دوشنبه 14 مهر 1404
آروان‌کلاود

فهرست

بررسی داده‌های موجود در شبکۀ توزیع محتوای آروان‌کلاد در بازۀ زمانی منتهی به یلدای ۱۴۰۳، نشان می‌دهد که عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیش‌تر از شب‌های قبلی شب‌زنده‌داری آنلاین داشتند، اما با وجود این شب‌زنده‌داری، صبح شنبه نسبت به هفته‌های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند. فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین نقطۀ اوج خود را در بلک‌فرایدی داشتند و در روزهای منتهی به یلدا، کم‌فروغ بودند. هم‌چنین کاربران در هفتۀ یلدا بیش‌تر از روزهای گذشته از تاکسی‌های آنلاین استفاده کردند و بیش‌تر به فکر سفارش آنلاین غذا بودند. به‌طور کلی، کسب‌وکارهای اینترنتی نیز همانند کسب‌وکارهای سنتی در این شب‌ها رونق بیش‌تری را تجربه کردند.

این داده‌ها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاه‌های آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های آنلاین سفارش غذا و سوپرمارکت‌های آنلاین است که ترافیک کاربران آن‌ها از شبکۀ توزیع محتوای آروان عبور می‌کند.

آروان‌کلاود

موبایل یا کانون گرم خانواده؟

تحلیل داده‌های ترافیک آنلاین کاربران در ماه آذر نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی در بازه‌های بلک فرایدی و شب یلدا رخ نداده و افزایش ترافیک تنها در بازه‌های خاص و به شکل نامحسوسی مشاهده شده است. اوج ترافیک آنلاین در شب یلدا از ساعت ۱۱:۳۰ شب پنج‌شنبه تا نیمه‌شب جمعه بوده است. این تغییر تنها باعث شده که افت معمول ترافیک، که معمولاً از ساعت ۲:۵۰ بامداد آغاز می‌شود، حدود ۴۰ دقیقه به تأخیر بیفتد و در ساعت ۳:۳۰ بامداد رخ دهد.

از سوی دیگر، بررسی ترافیک اینترنت در ساعت ۶:۳۰ صبح روز اول دی‌ماه و مقایسۀ آن با هفتۀ قبل نشان می‌دهد که تغییر محسوسی در زمان بیداری کاربران رخ نداده است؛ شب‌زنده‌داران یلدایی تنها حدود هفت دقیقه دیرتر از معمول بیدار شده‌اند.

بیشتر بخوانید  آروان در الکامپ ۱۴۰۴؛ از دستیارهای هوش مصنوعی تا راهکارهای مدیریت بحران

آروان‌کلاود

بلک فرایدی، ناجی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین

در شب یلدا، فروشگاه‌های آنلاین ترافیک کم‌تری نسبت به اوایل آذر داشتند و نقطۀ اوج ترافیک این فروشگاه‌ها مربوط به نهم آذر و حراجی‌های پررونق بلک فرایدی است؛ یازده ترابایت، حدود چهار برابر میزان ترافیک میانگین ماه!

آروان‌کلاود

بعد از بلک فرایدی آن‌طور که داده‌ها نشان می‌دهد، خریدها انجام شده و ترافیک سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروشگاه‌های آنلاین دچار کاهش چشم‌گیری شده‌اند و در شب یلدا نیز به کم‌ترین میزان خود رسیده‌اند.

در رابطه با سفارش آنلاین از سوپرمارکت‌ها نیز همین موضوع صدق می‌کند؛ در شب بلک فرایدی ترافیک به بیش‌ترین حد خود یعنی یک‌ونیم برابر میانگین ماه می‌رسد و تا انتهای ماه با یک شیب نزولی ترافیک کاهش می‌یابد.

شب پر رونق تاکسی‌های اینترنتی و رستوران‌ها

دربارۀ آمار تاکسی‌های اینترنتی نمی‌توان قضاوت شفافی کرد؛ همان‌طور که در نمودار نیز مشخص است فراز و فرود چندان چشم‌گیری دیده نمی‌شود و فقط در برخی روزها کمی کاهش یا افزایش داشته‌اند. هرچند می‌توان گفت شب یلدا، شب پررونقی برای تاکسی‌های اینترنتی بوده است؛ چراکه افزایش ترافیک ۱.۵ برابری را تجربه کرده‌اند.

آروان‌کلاود

سفارش‌های آنلاین غذا یک روند ثابت را در طول ماه حفظ کردند؛ در نمودار ترافیک برخی روزها بالا و پایین شده است که نسبت به میانگین، چشم‌گیر نیست. نقطۀ اوج ترافیک (۱.۲ برابر میانگین ماه) مربوط به پنج‌شنبه ۲۹‌ام، شب پیش از یلدا است. شاید بتوان گفت اقبال به سفارش آنلاین غذا در آخر هفتۀ یلدایی بیش‌تر شده است.

آروان‌کلاود

پی‌نوشت: داده‌های موجود از ترکیب داده‌های ترافیکی چند کسب‌وکار مختلف در چند دسته‌بندی متنوع است که به منظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.

بیشتر بخوانید  محدودیت‌های سفر برای کاربران زیر ۱۸ سال در اسنپ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *