دوشنبه 26 شهریور 1403

مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا ضمن تشریح نکات برجسته گزارش سال 1402 این فروشگاه اینترنتی، اعلام کرد که تحلیل رفتار خرید آنلاین نسل زد و همچنین جست‌وجوی میلیونی کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است، دو قسمت حائز اهمیت این گزارش محسوب می‌شوند.

امیرپور در گفت‌وگو با رسانه مُصَوّر با اشاره به گزارش سال 1402 دیجی‌کالا اظهار کرد: از آنجایی که گزارش‌های سالانه دیجی‌کالا سرشار از تحلیل و داده است، معمولا اکوسیستم نوآوری، رسانه‌ها و کسب‌وکارها هر سال انتظار دارند چنین داده‌هایی را دریافت کنند، به همین دلیل کلیت گزارش‌ سال 1402 دیجی‌کالا مانند سال‌های گذشته بود و تغییر کلانی نداشت. اما به طور کلی چند هدف در انتشار گزارش سال دنبال می‌شود؛ نخست آنکه افرادی که داخل سازمان مشغول به کار هستند بتوانند اطلاعات گزارش را تحلیل کنند. دوم آنکه آماری که در گزارش منتشر می‌شود به صاحب نظران و افراد تصمیم‌ساز و تصمیم‌ اطلاعات کاملی برای تحلیل و تصمیم‌گیری بدهد.

وی ادامه داد: در گزارش سال 1402 دیجی‌کالا از وزیر ارتباطات دولت اسبق یادداشت داشتیم تا جامعه‌شناسان، معاونین وزیر صمت و مدیران و اعضای هیات مدیره دیجی‌کالا؛ چنین یادداشت‌هایی به ملموس شدن اطلاعات و آمار و ارقام کمک می‌کند.

تحلیل رفتار نسل زد

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در ادامه به تحلیل رفتار نسل زد در گزارش سال 1402 این شرکت اشاره کرد و گفت: در گزارش سال 1402، رفتار نسل زد، نسلی که این روزها از آن‌ها صحبت زیادی می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است. درواقع خرید آنلاین این نسل بررسی و با نسل‌های دیگر مقایسه شد؛ یکی از اطلاعات جالبی که از تحلیل رفتار نسل زد به دست آمد این بود که در خرید لوازم خانگی رفتاری مشابه نسل‌های پیشین خود داشتند؛ این نشان می‌دهد نسل زد نسبت به سایر نسل‌ها زودتر از خانواده مستقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید  گزارش سال ۱۴۰۱ عطاویچ با عنوان «مزه‌ها فراتر از مرزها» منتشر شد

عدالت دیجی‌کالا برای فروشندگان و خریداران

امیرپور با تاکید بر اینکه گزارش سال 1402 گستره جغرافیای گسترده دیجی‌کالا را شفاف‌تر کرد، توضیح داد: گزارش سال 1402 نشان داد که دیجی‌کالا بیش از 2000 شهر و روستا را تحت پوشش دارد و سفارش‌ها را در بازه زمانی سه تا چهار روزه به دست مشتری می‌رساند. این موضوع عدالت دیجی‌کالا را برای فروشندگان و خریداران نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در واقع مشتریان در هر نقطه‌ای از کشور ساکن باشند می‌توانند از هر فروشنده‌ای و از هر نقطه از ایران خرید کنند؛ همچنین این امکان در اختیار فروشندگانی که حتی در روستاهای کوچک مستقر هستند قرار می‌گیرد که بتوانند اجناس خود را به فروش برسانند.

امرار معاش یک میلیون و 200 هزار نفر از طریق دیجی‌کالا

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا به این سوال که کدام قسمت گزارش سالانه از نظر آمار و اطلاعات حاوی نکات مهم‌تری بود، گفت: همه قسمت‌های گزارش حاوی نکات جالب و مهمی بود؛ اما فصل اشتغال‌زایی برای من جذابیت بیشتری داشت. زیرا نشان داد که بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مارکت‌پلیس دیجی‌کالا امرار معاش می‌کنند. ناراحت‌کننده‌ترین آمار نیز برای من مهاجرت 75 نفر از تیم ستادی دیجی‌کالا بود که می‌تواند برای کشور نگران‌کننده باشد. این گزارش فکت‌های مهمی دارد، از جمله اینکه بعد از تهران، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد گران‌ترین اجناس را خریداری می‌کنند.

قوانین ممنوعیت واردات، نیازمند بازنگری

امیرپور در ادامه به بخش جست‌‌وجوی کالاهایی که واردات آن‌ها به کشور ممنوع است اشاره کرد و گفت: سرچ و جست‌وجوی کاربران نشان دهنده نیاز آن‌ها است و تحلیل آمار از حجم میلیونی جست‌‌وجوی کالاهایی را داشت که قانون واردات آن‌ها را ممنوع کرده است؛ از آیفون 14 و 15 تا لوازم خانگی و برندهای کتونی و لباس. این موضوع نشان می‌دهد قوانین موجود در این حوزه نیازمند بازنگری است. مردم ترجیح می‌دهند این کالاها را از سایت‌های رسمی خرید کنند اما ممنوعیت واردات کالاها باعث تشکیل بازار قاچاق می‌شود که نه برای مردن منفعت دارد، نه برای دولت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *