چهارشنبه 19 شهریور 1404

فهرست

تریبون با هدف بررسی وضعیت رسانه‌های تحت وب ایران، نتایج پژوهشی را که با مشارکت ۴۸۳ فعال رسانه‌ای انجام شده است، در قالب «گزارش جامع رسانه ایران» منتشر کرد. این گزارش به بررسی ابعاد مختلفی از وضعیت کنونی رسانه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای احتمالی برای بهبود شرایط رسانه‌ای کشور می‌پردازد.

چالش‌های کلیدی رسانه‌ها

بزرگ‌ترین چالش رسانه‌های ایرانی، مشکلات اقتصادی و مالی است. فیلترینگ و اختلالات اینترنت و تغییرات الگوریتم‌های گوگل نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

  • ۸۱درصد از فعالان رسانه‌ای تأیید کرده‌اند که فیلترینگ موجب کاهش سرعت و دسترسی به سایت‌ها شده و مشکلاتی همچون محدودیت در استفاده از سرویس‌های بین‌المللی، کاهش امنیت سایبری و مشکل در پوشش اخبار بین‌المللی را به همراه داشته است.

گزارش جامع رسانه

کاهش محتوای تولیدی و توقف توسعۀ رسانه‌ها

مشکلات اقتصادی موجب اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش هزینه‌ها شده است. ۸۳ درصد از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مجبور به اتخاذ سیاست‌های «متوقف‌کردن توسعه رسانه»، «کم‌کردن محتوای تولیدی» و «تعدیل نیرو» در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. همچنین، ۴۳ درصد از رسانه‌ها هنوز به نقطۀ سر‌به‌سر مالی نرسیده‌اند.

وضعیت تحریریه و نیروی انسانی

  • تنها ۳ درصد از رسانه‌ها، تحریریه‌ای با بیش از ۱۰۰ عضو دارند.
  • ۴۴ درصد از رسانه‌ها تحریریه‌ای کوچک بین ۲ تا ۵ نفر دارند.
  • بیشترین حضور زنان در رسانه‌ها مربوط به نقش خبرنگاری (۴۱درصد) است.

۸۷ درصد از خبرنگاران و سردبیران حقوق خود را کافی نمی‌دانند و ۹۰ درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که ناچار به اشتغال به شغل‌های دیگر هستند.

گزارش جامع رسانه

اقتصاد رسانه و سرمایه‌گذاری خصوصی

بخش عمدۀ درآمد رسانه‌ها از انتشار رپورتاژ آگهی، بک‌لینک و فروش جایگاه‌های بنری تأمین می‌شود.

  • ۹۰ درصد از مدیران رسانه‌ای معتقدند که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند وضعیت اقتصادی رسانه‌ها را بهبود بخشد.
  • ۶۴ درصد از مدیران از پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند تریبون و یکتانت به‌عنوان ابزارهایی مؤثر برای بهبود مالی رسانه‌ها نام برده‌اند.
بیشتر بخوانید  گزارش دیتاک از صد برند پربازدید ایران: از برتری اپراتورهای مخابراتی تا غیبت برندهای پوشاک

گزارش جامع رسانه

آمارهای کلیدی گزارش

  1. ۵۶ درصد از فعالان رسانه‌ای خود را «صاحب امتیاز» معرفی کرده‌اند.
  2. ۴۵ درصد از خبرنگاران به‌صورت حق‌التحریر با رسانه‌ها همکاری دارند.
  3. ۲۴ درصد از خبرنگاران اعلام کرده‌اند که بیش از ۸۰ درصد از محتوای رسانه‌شان تولیدی است.
  4. ۵۴ درصد از خبرنگاران و دبیران تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

چشم‌انداز رسانه‌ها

طبق گزارش تریبون، نگاه مدیران رسانه‌ای به جذب سرمایۀ بخش خصوصی مثبت است و بسیاری از فعالان معتقدند که حمایت مالی و سرمایه‌گذاری می‌تواند اقتصاد رسانه را احیا کند. همچنین، بسیاری از مدیران تأکید دارند که «سودده نبودن رسانه» و «نداشتن سرمایه کافی» مهم‌ترین موانع برای تأسیس رسانه‌های جدید است.

برای اطلاعات بیشتر نسخه‌ کامل گزارش جامع رسانه ایران را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *