ارتباطات بازاریابی (مارکام) ترکیبی از پیامهای کلیدی شما و کانالهای بازاریابی است که برای برقراری ارتباط و تعامل با بازار یا سهامداران خود استفاده میکنید. این پیامها میتوانند بر اساس درآمد یا اهداف فروش یا معیارهای توسعه تجارت شما گستردهتر شوند.
اما سوأل اصلی این است که برای مارکام چه چیزی لازم داریم؟
مارکام سه رکن اصلی دارد: اهداف، پیام و مخاطب. هنگامیکه این موارد را شناسایی کردیم، میتوانیم به این مسأله بپردازیم که کدام رسانه یا کانال برای ارسال پیامهای ما به مخاطبان هدف مناسب است.
درعین حال در مارکام چند سرفصل مورد توجه است که در ادامه به بخشی از آنها میپردازیم.
مارکام چه تفاوتی با ارتباطات بازاریابی یکپارچه دارد؟
مارکام به این مفهوم است که پیامها در بین کانالها و بین مخاطبان یکسان هستند و هر کانال و فعالیت یکدیگر را تقویت میکنند.
شرکتهایی که به نتایج قابل توجهی دست مییابند، یک رویکرد ثابت برای ارتباطات شرکتی و برندسازی ارائه میدهند. این شامل همسویی با شرکتها و شرکایی است که ارزشها و پیامهای برند ما را تقویت میکنند .
طرح مارکام چیست؟
برای اینکه بیشترین بهره را از منابع و سرمایه گذاری خود ببریم، مهم است که برنامه خود را در یک رویکرد هفت مرحله ای بررسی کنیم:
1. اهداف و مقاصد واضحی تعیین کنیم
قرار است به چه مقصدی برسیم؟
کدام اندازه گیریهای کمی و کیفی در این راه مهم هستند؟
2. مخاطبان/ذینفعان هدف خود را شناسایی و اولویتبندی کنیم
سهامداران ما چه کسانی هستند؟
پروفایل خریدار ما چیست؟
چه کسی در تصمیمگیری ما دخالت دارد؟
نقاط ضعف آنها چیست؟
موانع آنها برای خرید چیست؟
3. یک پیام قانع کننده بسازیم
پیشنهاد فروش منحصر به فرد ما (USP) چیست؟
ارزش پیشنهادی و چارچوب ارزشی ما چیست؟
چه کاری میتوانیم برای مشتریان از نظر حرفه ای و شخصی انجام دهیم؟
4. استراتژیها و تاکتیکهای یکپارچه ایجاد کنیم
چه کانالهایی بین مخاطبان ما یک شکل هستند؟
بهترین کانالها کدامند؟
مراحل کلیدی کمپین چیست؟
به چه محتوایی نیاز داریم؟
5. بودجه بهتری بسازیم
چه سرمایه گذاریای باید انجام دهیم؟
چه اندازه گیریهایی برای ROI مهم هستند؟
6. یک جدول زمانی عملی ایجاد کنیم
چه زمانی کمپین را اجرا میکنیم؟
چه زمانی نتایج و اندازه گیریها را جمعآوری میکنیم؟
7. موفقیت را تعریف کنیم
چگونه اهداف و مقاصد خود را اندازه گیری کنیم؟
محاسبات ROI ما چیست؟
چه چیزی نشان دهنده موفقیت است؟
یک طرح مارکام چقدر طول میکشد؟
دیگر سوالی که باید به آن پاسخ داد همین است. باید گفت یک طرح مارکام معمولاً برای هر کمپین جداگانه ایجاد میشود، و بنابراین ماندگاری محدودی دارد، در مقایسه با استراتژی بازاریابی ما که معمولاً سندی است که برای 3 تا 5 سال نگه میداریم.
باید دانست برنامههای مارکام بایستی چابک و انعطافپذیر باشند، قادر به پاسخگویی به بازار و شرایط آن باشند، اما کاملاً بر پیامها و مخاطبان مورد نظر متمرکز باشند. ممکن است چندین طرح داشته باشیم که هر کدام با هدف خاص خود به طور همزمان اجرا شوند.
برخی از شرکتها با یک برنامه بازاریابی سالانه برای همه محصولات و خدمات، رویکردی جامع را اتخاذ میکنند. هنگام انجام این کار، مراقب باشیم که وضوح پیام و ارزش پیشنهادی را بررسی کنیم – همانطور که در بالا ذکر شد – ضروری است که پیامهای برند همسو و هماهنگ باشند.
چطور شاهد موفقیت در مارکام باشیم؟
این بستگی به کانالهای مورد استفاده و معیارهای استفاده شده دارد. همچنین بستگی به نوع محصول و قیمت خرید دارد و در نهایت اینکه بدانیم تصمیم گیرنده کیست. اما درک این نکته مهم است که ارتباطات بازاریابی زمان میبرد و مستلزم ثبات است، به خصوص اگر میخواهیم در موقعیتیابی بازار و آگاهی از برند خود تأثیر بگذاریم.
برای بهره مندی واقعی از مارکام در تجارت، به تعهد قابل توجهی نیاز است. ما باید محصول، مشتری و تیم فروش خود را گرد هم بیاوریم تا یک برنامه کاملا یکپارچه با پیامهای قانع کننده ایجاد کنیم.
چه اهداف تجاریای از مارکام سود خواهند برد؟
مزایای تجاری طولانی مدت زیادی از سرمایه گذاری در مارکام وجود دارد. آنها عبارتند از:
چرخه فروش کوتاهتر: به خصوص برای اقلام بزرگ، درک فرآیند خرید مشتریان، بینش در مورد چگونگی کاهش زمان خرید را ارائه میدهد.
بازار هدف: هنگام شناسایی فرصتهای فروش میتوانیم دقیق تر باشیم.
درآمد بهبودیافته: یا سفارشات یا مشتریان بزرگتر را ایمن کنیم، یا فرصتهای فروش را افزایش دهیم.
حفظ مشتری: مشتریان راضی و متعهد احتمال لغو قرارداد را کاهش میدهد.
حفظ کارکنان: اگر احساس کنند بخشی از سفر و راه حل هستند، ارزش بیشتری برای شرکت و مشتریان ما فراهم میکنند.
آگاهی از صنعت: هر چه بخش از محصولات، خدمات و موقعیت ما بیشتر آگاه باشد، بیشتر از مادعوت میشود تا از طریق پوشش مطبوعاتی یا فرصتهای سخنران بخشی از گفتگوی صنعت باشیم.
اگر اهداف کوتاه مدتی برای مارکام داشته باشیم چه میشود؟
این خوب است و به همین دلیل است که باید برای هر کمپین یا هدفی که دارید یک برنامه بسازید، به خصوص اگر به زمان حساس باشد. واضح باشید که چه معیارهایی نشان دهنده موفقیت هستند و چه کانالهایی با اهداف کوتاه مدت شما مطابقت دارند. به طور کلی، فعالیت دیجیتال از ایده به نتایج بسیار سریعتر از نسخه چاپی تبدیل میشود، اما چه برنامه فعالیت شما بر روی رسانههای اجتماعی متمرکز شود، تبلیغات دیجیتالی مجدد، پست مستقیم یا بیلبوردهای خارج از خانه، همه چیز در مورد تطبیق استراتژی شما با اهداف شما است. .
منبع:
.haynesmarcoms.agency