دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

سهام رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد جی. ترامپ در شرکت رسانه‌ای خود به بیش از 1 میلیارد دلار افزایش یافت. به گفته‌ی نیویورک تایمز این سهام اضافی به‌عنوان پاداش «افزایش قیمت سهام شرکت مادر یعنی تروث سوشال (Truth Social)» در هفته‌های اخیر به او داده شده است.

ترامپ در حال حاضر بزرگترین سهامدار گروه رسانه و فناوری ترامپ  (TMTG Trump Media & Technology Group)  با ۷۹ میلیون سهم است که در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیارد دلار ارزش دارد. در حالی این درآمد بادآورده به دست دونالد ترامپ می‌رسد که صدها میلیون صورتحساب حقوقی مرتبط با پرونده‌های علیه او روی میزش هنوز باز است. این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری در حال تشدید مبارزات سیاسی خود است، به نظر می‌رسد که با افزایش دارایی‌اش، وجهه او به عنوان یک تاجر ثروتمند بیش از بیش تقویت شود که بخش مهمی از پیشنهادات او به رای‌دهندگان است.

داستان این سهام چیست؟

سهام Earnout، نام سهامی است که برای پاداش دادن به خودی‌ها طراحی شده است، یکی از قوانین پس از ادغام شرکت‌ها به این صورت است که اگر سهام یک شرکت برای یک دوره معین پس از انجام معامله، عملکرد خوبی داشته باشد به او پاداش داده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ترامپ مدیا ماه گذشته با یک شرکت پوسته عمومی ادغام شده است.

با افزایش این پاداش سهام ترامپ از شرکت حدود 65 درصد افزایش یافت. اما مانند سایر سهامی که دارد او هنوز اجازه ندارد آنها را معامله کند یا از سهام خود به عنوان وثیقه استفاده کند.

با توجه به قیمت فعلی سهام، ترامپ باید 150 روز یا تا اواخر ماه اوت صبر کند تا بتواند هر یک از سهام خود را بفروشد، اگرچه اگر هیئت مدیره ترامپ مدیا از محدودیت‌های قانونی چشم پوشی کند، سهام می‌تواند زودتر معامله شود. این شرکت هفته گذشته برای ثبت میلیون‌ها سهم جدید بالقوه اقدام کرد، با اینکه رویه‌ای معمول است اما سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخت.

بیشتر بخوانید  وبینار مقدمه‌ای بر سوشال لیسنینگ؛ مطالعۀ موردی دیجی‌کالا

به طور معمول، ثبت سهام جدید مانند این سهام، تمایل چندانی به واکنش بازار ندارد، اما مالکیت غیرمعمول ترامپ مدیا، که شامل معامله‌گران خرده فروشی و وفاداران به ترامپ می‌شود، منجر به نوسانات شدید در قیمت سهام آن شده است. اگر سیل سهام جدید وارد بازار شود، ممکن است دوباره قیمت سهام را تکان دهد.

سهام‌ها چگونه معامله می‌شود؟

تروث سوشال (Truth Social)، که مالک اپلیکیشن تروث سوشال است، حدود ۳۵ دلار در هر سهم در نیمه روز دوشنبه معامله شد. این قیمت دو برابر حداقل قیمت سهم، که تیکر DJT باید تا پایان معاملات روز سه‌شنبه به آن برسد، تا ترامپ برای سهام‌های اضافی ارن‌آوت واجد شرایط شود. احتمالاً تا پایان امروز یعنی ۲۳ آپریل ۲۰۲۴، تیکر DJT زیر این آستانه قیمت نخواهد افتاد. قیمت سهام تروث مدیا تا ساعت ۱۲:۱۷ بعد از ظهر به اندازه‌ای کاهش یافته بود که حدود ۱.۸٪ نسبت به روز قبل بود.

این ۳۶ میلیون سهم اضافی به ۷۸.۷۵ میلیون سهمی که او در حال حاضر دارد، اضافه می‌شود، زیرا او بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت است. با اضافه‌کردن سهام ارن‌آوت به سهام موجود او، سهام کلی ترامپ در تروث مدیا به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

تاثیر این سهام بر کمپین‌های ترامپ

این رویداد می‌تواند تأثیرات متنوعی بر کمپین‌های آتی دونالد ترامپ داشته باشد:

تأثیر مالی

  • با دریافت سهام اضافی، ترامپ به طور مالی تقویت می‌شود و می‌تواند از این منابع برای حمایت از کمپین‌های آتی خود استفاده کند.
  • افزایش ارزش سهام و ثروت شخصی او می‌تواند به عنوان یک نماد قدرت و توانایی مالی در کمپین‌های انتخاباتی استفاده شود.
بیشتر بخوانید  اینستاگرام محتواهای بازنشرشده را با پست اصلی جایگزین می‌کند

تأثیر روانی

  • افزایش ارزش سهام و موفقیت در کسب درآمد می‌تواند اعتماد به نفس و انگیزه ترامپ را در کمپین‌های آتی تقویت کند.
  • این موفقیت می‌تواند به عنوان یک نشانه از پشتیبانی عمومی و محبوبیت او در میان طرفداران استفاده شود.

تأثیر رسانه‌ای

  • اخبار در مورد افزایش سهام و ثروت ترامپ می‌تواند به عنوان یک موضوع مهم در رسانه‌ها مطرح شود.
  • این موضوع می‌تواند توجه رسانه‌ها و عموم را به سمت کمپین‌های آتی او جلب کند.

در نهایت، تأثیر این رویداد بستگی به استفاده‌هایی دارد که ترامپ از این منابع می‌کند و چگونه آن‌ها را در کمپین‌های آتی خود به کار می‌برد.

تروث سوشال (Truth Social) چیست؟

تروث سوشال، پلتفرم شبکه‌ای اجتماعی که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در اوایل سال ۲۰۲۲ به عنوان یک جایگزین برای پلتفرم‌های اجتماعی اصلی مانند فیس‌بوک و توییتر معرفی شد.

اندازه تروث سوشال (Truth Social)  چقدر است؟

شرکت پشتیبان تروث سوشال (Truth Social)  اعداد کاربران را اعلام نمی‌کند. با این حال، تخمین‌های تحقیقی نشان می‌دهد که تا فوریه سال جاری، حدود ۵ میلیون کاربر فعال در تروث سوشال (Truth Social)  وجود دارد. این تعداد در مقایسه با پلتفرم‌های بزرگ مانند تیک‌تاک (بیش از ۲ میلیارد) و فیس‌بوک (بیش از ۳ میلیارد) کمتر است، اما بهتر از رقبایی مانند پارلر و گتر در دسته‌بندی «تکنولوژی جایگزین» عمل می‌کند.

به طور کلی، تروث سوشال (Truth Social)  از منظر روابط عمومی نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک، شفافیت و تطبیق‌پذیری دارد تا در محیط پویای رسانه‌ای به انتظارات ذینفعان پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *