جمعه 27 مهر 1403

گزارش دیتاک 1402 با عنوان «صد برند پربازدید ایرانی در سال 1402» منتشر شد که نکات مهمی را از چشم‌انداز دیجیتال شرکت‌های ایرانی آشکار می‌کند. این گزارش که بر اساس میزان ایمپرشن (تعداد نمایش) بیش از 1300 برند در پلتفرم‌های مختلف اجتماعی تهیه شده، نشان‌دهندۀ تسلط بی‌چون و چرای غول‌های مخابراتی کشور است. به گفتۀ دیتاک این گزارش بخش اول از یک گزارش تکمیلی است که به‌صورت سریالی منتشر خواهد شد و بخش‌های بعدی آن هم مانند بخش اول، در اینستاگرام دیتاک قرار خواهند گرفت.

توزیع صنایع مختلف

شرکت‌های اپراتور مخابراتی پیشتاز آگاهی از برند در فضای مجازی هستند. ایرانسل با ۵.۴ میلیارد بازدید صدرنشین لیست است و پس از آن همراه اول با ۳.۷ میلیارد و رایتل با ۲.۹ میلیارد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. صنعت خودروسازی نیز با حضور برندهایی نظیر ایران خودرو و سایپا، به ترتیب با ۱.۸ میلیارد و ۱.۵ میلیارد بازدید، جایگاه قابل‌توجهی را در این لیست به خود اختصاص داده است.

نکتۀ جالب توجه این است که هیچ برندی از صنعت پوشاک در میان صد برند پربازدید حضور ندارد. در مقابل، صنایع مخابراتی و خدمات اینترنتی با ۵۷.۶ درصد بیشترین سهم را در این لیست دارند. همچنین، خودرو و قطعه‌سازی با ۱۴.۱ درصد و کسب‌وکارهای آنلاین با ۱۰.۱ درصد از دیگر حوزه‌های برتر هستند. سایر صنایع شامل خدمات مالی (۶.۲ درصد)، صنایع بزرگ (۲ درصد)، خوراکی (۱.۸ درصد) و آرایشی و بهداشتی (۰.۹ درصد) هستند.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که اگر باشگاه‌های ورزشی نیز در این رتبه‌بندی لحاظ می‌شدند، استقلال و پرسپولیس با اختلاف در صدر جدول قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، عدم حضور برندهای معروف صنایع غذایی مانند مهرام، سان‌استار و تک‌ماکارون در میان صد برند برتر، می‌تواند به این معنا باشد که این شرکت‌ها اولویت بالایی برای فعالیت در فضای آنلاین قائل نیستند. در میان استارت‌آپ‌ها، اسنپ با ۷۰۲ میلیون بازدید پیشتاز است و پس از آن فیلیمو با ۵۱۶ میلیون، دیوار با ۲۳۶ میلیون و دیجی‌کالا با ۱۸۲ میلیون بازدید در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بیشتر بخوانید  چند نکته از گزارش سال 1401 علی‌بابا

پراکندگی نوع محصول و کسب‌وکارها در بین صد برند پربازدید

از این صد برند پربازدید، 49 درصد برندها در حوزۀ «سرویس و خدمات» هستند، 35 درصد آن‌ها در حوزۀ کالا فعالیت دارند و 16 درصد دیگر «پلتفرم» هستند. در این گزارش، منظور از سرویس‌های پلتفرمی، کسب‌وکارهایی هستند که به‌عنوان واسطه بین سرویس‌گیرنده و سرویس‌دهنده عمل می‌کنند؛ مانند اسنپ، جاباما و…
رسانه‌های اجتماعی ایرانی همچون ایتا، آپارات، روبیکا و بله که به ترتیب پربازدیدترین‌ها هستند، در این فهرست لحاظ نشده‌اند.

همچنین، اگر این برندها را بر اساس نوع کسب‌وکار تفکیک کنیم، 34 درصد این برندها در حوزۀ دیجیتال فعال هستند که شامل خرده‎فروشی‌ها و سرویس‌های آنلاین و… می‌شود. 66 درصد باقی در حوزه‌های بازرگانی، تولیدی، تعاونی، بانک، بیمه و… فعال هستند

پیامدهای کلی

باتوجه‌به بیش از ۹۰ میلیون حساب کاربری فعال در شبکه‌های اجتماعی، این گزارش نشان‌دهندۀ نقش تأثیرگذار پلتفرم‌های مجازی در شکل‌دهی به درک و تعامل با برندها است. یافته‌های این گزارش همچنین بیانگر آن است که شرکت‌های فعال در صنایعی نظیر مخابرات، خودروسازی و خدمات دیجیتال، اهمیت حضور آنلاین خود را به‌خوبی درک کرده‌اند.

این آمارها نه‌تنها نمایی از وضعیت کنونی فعالیت‌های دیجیتال برندها در ایران ارائه می‌دهند، بلکه راهنمایی برای بهبود استراتژی‌های آنان در بازاری به شدت رقابتی و دیجیتال شده نیز فراهم می‌کنند.

برای خواندن گزارش اصلی به این لینک بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *