دوشنبه 14 مهر 1404
آموزش پردازش ابری

فهرست

با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای و آروان‌کلاد، استانداردهای جدیدی برای آموزش مهندسی پردازش ابری تدوین شد. سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با همکاری آروان‌کلاد، دو استاندارد جدید برای شغل‌های مرتبط با پردازش ابری را به سرفصل‌های آموزشی خود اضافه کرد. این دو استاندارد که تحت عناوین «تکنسین پردازش ابری» و «مهندس پردازش ابری» تعریف شده‌اند، پس از بررسی‌های تطبیقی با شاخص‌های بین‌المللی و بر اساس استانداردهای جهانی مشاغل، کدگذاری و منتشر شده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، این استانداردهای جدید با کدهای ۳۵۱۲ و ۲۵۱۲ در وب‌سایت رسمی این سازمان در دسترس دانش‌پذیران قرار گرفته است.

فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، دربارۀ این اقدام گفت:
«ما با همکاری آروان‌کلاد، موفق شدیم که بر اساس شیوه‌نامۀ تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی حرف، مشاغل و طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی مشاغل (ISCO-08)، دو عنوان شغلی تکنسین پردازش ابری و مهندس پردازش ابری و ۶ عنوان استاندارد شایستگی در حوزۀ پردازش ابری را شناسایی و کدگذاری کنیم؛ از این میان، دو مجموعه استاندارد شایستگی و ارزشیابی تدوین شده و سایر استانداردهای این رشته نیز در حال تدوین است».

محمد رهنمافرد، نمایندۀ آموزشی آروان‌کلاد، نیز با تأکید بر استانداردهای بین‌المللی این آموزش‌ها، اظهار داشت که در روند تدوین این استانداردها، معتبرترین شاخص‌های جهانی از کشورهای پیشرفته مورد مطالعه قرار گرفته است. او افزود:
«دانش‌پذیران می‌توانند بعد از گذراندن این دوره‌ها، به‌عنوان تکنسین حوزۀ فناوری ابری، نه‌تنها در ایران، بلکه در سخت‌گیرانه‌ترین کمپانی‌های کلاد دنیا هم دانش لازم برای شغل‌های مرتبط را داشته باشند».

فاطمه منصوری، دربارۀ لزوم تعریف این سرفصل‌ها در سازمان‌ آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای، این‌گونه توضیح داد: «سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بر اساس اسناد بالادستی و با بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی و تجربیات کشورهای پیشرو در حوزۀ مهارت‌آموزی، برای ایجاد بستری بر پایۀ نظام واحد (واحدهای آموزشی شایستگی‌محور) اقدام کرده است. از مزایای این رویکرد، می‌توان به انعطاف‌پذیری در حوزۀ اجرای آموزش‌های مهارتی، تجمیع واحد‌های شایستگی در قالب بسته‌های شغلی متنوع و استفاده از واحدهای شایستگی در مسیر توسعۀ حرفه‌ای اشاره کرد».

بیشتر بخوانید  بیستمین رویداد فیناپ با تمرکز بر بانک‌داری موبایلی و سوپراپلیکیشن‌ها برگزار شد

منصوری، هم‌چنین دربارۀ اهمیت ایجاد فرصت آموزش، مطابق با تکنولوژی، این‌گونه همکاری‌های صنعت و آموزش در کشور را یکی از مهم‌ترین نمونه‌های حرکت در مسیر پیشرفت‌های روز دنیا دانست و گفت: «در این نوع فعالیت‌ها، تلاش می‌کنیم که فاصلۀ یادگیری مهارت تا ورود به بازار کار را کم کنیم. به‌علاوه، همۀ این موارد را باید در کنار اهمیت ایجاد بستر بومی و فراگیری آموزش‌ها بررسی کرد؛ زیرا هرچه به سمت آموزش عمومی و دسترس‌پذیری آموزشی برای جوانان کشورمان قدم برداریم، در مسیر یک کار ملی گام برداشته‌ایم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *