شنبه 6 مرداد 1403

کمپانی متا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ از شبکه اجتماعی جدیدش یعنی تردز (Threads) رونمایی کرد. این شبکه اجتماعی متن محور بنا دارد با ایجاد فضا گفت‌وگو و بحث آنلاین با توییتر رقابت کند.

آتش زیر خاکستر

رقابت توییتر و متا (اینستاگرام و فیس‌بوک) سال‌ها به‌صورت خاموش در جریان بوده است. الگوبرداری از ویژگی‌های یکدیگر را مثل استوری در توییتر و ترند در اینستاگرام را می‌توان مصداقی از آن دانست. در این برهه اما با راه‌اندازی تردز وارد مرحله مهمی خواهد شد. مارک زاکربرگ از بنیان‌گذاران فیس‌بوک و مدیرعامل متا، ۷ ساعت پس از راه‌اندازی تردز اعلام کرد بیش از ۱۰ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی ثبت‌نام کردند. این استقبال قدری است که در کمتر از ۲روز، تردز بیش از ۴۰ میلیون بار دانلود شده است که رکورد جدیدی در سرعت جذب اولیه کاربران در تاریخ اینترنت است و احتمال می‌رود رکورد ChatGpt از کمپانی OpenAi نیز به‌زودی شکسته شود.

رقابت در رینگ مُشت‌زنی

در هفته‌های گذشته مشاجره زاکربرگ و ماسک مدیرعامل توییتر شدیدتر شده بود، حتی این دو نفر همدیگر را به مسابقات مشت‌زنی دعوت کرده بودند. حالا می‌توان گفت مشت‌زنی در کسب‌وکار را زاکربرگ شروع کرده‌ است. از زمان خریداری توییتر و شروع مدیرعاملی ماسک به واسطه تغییرات زیادی که برای درآمدزایی در مدل کسب‌وکار این شبکه اجتماعی بوجود آورده بود، انتقادات زیادی از ماسک و توییتر شد. برای نمونه در آخرین تغییرات بنا است توییت‌دک پنل حرفه‌ای توییتر دیگر رایگان نباشد و تنها با اشتراک بلو در دسترس کاربران باشد. همچنین هفته گذشته برای برخی مسائل فنی و بطور موقت تعداد مشاهده توییت‌ها برای کاربران محدود شد که انتقادات زیادی به‌همراه داشت. به‌نظر می‌رسد زاکربرگ این فرصت را غنیمت شمرده و تردز را لانچ کرده، ماسک نیز در این مدت به انتقاد از رویکردهای زاکربرگ و حتی تهدید به شکایت از زاکربرگ و تردز کرده است.

بیشتر بخوانید  اینستاگرام محتواهای بازنشرشده را با پست اصلی جایگزین می‌کند

شباهت‌ها و تفاوت‌ها

پلتفرم تردز تشابه زیادی با توییتر دارد اما در این نسخه با ویژگی‌های کمتر، ساده‌تر از توییتر است. شباهت به توییتر، ویژگی‌ها و ابزارهای آن احتمالا یکی از چالش‌های اصلی تردز خواهد بود. در کنار این چالش تردز در راستای سیاست یکپارچه‌سازی پلتفرم‌های متا به اینستاگرام لینک است. استقبال این چند روز نشان می‌دهد تردز از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده و بخش اصلی کاربران خود را از اینستاگرام جذب کرده است. علاوه بر کاربران عمومی تعدادی از کسب‌وکارها، رسانه‌ها و چهره‌ها نیز فعالیت خود را در تردز شروع کرده‌اند. باید دید رویکرد غالب کسب‌وکارها و صنایع ارتباطی به این پلتفرم چه خواهد بود. همچنین تردز چه چشم‌اندازی را برای این طیف از ذی‌نفعان ترسیم کرده است.

چه خواهد شد؟

سرعت اتفاقات و تغییرات در مورد تردز، توییتر و رقابت این دو غول پلتفرمی آنچنان زیاد است در مورد آینده این رقابت نمی‌توان نظر قطعی داد همچنین باید دید کدام کسب‌وکار در رقابت با همدیگر پیروز میدان خواهند بود. آیا تردز تاج فرمانروایی در این حوزه را از توییتر می‌رباید؟

Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات
Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *