پنج‌شنبه 10 خرداد 1403

باعث خوشحالی‌ام است که در همکاری با Prowly (سازمانی که به دپارتمان‌های منابع انسانی در بهبود عملکردشان کمک می‌کند)، به سوالات آن‌ها در قالب یک گفتگوی کوتاه توییتری درباره سلامت روان در حرفه روابط عمومی‌ها پاسخ دهم. این پرسش و پاسخ را که با توجه به هویت توییتر، به شکل کوتاه طراحی شده، در ادامه می‌خوانید:

طبیعت پر شتاب و پرسرعت حرفه روابط عمومی، چه تاثیری بر سلامت روان افراد شاغل در آن دارد و چه استراتژی‌هایی به آن‌ها کمک می‌کند که استرس بالای این حرفه را به شکلی موثر، مدیریت کنند؟

از قبل برای جلسات آینده خود آماده شوید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. ببینید کدام یک از جلسات قرار است ویدئویی برگزار ‌شود و تا جایی که امکان‌پذیر است، آن‌ها را به جلسات صوتی تبدیل کنید. علاوه بر آن، بین جلسات خود، وقفه‌های متعدد طراحی کنید تا بتوانید در حد امکان از جلسات پی‌درپی و پشت سر هم دوری کنید.

در این صنعت که به رضایت مشتری متکی‌ست، یک متخصص روابط عمومی از چه راهی می‌تواند به سلامت روانش اولویت دهد بدون آنکه کیفیت کار خود و تعاملش با مشتری را فدای آن کند؟

واقعیت زمان‌بندی مشتری‌ها و آژانس را با هم به اشتراک بگذارید. این کار، به شما این فرصت را می‌دهد که در تنظیم ساعات کاری و فعالیت‌ها، شفاف باشید. از خودتان این سوالات را بپرسید: آیا مشتری و آژانس، رویکردهای مشابهی درباره دورکاری و سایر روش‌های پیش‌برد کار دارند؟ اگر اینطور نیست، چگونه می‌توانید این انتظارات را به هم نزدیکتر کنید؟ آیا می‌توانید دستورالعملی مشخص برای جلسه‌ها و شیوه‌ی آماده شدن برای آن ارائه کنید؟ آیا این جلسه، هدف کاملا مشخصی دارد؟ آیا می‌توان با آماده کردن یک متن و ارسال آن برای حاضرین پیش از شروع جلسه، آن را هدفمندتر کرد؟ آیا این جلسه در حالیکه می‌تواند در ۲۵ دقیقه تمام شود، یک ساعت طول کشیده؟ آیا لازم است تمام افراد درگیر در پروژه هم از سوی مشتری و هم از سمت تیم روابط عمومی در جلسه حضور پیدا کنند؟ برای هر تیم و مشتری‌های آن، کانال‌هایی را که قرار است از آن طریق با هم در ارتباط باشند، مشخص کنید.

بیشتر بخوانید  هفت گام برای بهبود ارتباطات درون سازمانی

متخصصین روابط عمومی چطور می‌توانند نشانه‌های خستگی مزمن، کاهش بهره‌وری و تهدید سلامت روان را در خودشان و همکارانشان شناسایی کنند؟ و چه مراحلی را برای کمک گرفتن باید طی کنند؟

هیچ پروژه و کاری نباید به قیمت سلامت روان شما انجام شود. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید دچار خستگی مزمن و چالشِ سلامت روان در کارتان شده‌اید، این سوالات را از خودتان بپرسید: آیا می‌توانم روی کارم تمرکز کنم؟ آیا وقت دارم غذای سالم بخورم، به اندازه و باکیفیت بخوابم، ورزش کنم، مدیتیشن انجام دهم و با دوستان و خانواده‌ام وقت بگذرانم؟ اگر به این سوالات پاسخ منفی می‌دهید، شما دچار خستگی مزمن در حرفه‌تان هستید. گفتگویی که لازم است مدیران ارشد به شکل متناوب با نیروهای خود داشته باشند، شامل پرس‌وجو درباره این موضوعات است:

  • چه مواردی به حفظ سلامت روانتان کمک می‌کند؟
  • چه موضوعاتی در محیط کار برای سلامت روانتان چالش ایجاد کرده و روی آن تاثیر منفی گذاشته؟
  • اگر دچار استرس و اضطراب هستید، دوست دارید چطور حمایت شوید؟
  • چطور می‌توانم به عنوان مدیر، به بهترین شکل از سلامت روان شما حمایت کنم؟

چه تمریناتی برای خودمراقبتی و حفظ سلامت روان با هدف نگه داشتن تعادل بین زندگی کاری و شخصی برای متخصصین روابط عمومی پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین موارد، مرخصی گرفتن است؛ آدم‌ها باید بیشتر از حق مرخصی خود استفاده کنند. پیشنهاد من حداقل یک روز مرخصی استحقاقی در ماه است؛ یک آخر هفته طولانی در هر فصل و یک مرخصی یک هفته‌ای، هر شش ماه. با توجه به نیازهایتان می‌توانید این برنامه پیشنهادی را تغییر دهید به خصوص اگر حق مرخصی بیشتری دارید، حتما از آن استفاده کنید. پیشاپیش با مدیر و مشتریان خود صحبت کنید و با کسی که در نبودتان کارها را پیش می‌برد، هماهنگ باشید. اگر به عنوان یک فریلنسر یا کارآفرین کار می‌کنید، حتما با وکیل خود صحبت کنید تا موادی را به قرارداد شما اضافه کند که به کمک آن‌ها بتوانید بدون نگرانی از پیامدهای حقوقی و حرفه‌ای، از زمان مرخصی و تعطیلاتتان استفاده کنید.

Picture of مارک محمدپور
مارک محمدپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *