شنبه 6 مرداد 1403

مارکام که گاهی اوقات marcomm نوشته می‌شود مخفف «ارتباطات بازاریابی» است. مارکام تعامل و ارتباط هدفمند با مشتریان و مشتریان احتمالی با استفاده از ابزارها و رسانه‌های متعدد است. مارکام علاوه بر نقش‌ها و تیم‌های مارکتینگ که می‌توانند شامل کمپین مارکتینگ و پرفورمنس مارکتینگ باشند، نقش‌های دیگر ارتباطی مثل روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی سازمانی را نیز شامل می‌شود.

کانال‌های رسانه‌ای در مارکام

از لحاظ تاریخی، مارکام شامل رسانه‌های سنتی‌تری مانند پست مستقیم، روزنامه‌ها و مجلات می‌شد. این شیوه‌های ارتباطی به کسب‌وکارها اجازه می‌داد پیام‌های خود را به مخاطبان گسترده‌ای ارائه کنند.

با گسترش چشم‌انداز بازاریابی، لیست کانال‌های مارکام نیز گسترش یافت. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به‌عنوان شیوه‌های مهمی از ارتباطات بازاریابی ظاهر شدند که مستقیماً در خانه‌ها یا وسایل نقلیه خود به مشتریان دسترسی پیدا می‌کردند.

با این حال، محدود کردن مارکام تنها به این کانال‌ها، ساده‌سازی بیش از حد خواهد بود. با گذشت زمان، رسانه‌های تبلیغاتی در فضای باز مانند بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل نیز در استراتژی‌های مارکام ادغام شده و برای جلب توجه مشتریان بالقوه در حال حرکت ضروری هستند.

اما ظهور عصر دیجیتال به‌طور قابل توجهی چشم انداز مارکام را تغییر داد. کانال‌های دیجیتال، مانند بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، و همچنین بازاریابی دیجیتال و تبلیغات، اکنون اجزای اصلی استراتژی‌های مارکام مدرن هستند. این کانال‌های آنلاین فرصتی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند که به صورت مستقیم، شخصی و تعاملی به مخاطبان هدف خود دست یابند. تغییرات عصر دیجیتال در این سال‌ها انقدر سریع و زیاد بوده است که شاید ماهانه رویکردها و ابزارهای جدیدی پیش‌روی کسب‌وکارها برای ارتباطات بازاریابی قرار می‌گیرد. همچنین فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی روزانه فرآیندهای مارکتینگ را دستخوش تغییرات می‌کند.

ارتباطات بازاریابی یکپارچه

مارکام مدرن با یک رویکرد یکپارچه مشخص می‌شود که چندین کانال رسانه‌ای را برای ارائه پیامی ثابت، واضح و قانع‌کننده در مورد یک شرکت و محصولات یا خدمات آن ترکیب می‌کند. این رویکرد چند کاناله که به‌عنوان ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) شناخته می‌شود، برای به دست آوردن حداکثر تأثیر از تلاش‌های بازاریابی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  وبینار «طراحی گرافیک در دنیای تبلیغات و مارکتینگ»

یک استراتژی موثر IMC( ارتباطات یکپارچه بازاریابی) تضمین می‌کند که همه استراتژی‌های ارتباطی شرکت، فعالیت‌های تبلیغاتی ، و همه کانال‌های بازاریابی به هم مرتبط و با هم هماهنگ هستند. هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه استراتژی‌های پیام‌رسانی و ارتباطی در همه کانال‌ها سازگار بوده و بر مشتری متمرکز هستند.

چرا مارکام؟

در اصل، مارکام در مورد ارتباط و تعامل با مشتریان است. این در مورد درک نیازها و ترجیحات آنها و برقراری ارتباط است که چگونه یک محصول یا خدمات می‌تواند این نیازها را برآورده کند.

مارکام نه تنها اطلاع‌رسانی و متقاعد می‌کند، بلکه باعث ایجاد ارتباط می‌شود. گفتگو را تقویت کرده، و تعامل و تجربه مشتری را با نام تجاری افزایش می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های مارکام خود را با نیازها و اولویت‌های منحصربه‌فرد بخش‌های مختلف مشتریان تنظیم کنند و اثربخشی آنها را بیشتر افزایش دهند.

در اصل، مارکام دیگر فقط فروش محصولات یا خدمات نیست. این در مورد ارائه ارزش، تقویت روابط و خلق تجربه طراحی شده برای مشتری است.

در محیط کسب‌وکار همیشه رقابتی، استراتژی‌های موثر مارکام جزء لاینفک موفقیت تجاری شده‌اند. آنها راهی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا برجسته شوند، با مخاطبان هدف خود همراه شوند و در نهایت باعث رشد و سودآوری شوند. بنابراین، چه یک رویکرد واحد یا یک کمپین چند کاناله یکپارچه، مارکام نقش مهمی در شکل دادن به حضور یک برند در بازار دارد.

آینده مارکام

همانطور که به آینده مارکام نگاه می‌کنیم، دو روند برجسته می‌شوند: شخصی‌سازی و هوش مصنوعی. همانطور که انتظارات مشتری تکامل می‌یابد، کسب‌وکارها برای ارائه تجربیات شخصی‌تر تحت فشار قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  نگاهی بر 7 مرحله نگارش یک طرح ارتباطات بازاریابی

این شخصی‌سازی فقط به ارائه محصول محدود نمی‌شود، بلکه به ارتباطاتی که کسب‌وکارها با مشتریان خود دارند گسترش می‌یابد. مشتریان اکنون منتظر پیام‌هایی هستند که با نیازها، ترجیحات و تعاملات گذشته آنها با برند مرتبط باشد.

بنابراین، آینده مارکام شاهد آن خواهد بود که کسب‌وکارها از فناوری‌های تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی (AI) برای درک بهتر مشتریان خود و ارائه پیام‌های بازاریابی بسیار شخصی‌شده استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی نیز روزبه‌روز جای موقعیت خود را بیش‌ از پیش در ارتباطات بازاریابی مستحکم خواهد کرد. بسیاری از اقدامات و منابع مورد نیاز در فرآیندهای اجرایی مارکام مثل محتوای مورد نیاز، تحلیل‌های مورد نیاز و شخصی‌سازی سرویس‌ها را هوش مصنوعی بر عهده خواهد گرفت. البته این به این معنا نیست که فرصت‌های شغلی در این حوزه بسیار محدود شود اما می‌توان مطمئن بود که تخصص‌ها و موقعیت‌های شغلی جدیدی ظهور خواهند کرد.

علاوه بر این، آینده مارکام دیجیتال خواهد بود. عصر دیجیتال نحوه ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان خود را متحول کرده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. کانال‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تلفن همراه و بازاریابی محتوا همچنان بر چشم انداز مارکام تسلط خواهند داشت.

اما فراتر از این‌ها، فناوری‌های نوظهور مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و اینترنت اشیا (IoT) فرصت‌های جدیدی را برای تعامل با مشتریان باز خواهند کرد. این فناوری‌ها پلتفرم‌های جدیدی را برای ارائه تجربیات تعاملی و همه‌جانبه فراهم می‌کنند و نحوه بازگویی کسب‌وکارها با داستان‌های برندشان را تغییر می‌دهند.

Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار
Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *