشی از بیانیه، «نشان» از سیاست‌گذاران درخواست کرده است که به‌جای انتساب دستاوردهای شرکت‌های خصوصی به سیاست‌های محدودکننده، دربارۀ دلایل واقعی این محدودیت‌ها و ارتباط منافع شخصی با مجریان این سیاست‌ها شفاف‌سازی کنند. «نشان» همچنین با احترام به کاربران ایرانی، تأکید کرده که همواره تلاش کرده است تا با ارائۀ خدمات باکیفیت، به انتخاب اول کاربران داخلی تبدیل شود و هیچ‌گونه نقشی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محدودسازی رقبا نداشته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *