شنبه 6 مرداد 1403

انجام فعالیت‌های روابط‌عمومی در استارتاپ‌ها با شرکت‌های بزرگ، تفاوت‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سرعت، بودجه و خلاقیت در استارتاپ‌ها است. اما متأسفانه استارتاپ‌ها همیشه تجربۀ کافی در حوزۀ روابط‌عمومی را ندارند. به همین دلیل فعالیت‌های روابط‌عمومی در استارتاپ‌ها شامل آموزش مدیران استارتاپ نسبت به حوزۀ روابط‌عمومی و کارکرد رسانه‌ها به‌صورت عمومی می‌شود. به همین خاطر بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، کارآفرینان و مالکان کسب‌وکارهای کوچک نیاز است که مواردی را که در ادامه ذکر می‌شود در مورد برنامه‌های روابط‌عمومی، فعالان روابط‌عمومی و رسانه‌ها بدانند تا بتوانند برنامه‌های موفق‌تری اجرا کنند.

  • فردی را استخدام کنید که بتوانید با او سازش کنید و به او اعتماد داشته باشید: 

استخدام کارشناسان و مشاوران روابط‌عمومی همانند قرارهای دوستی است. باید بتوانید با وی به طور مداوم تعامل داشته باشید. استارتاپ باید فردی را استخدام کند که آن‌قدر با وی احساس راحتی کند که چالش‌های ارتباطی، رازها و آرزوهایش را با او به اشتراک بگذارد؛ بنابراین در هنگام امضای قرارداد با کارشناس، مدیر، مشاور یا آژانس روابط‌عمومی مطمئن شوید که می‌توانید با شخصیت وی همسو باشید و به او اعتماد کنید.

  • با برنامه پیش بروید: 

انجام دقیقه نودیِ فعالیت‌های روابط‌عمومی سودی برای شما و فرد یا آژانسی که استخدام کرده‌اید، ندارد. برای موفقیت در اجرای برنامه‌های روابط‌عمومی نیاز است که از قبل برنامه داشته باشید. هرچه زودتر بتوانید برنامه‌ریزی کنید برایتان بهتر است. اگر اطلاعیه‌ای دارید که تا یک ماه آینده باید منتشر کنید، باید همین امروز یک فرد حرفه‌ای در حوزۀ روابط‌عمومی را به کار بگیرید تا به شما کمک کند.

  •  همکاری کنید: 

 

روابط‌عمومی نمی‌تواند برای شما جادو کند. وقتی برای نخستین‌بار می‌خواهید فعالیت‌های روابط‌عمومی در استارتاپ خود داشته باشید، برای موفقیت باید همکاری بیشتری از خود نشان دهید. اگر پیش‌ازاین هیچ‌گونه فعالیت روابط‌عمومی در استارتاپ خود نداشته‌اید، کارشناسان روابط‌عمومی نمی‌توانند به‌طورقطع تعیین کنند که چه پیامی از استارتاپ شما به مذاق مخاطبانتان خوش خواهد آمد. برای همین، اصلاح پیام و کانال‌های اطلاع‌رسانی به اندکی زمان نیاز دارد و برای همین باید به طور پیوسته و به‌موقع با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

  • راهنمایی بخواهید و به آن‌ها عمل کنید: 

به‌احتمال فراوان کارشناسان روابط‌عمومی که به خدمت می‌گیرید، فعالیت‌های روابط‌عمومی بیشتری از شما داشته‌اند. گاهی اوقات استارتاپ‌ها فکر می‌کنند که می‌دانند به چه چیزی نیاز دارند، اما واقعیت این است که اجرای فعالیت‌های روابط‌عمومی برای استارتاپ‌ها، به‌مثابه دنیای ناشناخته‌ای است که نیازمند کشف است. برای همین باید شیوه‌ها و ایده‌های متنوعی را به کار بگیرید؛ بنابراین یک کارشناس، مشاور یا آژانس روابط‌عمومی خوب به شما توصیه‌هایی می‌کند و در مورد اجرای هر یک و عواقب آن شما را راهنمایی خواهد کرد. مشاوران و آژانس‌های کارکشته روابط‌عمومی معمولاً می‌دانند که کدام ایده‌ها اثرگذارترند و به چه شیوه‌ای می‌توان ایده‌های جدید را اجرا کرد.

  • در دسترس باشید: 

هنگامی‌که دنبال پوشش‌های رسانه‌ای و جلب‌توجه رسانه‌ها هستید، باید و باید که در دسترس باشید. مدیران و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، همیشه کارشناسان و آژانس‌های روابط‌عمومی را به دنبال رسانه‌ها می‌فرستند تا فرصتی برای مصاحبه با آن‌ها پیدا کنند. اما وقتی‌که رسانه‌ها آمادۀ مصاحبه می‌شوند، این مدیران «وقت ندارند.» برای همین باید بدانید که درخواستتان چه عواقبی دارد و زمانی که خواسته‌تان برآورده شد آمادۀ مواجهه با آن باشید. رسانه‌ها تمایلی ندارند با نمایندۀ روابط‌عمومی یا مارکتینگ شما مصاحبه کنند، آن‌ها می‌خواهند با متخصص این حوزه که شما هستید، گفتگو کنند. وقتتان را خالی کنید.

  • آموزش ببینید: 

بسیاری از مدیران استارتاپ‌ها فکر می‌کنند که صحبت با روزنامه‌نگاران، همانند صحبت با سرمایه‌گذاران و مشتریان است. اما این چنین نیست. بسیاری از مدیران عامل باتجربه در مواجهه با پرسش‌های چالش‌برانگیز در مصاحبه‌های مطبوعاتی و تلویزیونی، دست‌وپای خود را گم می‌کنند. مصاحبه با رسانه‌ها مهارتی است که به تمرین نیاز دارد. مشاور و آژانس روابط‌عمومی شما باید آموزش‌های لازم را دراین‌خصوص به شما بدهد. مهم نیست که چقدر در جایگاه خود باتجربه هستید، همیشه مواقعی در مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، به‌خصوص مصاحبه‌های زنده، پیش می‌آید که گیر می‌افتید.

  • همه چیز، همیشه، ثبت و ضبط می‌شود: 

هر چقدر روزنامه‌نگاری که در مقابل شما قرار گرفته، باتجربه‌تر باشد احساس راحتی بیشتری با او دارید و فکر می‌کنید که با یک دوست گفتگو می‌کنید. اما در همان موقع است که دوست روزنامه‌نگار شما می‌تواند با مهارت‌های پرسش‌گری خود، شما را گیر بیندازد. روزنامه‌نگار حرفه‌ای می‌تواند مقدار سرمایه‌گذاری‌های مگو یا نام مشتریان بدقلق را روی آنتن زنده از زیر زبانتان بیرون بکشد. قبل از انجام مصاحبۀ رسانه‌ای، باید مطمئن شوید که چیزی نخواهید گفت که منتشر شود. در مصاحبه‌های رسانه‌ای گفتن این جمله که «در حال حاضر نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم» برای شما ضعف محسوب نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید  ۵ باور غلط در مورد ارتباطات سازمانی

نکاتی که در بالا آورده شد، نکات پایه‌ای هستند که به مدیران و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های روابط‌عمومی و رسانه‌ای بهتری داشته باشند. در کنار این‌ها، باید تلاش کنید تا برنامه‌های راهبردی ارتباطی خود را توسعه دهید تا موفق شوید.

 

 

 

Picture of رانجینی جاشوا
رانجینی جاشوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *