یکشنبه 18 شهریور 1403

گزارش سوم کیفیت اینترنت ایران در آخرین روز نمایشگاه الکامپ رونمایی شد؛ طبق این گزارش ایران و چین وضعیت مشابهی در رده ‌بندی محدودترین کشورهای دنیا (پایین‌ترین رتبه‌ها در بین ۱۰۰ کشور) دارند.

گزارش دوم کیفیت اینترنت ایران متعلق به بازه زمانی فروردین ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۲ و گزارش سوم متعلق به بازه زمانی دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ است. بررسی دو گزارش نشان می‌دهد وضعیت اینترنت در ایران در دو بازه زمانی مذکور تفاوت چندانی نداشته است.

بر این اساس ایران، در بین 100 کشور در جایگاه 95 دسترسی آزاد به اینترنت قرار دارد و اگر کشورهای بدون اطلاعات کافی در رابطه با محدودیت را حذف کنیم، اینترنت ایران در وضعیتی پایین‌تر از چین و کامرون، در صدر کشورهای دارای محدودیت در دسترسی آزاد به اینترنت قرار می‌گیرد.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک در نشست خبری، با اشاره به اینکه انتشار گزارش برای نخستین مرتبه با بررسی وزارت ارتباطات انجام شد، توضیح داد: این فرایند باعث شد رونمایی از آن بارها به تاخیر بیافتد.

وی ادامه داد: در نهایت قصد از ارائه گزارش در این برهه، طرح درخواست صنف تجارت الکترونیک بوده است. در گزارش سوم از روش ارزیابی جدید استفاده و ارتباطات داخلی کشور با ارتباطات داخلی کشورهای دیگر مقایسه شده است.

حمیدرضا احمدی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کیفیت اینترنت و دسترسی آزاد به اطلاعات در شش ماه گذشته تفاوت چشم‌گیری با دوره قبل نداشته است، اظهار کرد: سیاست فیلترینگ داخلی از یک طرف و تحریم‌های فناوری از طرف دیگر باعث کاهش کیفیت اینترنت می‌شود.

بیشتر بخوانید  آن روی سکۀ گزارش سال 1401 دیجی کالا

وی ادامه داد: درواقع تحریم به این صورت است که شرکتی کاربران ایرانی را تحریم می‌کند و نمی‌توانیم درخواست بازبینی کنیم و از سوی دیگر زمانی که شبکه‌ اجتماعی در داخل کشور فیلتر می‌شود دلیل قانونی آن مشخص نیست.

نایب رئیس کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به گزارش سوم کیفیت اینترنت در ایران توضیح داد: معیار اصلی بررسی‌ها روی گوگل CrUX بود که معیار خوبی برای تجربه کاربر ایرانی است. زیرا فرقی نمی‌کند کاربر از فیلترشکن استفاده کند یا خیر و در هر صورت مشخص می‌شود کاربر، ایرانی است.

چین و ایران؛ محدودترین اینترنت‌های جهان

احمدی با بیان اینکه از نظر فعالان صنفی این حوزه، اقتصاد دیجیتال کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: این مساله را باید در کنار جایگاه ایران در رده‌بندی شاخص‌های تعیین ‌کننده ‌کیفیت اینترنت گذاشت. ایران و چین وضعیت مشابهی در رده‌بندی‌ محدودترین کشورهای دنیا دارند، اما در شاخص ‌های مرتبط با سرعت و اختلال، چین با رتبه ‌ ۶۱ از ۱۰۰ در گزارش کلادفلر و ۸۷ از ۱۰۰ در گزارش CrUX در کل وضعیتی بهتر از ایران دارد که رتبه ۹۷ و ۹۰ از ۱۰۰ را دارد. این وضعیت را باید در کنار اقتصاد بزرگ چین ( بیش از ۴۶ برابر ایران) و جمعیت میلیاردی این کشور ( بیش از ۱۶ برابر ایران) قرار داد که عملا باعث می ‌شود خود ‌بسندگی اقتصادی این کشور با ایران قابل مقایسه نباشد.

وی ادامه داد: وضعیت زمانی دردناک می ‌شود که رتبه ‌کیفیت اینترنت ایران را در سطح بین‌المللی و در کنار دیگر کشورها بسنجیم؛ در این رده ‌بندی‌ها، ایران در میان کشورهای توسعه‌نیافته قرار دارد. بدترین اتفاق شش ماه گذشته قطع یک هفتگی IPv6 و بهترین اتفاق نیز گسترش شبکه فیبر نوری بود که بهترین اتفاق در سه سال اخیر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید  گزارش سالانه 1402 پلتفرم بقراط منتشر شد

به گفته نایب رئیس کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک، قوه قضاییه، مجلس، دولت، شورای عالی فضای مجازی و شورای ملی امنیت ملی باید درمورد کیفیت اینترنت ایران پاسخگو باشند.

احمدی ادامه داد: اگر کاربری در ترکیه یوتیوب را با ۹۷ درصد کیفیت 4G مشاهده می‌کند، این درصد در ایران ۵۵ است. درحالی که کاربران ایرانی آپارات را با کیفیت حدود ۷۵ درصد مشاهده می‌کنند.

افزایش سه برابری کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند

وی با اشاره به فیلترینگ‌شبکه‌های اجتماعی در ایران عنوان‌ کرد: همه شبکه‌های اجتماعی در ایران شامل پینترست، توییچ، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک در ایران فیلتر هستند. برخی بر این باورند که سیاست فیلترینگ موفق بوده است درحالی که تعداد افرادی که از VPN استفاده می‌کنند، سه برابر شده است. درحال حاضر بیش از ۸۳ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

همچنین هر کاربر ایرانی در روز به طور متوسط ۴ ساعت از VPN استفاده می‌کند که یک چهارم این کاربران برای فیلترشکن پول پرداخت می‌‌کنند.

سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران را از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *