جمعه 27 مهر 1403

‌کم‌تر از دو سال قبل بود که زمزمه‌های حذف فلاپی‌دیسک از سوی مقامات ژاپنی آغاز شد و جدیدترین اخبار از به ثمر رسیدن این پروژه حکایت دارد؛ به عبارت دیگر ژاپن به طور رسمی با فلاپی‌دیسک خداحافظی و وزیر دیجیتال این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در روز ۲۸ ژوئن در جنگ فلاپی‌دیسک پیروز شدیم!

تارو کونو، وزیر دیجیتال ژاپن طی دو تا سه سال قبل وعده داده بود از بوروکراسی همه ابزارهای قدیمی از تمبر هانکو گرفته تا دستگاه فکس خلاص شود. بر این اساس شهریورماه سال 1401 بود که در توییتی نوشت: فلاپی‌دیسک به همراه وسایل مشابهی شامل سی دی یا مینی‌دیسک، همچنان برای حدود ۱۹۰۰ سلسله مراتب دولتی الزامی هستند و باید حذف شوند. در همان زمان، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز حمایت کامل خود را از این اقدام اعلام کرد.

اکنون و با گذشت کم‌تر از دو سال، آژانس دیجیتال ژاپن اعلام کرد استفاده از فلاپی دیسک‌های قدیمی را برای کار با سیستم‌های رایانه‌ای دولتی حذف کرده است. طبق گزارش رویترز، تنها سیستمی که هنوز نیاز به استفاده از فلاپی دیسک دارد، یک سیستم محیطی است که بر بازیافت خودرو نظارت می‌کند. تارو کنو(Taro Kono) وزیر دیجیتال در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در روز ۲۸ ژوئن در جنگ فلاپی دیسک پیروز شدیم!

تاریخچه استفاده از فلاپی‌دیسک در ژاپن و فرایند حذف آن در نقاط مختلف دنیا

آژانس کنو جنگ صلیبی خود علیه فناوری رایانه‌ دوران دهه ۹۰ را در سال ۲۰۲۲ بلافاصله پس از انتصابش در آژانس دیجیتال آغاز کرد. حدود ۱۹۰۰ سازمان دولتی ژاپن از فلاپی‌دیسک و سایر فناوری‌های قدیمی مانند دستگاه‌های فکس، سی‌دی و مینی دیسک استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید  ستار هاشمی وزیر ارتباطات دولت چهاردهم شد

البته ژاپن تنها کشوری نیست که تلاش می‌کند از شر این فناوری قدیمی خلاص شود. وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که به استفاده از فلاپی دیسک‌هایی که برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند، در سیستم کنترل زرادخانه هسته‌ای خود پایان می‌دهد. گروه سونی ساخت فلاپی دیسک را در سال ۲۰۱۱ متوقف کرد و بسیاری از افراد جوان قادر به توضیح نحوه استفاده از فلاپی دیسک نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *