یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

اهمیت صبر در روابط‌عمومی

www.mosavvar.com

اهمیت صبر در روابط‌عمومی

www.mosavvar.com

مولانا یک جایی می‌گوید: «چیزهای زیبا بعد از صبر می‌آیند!» صبر داشتن یک فضیلت انسانی است که در صنعت روابط‌عمومی بسیار به کار می‌آید، به‌ویژه برای ایجاد روابط.

وقتی با دیگران در مورد روابط‌عمومی صحبت می‌کنیم، اغلب افراد به صنعتِ پرسرعتی فکر می‌کنند که مملو از تماس‌های تلفنی، مصاحبه‌ها و اقدامات فوری است. اما چیزی که دیده نمی‌شود ساعت‌های بی‌شماری است که صرف ایجاد روابط، یافتن سرنخ‌ها و ایجاد آگاهی برای مشتریان می‌شود و فرایندی است که اغلب ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد.

آن‌چه در نتایج فعالیت‌های روابط‌عمومی از تماس‌های تلفنی، مصاحبه‌ها، نقل‌قول‌های الهام‌بخش و اخبار رسانه‌ها می‌بینیم حاصل فرایندی طولانی و استراتژی دقیق است. روابط‌عمومی صنعتی است که براساس صبر، استراتژی و ارتباط‌گیری مستمر ساخته شده است.

روابط‌عمومی یک ماراتن است نه دوی سرعت

وقتی در روابط‌عمومی به صبر اشاره می‌کنیم، منظورمان زمان لازم برای ایجاد سروصدا در اخبار یا رسانه‌ها است.

روزنامه‌نگاران و رسانه‌های معتبر، به صورت روزانه غرق در محتوای کسب‌وکارها، سخنان مدیران عامل و ارتباط با روابط‌عمومی سازمان‌ها می‌شوند. برای اینکه یکی از این موارد توجه روزنامه‌نگاران را جلب کند، یک موضوع باید با محتوا و مخاطب هدف آن‌ها همسو بوده و ارزش خبری داشته باشد.

بنابراین روابط‌عمومی هرگز یک مسابقه نیست، بلکه یک ماراتن است و صبر در آن نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا به متخصصان روابط‌عمومی امکان می‌دهد در هنگام چالش‌های ناگهانی، هیجان خود را کنترل کنند و برای ارتباط با مخاطبین و رسانه‌ها با تفکر و دقت و درک بهتری کار انجام دهند.

با گذشت زمان، این رویکردِ آهسته به شما کمک می‌کند تا روابط بهتری بسازید و در نهایت کارفرما(یان) خود را به‌عنوان یک متخصص قابل اعتماد معرفی کنید.

بیشتر بخوانید  روابط‌عمومی؛ فراتر از پاسخگویی تلفن و انتشار پست

صبوری، تعهد روابط‌عمومی است

عنصر کلیدی در روابط‌عمومی، صبر همراه با پشتکار است. لزوماً هر روایتی یک خبر هیجان‌انگیز یا تیتر جذاب رسانه‌ای نخواهد داشت. به‌عنوان متخصص روابط‌عمومی، وظیفۀ ما ایجاد جذابیت و روایت‌گری برای داستان‌ها است تا با مخاطبان هدف‌مان تعامل ایجاد کند. روابط‌عمومی می‌تواند این کار را با ارسال پیام و محتوای مناسب در زمان صحیح انجام دهد. بنابراین از هم‌اکنون استراتژی‌های خود را برنامه‌ریزی کرده و مسیر طولانی اما مؤثرِ رسیدن به نقطۀ هدف را آغاز کنید.

برای موفقیت در ایجاد رابطه با یک خبرنگار یا توسعۀ فرصت‌های رسانه‌ای به زمان و صبر نیاز است. در پایان چند نکته و ترفند وجود دارد که می‌تواند به شما در این راه کمک کند:

مدیریت انتظارات

«چقدر طول می کشد تا نتایج کارمان را ببینیم؟» این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که از متخصصان روابط‌عمومی پرسیده می‌شود. بنابراین، مدیریت انتظارات مهم است. برای شما به‌عنوان یک متخصص روابط‌عمومی مهم است تا دیگران بدانند که برنده شدن زمان می‌برد. ممکن است در بسیاری از موارد انتظار برود که نتایجِ فوری حاصل شود اما حضورِ بلندمدت در یک اکوسیستم اقتصادی مستلزم زمان، ثبات و تلاش مداوم است.

برنامه‌ریزی کلیدی

ایجاد یک برنامۀ روابط‌عمومی با آهنگِ منظمِ انتشار اخبار و اطلاعیه‌ها راهی عالی برای یک شرکت است تا خود را همیشه در ذهن رسانه‌ها نگه دارد.

همچنین، داشتنِ یک برنامه از بی‌صبری و عجله داشتن شرکت‌ها برای اشتراک‌گذاری اخبار قبل از آماده شدن جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود همۀ کارها سرِ وقت‌ و در زمانِ مناسب انجام شود.

تداوم فعالیت‌ها

درست مانند ساختن روابط شخصی، پرورش یک رابطه در روابط‌عمومی نیز به زمان نیاز دارد. صبر لازم است تا مشتریان و رسانه‌ها شما را یک منبع قابل اعتماد بدانند؛ چرا که افراد در طول روز با صدها و هزاران مشغلۀ فکری درگیر هستند و به‌سرعت با شرکتِ شما همراه نخواهند شد. در نهایت، کلید موفقیت، تعادلِ بین صبر و استقامت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *