چهارشنبه 7 آبان 1404
پی‌آرتاک محمدرضا پارسیان

فهرست

نخستین رویداد تجربه‌محور پی‌آرتاک «PRTalk» با هدف ارائۀ تجارب متخصصان حرفۀ روابط‌عمومی با حضور بیش از 100 نفر از فعالان اکوسیستم روابط‌عمومی ایران با محوریت گفتگو، انتقال تجربه و شبکه‌سازی به همت انجمن روابط‌عمومی استان تهران، میزبانی هتل بزرگ سیمرغ و مشارکت صنایع خلاق اریسا برگزار شد.

در افتتاحیۀ مراسم، محمدرضا پارسیان، رئیس انجمن روابط‌عمومی استان تهران و بنیان‌گذار رویدادهای پی‌آرتاک، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: باتوجه‌به رشد دانش حرفه‌ای روابط‌عمومی در دنیا و احساس نیاز به افزایش دانش جامعۀ روابط‌عمومی کشور و علاقه‌مندان این حوزه به شناخت روابط‌عمومی و همگرایی و هم‌افزایی، نبودِ رویداد دورهمی صمیمانۀ مناسبی برای کنار هم جمع شدن این جامعه حس می‌شد، دورهمی فعالان روابط‌عمومی با عنوان «پی‌آرتاک» یک دورهمی و صبحانۀ کاری خودمانی برای گپ‌وگفت دوستانه، تقویت شبکه‌سازی، ایده‌پردازی و اشتراک‌گذاری تجارب روابط‌عمومی است.

پارسیان اظهار داشت: فراهم‌سازی فضایی برای یادگیری، رشد حرفه‌ای و همگرایی فعالان روابط‌عمومی و نیز مهیاکردن فضای ارائۀ دست‌آوردها برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حوزۀ روابط‌عمومی و استارتاپ‌های فعال و سرویس‌دهندگان به این جامعه از اهداف و دلایل این رویداد است، در این مجموعه رویداد ارائه‌های تخصصی روابط‌عمومی از مجموعه‌های مختلف را خواهیم داشت و در پنل‌های گفتگو با حضور مدیران ارشد روابط‌عمومی، چالش‌های واقعیِ تجربه شدۀ مدیران روابط‌عمومی بیان می‌‌شود.

رئیس انجمن روابط‌عمومی استان تهران با اشاره به آغاز به کار انجمن روابط‌عمومی استان تهران گفت: همزمان با برگزاری نخستین رویداد پی‌آرتاک، انجمن روابط‌عمومی استان تهران اعلام موجودیت کرده و به‌عنوان پیشران توسعۀ حرفه‌ای روابط‌عمومی با هدف ارتباط مؤثر با تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اکوسیستم روابط‌عمومی سنتی و استارتاپی و ارتقای سطح دانش و مهارت‌ شبکۀ گستردۀ فعالان با همراهی کارشناسان، دانشجویان، اساتید و صاحب‌نظران، انجمن روابط‌عمومی استان‌ تهران آغاز به کار خود را اعلام می‌نماید.

پی‌آرتاک

هادی باغبانی، مدیرعامل شرکت بزرگ سیمرغ (هتل سیمرغ تهران)، در این رویداد به تشریح نقش کلیدی روابط‌عمومی در موفقیت سازمان‌ها پرداخت و به ضرورت مهارت‌های انسانی و فنی در روابط‌عمومی برای جذب کارکنان، تأمین بودجه و تعیین راهبردها اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی با بهره‌گیری از نرم‌افزار CRM، مشتریان داخلی و خارجی را تحلیل می‌کند و سه اصل بازاریابی، فروش و تبلیغات را مدیریت می‌نماید.

نغمه دانش آشتیانی، مدیر روابط‌عمومی فیلم‌نت، در رویداد «پی‌آرتاک» با اشاره به سابقۀ خود که از سال ۷۰ وارد رسانه و از سال ۸۰ به‌صورت جدی در حرفۀ روابط‌عمومی در حوزۀ فرهنگ و هنر فعالیت کرده است، گفت: فضای فرهنگ و هنر بیشتر توسط خانم‌ها مدیریت می‌شود و تجربه نشان داده که هنرمندان، آرتیست‌ها یا کارگردانان انتظار دارند مدیر روابط‌عمومی علاوه بر انجام وظایف حرفه‌ای، به دنبال درآمدزایی و پول‌سازی نیز باشد.

دانش آشتیانی این موضوع را یک چالش بزرگ در حوزۀ روابط‌عمومی دانست و افزود: این انتظارات گاهی به شکست پروژه‌ها منجر می‌شود، چرا که موفقیت روابط‌عمومی به عوامل دیگری وابسته است که باید به درستی مدیریت شوند.

پی‌آرتاک

روناک دوستی، مدیر روابط‌عمومی اسبق هیئت بسکتبال استان تهران و از فعالان در حوزۀ روابط‌عمومی ورزش بانوان در رویداد «پی‌آرتاک» با اشاره به چالش‌های این حوزه، از عدم پوشش مناسب شبکه‌های ورزشی و خبری از ورزش بانوان انتقاد و بیان کرد: برای اولین‌بار از صفحۀ شخصی در اینستاگرام به‌عنوان یک شبکۀ خبری رویدادهای ورزشی والیبال و بسکتبال استفاده کردم.

دوستی با تأکید بر استقبال گسترده از این ابتکار، گفت: با حداقل امکانات موفق شدم مجوز پخش زنده و معرفی بانوان ورزشکار را بگیرم و این حرکت مورد توجه بخش‌های دیگر قرار گرفت، معرفی زنان ورزشکار منجر به مصاحبه‌های تلویزیونی و توجه رسانه‌های ورزشی به چهره‌های شاخص این عرصه شد.

روناک دوستی که هم‌اکنون سرپرست تیم والیبال بانوان سایپا است، خلاقیت و ایده‌پردازی را رمز موفقیت خود دانست و تأکید کرد: با کم‌ترین امکانات می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست یافت.

نازلی خرامان، معاون سابق روابط‌عمومی بانک دی، نیز در در رویداد «پی‌آرتاک» با اشاره به مسیر حرفه‌ای خود، از انتخاب ناگهانی رشتۀ مترجمی زبان به‌جای پزشکی و خبر گفت و اظهار داشت: تصور نمی‌کردم روزی دلباختۀ حرفۀ روابط‌عمومی شوم.

خرامان هنر روابط‌عمومی را درک یافته‌ها و جهان پیرامون و توسعۀ آن در سازمان دانست و افزود: مهم‌ترین رسالت روابط‌عمومی، خلق اثر و لمس قلب انسان‌هاست. این اثرگذاری در دو سطح اتفاق می‌افتد: اول در توسعۀ مجموعۀ سازمانی و دوم در جامعه.

بیشتر بخوانید  تغییر معیار اصلی فیسبوک به «بازدیدها»

وی با اشاره به تجربیات خود در بانک دی، خاطرنشان کرد: با درک این که طیف مشتریان بانک دی خانواده‌های معظم شهدا هستند، اقداماتی برای ایجاد فضای ذهنی مناسب و همدلی بین مشتریان و کارکنان انجام دادم. همچنین برای اولین بار با راه‌اندازی رادیو اینترنتی «صدای دی»، اولین پادکست را تهیه کردم.

خرامان با اشاره به تجربیات مشابه خود در شرکت نفت و شرکت خوارزمی، تأکید کرد: روابط‌عمومی باید اثری ماندگار و تلنگری در دیگران ایجاد کند.

محمد بیدارمغز، سخنران، مدرس و مشاور در حوزه‌های تشریفات نوین بین‌المللی و روابط‌عمومی، نیز در در رویداد «پی‌آرتاک» با اشاره به سابقۀ طولانی خود در حوزۀ رسانه و روابط‌عمومی، گفت: از سال ۴۸ در مقطع دانشجویی کار خبر را در حوزۀ رسانه آغاز کردم و به‌عنوان رئیس روابط‌عمومی دانشکدۀ وزارت خارجه فعالیت داشتم. همچنین در هند، سردبیر روزنامۀ بشیر بودم و در ۱۴۰ برنامۀ تلویزیونی داخلی به‌عنوان طراح و مجری حضور یافتم.

بیدار مغز با تأکید بر اهمیت آموزش و توسعۀ مهارت‌ها، افزود: ۶۷۰ دورۀ آموزشی در حوزه‌هایی مانند آداب تشریفات، پذیرایی و خانه‌داری در وزارت خارجه و نهاد ریاست جمهوری تدریس کرده‌ام. انسان با تلاشش انسان است و باید هر شب خود را محاسبه کند.

او همچنین به ارتباط تنگاتنگ بین روابط‌عمومی و تشریفات اشاره کرد و گفت: در کنار روابط‌عمومی، به تشریفات روی آوردم. روابط‌عمومی و تشریفات دو روی یک سکه هستند و مکمل یکدیگرند. روابط‌عمومی یک فرایند دوطرفه است و باید به دقت مدیریت شود.

بیدارمغز که نویسندۀ کتاب «روابط‌عمومی نوین» نیز هست، در پایان با تأکید بر اهمیت تولید محتوا و خبررسانی مؤثر، خطاب به حاضران گفت: هر روز و هر هفته برای سازمان خود یک خبر تولید کنید و سعی کنید تیترهای قوی و جذاب انتخاب کنید. خبر و تیتر قوی، کلید موفقیت در روابط‌عمومی است.

از مهم‌ترین بخش‌های این رویداد، برگزاری پنل تخصصی تحت عنوان «تقاطع روابط‌عمومی و گردشگری» بود. این پنل با حضور سه نفر از متخصصان مطرح این حوزه برگزار شد که هر یک دیدگاه‌های متفاوت و سازنده‌ای را برای حاضران ارائه کردند:

جواد قاسمی، رئیس انجمن متخصصان گردشگری ایران و رییس پنج دورۀ انجمن روابط‌عمومی ایران نیز در رویداد پی‌آرتاک به بیان تجارب خود در حوزۀ روابط‌عمومی و گردشگری پرداخت و با اشاره به سابقۀ طولانی انجمن روابط‌عمومی ایران، خاطرنشان کرد که این انجمن قبل از انقلاب اسلامی اجلاس‌های سراسری در سطح جهانی را در تهران برگزار کرده است و مورد حمایت شرکت نفت قرار گرفته است.

مدیرکل اسبق روابط‏‌عمومی و اموربین‏‌الملل بنیاد مستضعفان همچنین به تأسیس ۱۶ شعبه از این انجمن در استان‌های مختلف اشاره کرد و از انتخاب اخیر محمدرضا پارسیان به‌عنوان رئیس انجمن روابط‌عمومی استان تهران خبر داد.

قاسمی با بیان اینکه خودش دانش‌آموختۀ دانشکدۀ علوم اجتماعی زیر نظر دکتر حمید نطقی پدر روابط‌عمومی ایران است، از چاپ کتابی به یادبود ایشان خبر داد و تأکید کرد که این کتاب باید توسط همۀ کارشناسان، مسئولین و مدیران مطالعه شود.

وی همچنین به علاقه‌اش به فعالیت‌های انقلابی اشاره کرد و از تأسیس سه انجمن روابط‌عمومی ایران، انجمن گردشگری و خانۀ روابط‌عمومی ایران سخن گفت.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به حوزۀ گردشگری پرداخت و گفت که با حضور اعضای انجمن گردشگری ایران، تلاش می‌شود تا کارشناسان روابط‌عمومی با تسلط به زبان‌های خارجی، به‌عنوان راهنمایان قوی و لیدرهای خوب برای معرفی کشورمان عمل کنند.

پی‌آرتاک

امیرحسین شعبانیان، مدیر سابق روابط‌عمومی علی‌بابا و تپسی، در رویداد تخصصی پی‌آرتاک از تجربیات خود در مدیریت بحران و چالش‌های حوزۀ روابط‌عمومی سخن گفت و با تأکید بر اهمیت پیش‌بینی بحران‌ها، به لزوم بخش‌بندی بحران‌ها به لایه‌های قرمز، نارنجی و زرد اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی با پیش‌بینی و بخش‌بندی بحران‌ها می‌تواند به‌طور مؤثرتری آن‌ها را مدیریت کند.

شعبانیان با اشاره به ضعف‌های موجود در نهادهای دولتی و برخی سازمان‌ها، افزود: متخصصان روابط‌عمومی باید در نهادهای دولتی ارتباطات قوی داشته باشند، اما متأسفانه بسیاری از مدیران ارزش این ارتباطات را درک نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید  شارا، شبکۀ اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی، واگذار می‌شود

وی همچنین به باور اشتباه برخی مدیران روابط‌عمومی اشاره کرد که فکر می‌کنند باید بحران را حل کنند، درحالی‌که در دنیا اعتقاد بر این است که بحران‌ها نباید اصلاً به وجود بیایند.

شعبانیان تأکید کرد: در ایران شاهد تکرار اشتباهات یکسان در مدیریت بحران هستیم و متأسفانه از این تجربیات درس نمی‌گیریم.

وی در ادامه به تجربیات خود در علی‌بابا اشاره کرد و گفت: در حوزۀ گردشگری، منطق علی‌بابا این بود که دسترسی به خدمات عمومی در محصولات گردشگری در اولویت قیمت قرار بگیرد. اما متأسفانه در این مسیر، قدرت ریسک‌پذیری، افزایش قیمت و متقاعدسازی کاربران را از دست دادیم و نتوانستیم رضایت گردشگران و خلق ارزش را به‌طور کامل محقق کنیم.

وی همچنین از متخصصان روابط‌عمومی خواست تا همواره از خود بپرسند که آیا مشتریان همان نظری را دارند که مدیران می‌گویند؟ و افزود: اگر پاسخ منفی است، یعنی روابط‌عمومی نتوانسته است شعار سازمان را به‌درستی منتقل کند و کارش را به‌طور صحیح انجام نداده است.

شعبانیان در پایان با تأکید بر لزوم یادگیری از تجربیات گذشته، خاطرنشان کرد که روابط‌عمومی موفق، روابط‌عمومی است که بتواند بحران‌ها را پیش‌بینی کند و از وقوع آن‌ها جلوگیری کند، نه اینکه منتظر وقوع بحران باشد و سپس به فکر حل آن بیفتد.

عارف طحان، مؤسس برند گردشگری برادران ایرانگرد نیز در رویداد پی‌آرتاک با اشاره به تجربۀ ۱۵ سالۀ خود در حوزۀ ایران‌گردی و همکاری ۶ ساله با برند «ایرانگرد و یک کوله»، بر لزوم تعریف اهداف اجتماعی در کوله‌گردی تأکید کرد.

طحان افزود: بزرگترین فقدان در حوزۀ گردشگری داخلی، نبود هم‌اندیشی و همکاری میان فعالان این صنعت است. ما با برگزاری این نشست‌ها تلاش کردیم تا این خلا را پر کنیم وبا هدف ایجاد هم‌افزایی و همکاری میان فعالان، راهنمایان تور، بلاگرها، آژانس‌های مسافرتی و این صنعت در هر استان را با یکدیگر آشنا سازیم.

طحان همچنین به نقش کلیدی روابط‌عمومی در توسعۀ صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی به‌عنوان چشم و چراغ دستگاه‌ها و مؤسسات خصوصی، می‌تواند با استفادۀ بهینه از رسانه‌ها، به رشد و توسعۀ این صنعت کمک شایانی کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای ایران در حوزۀ گردشگری، خاطرنشان کرد: کشورهای حوزۀ خلیج فارس و اطراف ایران از صنعت گردشگری درآمدزایی می‌کنند، درحالی‌که ایران با داشتن طبیعت چهارفصل و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در این حوزه دست یابد. تقویت گردشگری می‌تواند به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گازی کمک کند و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

پی‌آرتاک

سید حجت طباطبایی مدیرعامل شرکت صنایع خلاق اریسا، در رویداد پی‌آرتاک به بررسی چالش‌ها و ارائۀ تجربیات مرتبط با هدایای سازمانی در ارتباط با مدیران روابط‌عمومی سازمان‌ها پرداخت.

طباطبایی با اشاره به مشکلات موجود در زمینۀ هدایای مراسمات بین‌المللی و داخلی، این موضوع را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاه‌های دولتی و نیز حوزۀ گردشگری عنوان کرد.

وی با بیان تجربیات خود از رویدادهای مختلف، از جمله استفاده از تابلوفرش و صنایع‌دستی به‌عنوان هدیه، به مشکل بسته‌بندی و حمل‌ونقل این اقلام اشاره کرد و توضیح داد که بسیاری از این هدایا، علی‌رغم ارزش فرهنگی و هنری بالا، به دلیل عدم وجود بسته‌بندی مناسب و شیک، با مشکلاتی در حمل‌ونقل و ارائه مواجه هستند.

طباطبایی در پایان سخنان خود بر اهمیت استفاده از هدایای باکیفیت و دارای بسته‌بندی مناسب تأکید کرد و افزود: هدایای مراسمات دولتی نه‌تنها باید نشان‌دهندۀ اصالت و فرهنگ ایرانی باشند، بلکه باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که حمل‌ونقل و ارائۀ آن‌ها به‌راحتی انجام پذیرد.

گفتنی است؛ «پی‌آرتاک» رویدادی تخصصی و تجربه‌محور برای اشتراک گذاری و انتقال تجربه در حوزۀ روابط‌عمومی است که قرار است هر ماهه متخصصان و علاقه‌مندان زیادی را در تهران و سراسر کشور گردهم آورده تا فعالان و مدیران ارشد روابط‌عمومی کشور از چالش‌ها، مسائل و دغدغه‌های واقعی‌شان بگویند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *