شنبه 6 مرداد 1403

دنیای ارتباطات سازمانی دنیایی پویا، سیال و همیشه در حال تکامل است. با این حال همواره با باورهای غلطی همراه است که فضای حوزه ارتباطات سازمانی را احاطه کرده‌اند.

این موضوع زمانی برای من پررنگ‌تر شد که یکی از همکارانم درخواست کرد تا برای رونمایی از محصول جدید سازمان، یک بیانیه خبری تهیه و منتشر کنم. وقتی به او پیشنهاد دادم که از مسیرهای ارتباطی جدید برای اطلاع‌رسانی استفاده کند، پیشنهادم را قویا رد کرد.

نکته عجیب برای من اینجا بود که فکر می‌کردم با وجود فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی، بسنده کردن به بیانیه مطبوعاتی صرف و عدم تمایل به استفاده از کانال‌های ارتباطی دیگر، رواج نداشته باشد اما اشتباه می‌کردم.

با این حال، این تنها باور غلط رایج در حوزه ارتباطات سازمانی نیست. در اینجا ۵ مورد از این باورهای غلط را با هم بررسی می‌کنیم:

باور غلط 1: ارتباطات سازمانی یکپارچه تاثیری روی تجارت ندارد

من می‌دانم که مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکارها ست آمار و بالا و پایین رفتن خط‌های فروش است اما آن چیزی که این آمار و ارقام را معنادار می‌کند، روایت است و این کار ارتباطات سازمانی است که روایتی معتبر و همسو با کسب‌وکار شکل بدهد. بدون این روایت، کسب‌وکار نمی‌تواند منافع سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعانش را برای مدتی طولانی حفظ کند و خیلی زود باید منتظر تغییر و کاهش در اعداد و ارقام باشد.

باور غلط 2: ارتباطات داخلی شغل منابع انسانی است

منابع انسانی یک شرکت، مهم‌ترین دارایی آن هستند. در واقع می‌توان گفت که اولین سفیران برند شما، کارکنان شرکت شما هستند. آن‌ها راویان فرهنگ سازمان‌اند و راه ارتباطی با آنان نمی‌تواند تنها یک‌طرفه باشد. ارتباطات سازمانی می‌تواند در راستای همکاری با واحد منابع انسانی، راه‌های گفتگوهای باز و شفاف را تقویت و به این ترتیب میان کارمندان و سازمان ایجاد اعتماد کند تا آمار حفظ کارمندان سازمان رشد پیدا کند.

بیشتر بخوانید  ادغام روابط‌عمومی و سئو برای تقویت حضور آنلاین

باور غلط 3: بیانیه مطبوعاتی بهترین راه اطلاع رسانی در مورد اتفاقات جدید است

این مورد به گفتگوی قبلی من با همکارم برمی‌گردد که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردم. یکی از چالش‌های سخت مسئولان ارتباطی در سازمان‌ها، متقاعد کردن رهبران سازمان برای استفاده از کانال‌های ارتباطی نوآورانه و خلاق است. پادکست‌ها، سخنرانی‌های متخصصان هر حوزه، رهبران فکری، نمایندگان کسب‌وکار در رویدادها و ارتباط از طریق هر کانال خلاقانه و مناسب دیگری می‌تواند دایره بزرگ‌تری از پایداری موقعیت را برای کسب‌وکار ایجاد کند.

باور غلط 4:مسئولان ارتباطات سازمانی نیازی به داده‌های آماری کسب‌وکارها ندارند

به منظور انتقال پیامی قوی و روشن در مورد سازمان، ضروری است که ارتباطات سازمانی ظرایف کسب‌وکار سازمان خود را درک کند. ارتباطات سازمانی باید اولویت های اصلی کسب و کار، محصولات کلیدی، چشم انداز رقیب، ذی‌نفعان مختلف، جزئیات تولید و غیره را بداند. به طور خلاصه، هر گونه دانش در مورد کسب‌وکار می‌تواند به مسئولان ارتباطات سازمانی کمک کند تا پیام‌های خاص و منسجم سازمان را تهیه کنند. دانش کسب‌وکارها همچنین به مسئولان ارتباطات سازمان کمک می‌کند تا برای مقابله با بحران آماده باشند و در واکنش‌های سریع‌تری نسبت به وقایع داشته باشند.

باور غلط 5: سازمان باید همیشه در اخبار حضور داشته باشد

اطلاعات بیش از حد در مورد شرکت شما می‌‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مسئولان ارتباطات سازمان باید بتوانند گندم را از کاه جدا کرده و روی اطلاعات کلیدی که باید با ذی‌نفعان به اشتراک گذاشته شود، تمرکز کنند. اخبار در حال حاضر به اندازه کافی شلوغ هستند به همین خاطر بهتر است به صورت گزینشی اطلاعاتی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  دومین کارگاه «روابط عمومی خارج از چهارچوب» برگزار می‌شود

در حالی که سازمان در حال خدمات‌رسانی به مشتریان خود است، ارتباطات سازمانی وظیفه دارد تا گوش و چشم سازمان در بیرون از آن باشد و بازخوردهای جهان بیرون را وارد سازمان کند. واحد ارتباطات سازمان را باید به مثابه یک رادیوی داخلی در نظر گرفت که هرروز آنچه را که ذی‌نفعان باید بشنوند تهیه می‌کند و در اختیارشان قرار می‌دهد. به همین دلیل است که امروزه ارتباطات بر سر میز رهبران سازمان می‌نشیند و افسار شهرت سازمان را در دست دارد.

Picture of ساریتا بال
ساریتا بال

متخصص ارتباطات

Picture of کیمیا جعفری
کیمیا جعفری
کارشناس اجرایی ارتباطات و روابط عمومی
Picture of کیمیا جعفری
کیمیا جعفری
کارشناس اجرایی ارتباطات و روابط عمومی

یک پاسخ

  1. باور غلط ۲: ارتباطات داخلی شغل منابع انسانی است

    واقعیتش اینکه باور ذکر شده خود نیز غلط به نظر میرسه. بسیار اهمیت داره که فرد استخدام شده به چه شیوه و با چه هدفی در واحد روابط عمومی استخدام شده، در اون صورته که میشه به این پرسش جود داد که ارتباطات داخلی شغل کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *