سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

بارها در مورد اهمیت محتوا در انواع ارتباطات گفته شده است و فعالین در هر صنعت و حوزه کاری‌ نیز اهمیت محتوا را تجربه کرده‌اند. امروزه اما محتوا تنها محدود به محتوای متنی نمی‌شود و محتواهای تصویری و داده نیز بسیار به انتقال کامل پیامهای ارتباطاتی کمک می‌کنند. محتوای متنی، محتوای تصویری و داده در ارتباطات معاصر سه المان جدایی‌ناپذیر و به‌هم‌پیوسته هستند و در کنار هم ارتباطات موثر و کارآمد را خلق می‌کنند.

محتوای متنی

شفافیت و انتقال پیام

محتوای حرفه‌ای انتقال پیام‌های کلیدی، ایده‌ها و اطلاعات مورد نظر را به‌صورت شفاف و موجز تضمین می‌کند. همچنین کمک می‌کند معنی یا منظور مطلوب ما را انتقال دهد و توجه مخاطبمان را جلب می‌کند.

داستان‌گویی

محتوای جذاب به‌همراه روایت خوب، داستان‌گویی موثر را شکل می‌دهد که کمک می‌کند مخاطب یا ذی‌نفع در سطوح عمیق‌تری مثل عواطف با محتوا درگیر شود. این منجر به اثرگذاری و ماندگاری بیش‌تر در ذهن مخاطب می‌شود.

برندینگ و هویت

محتوا نشان دهنده هویت و برند کسب‌وکار است. این محتوا است که تن، لحن و ارزش‌ها را نمایان می‌کند. یکپارچگی این محتوا هویت برند و شهرت را تقویت می‌کند.

رهبری افکار

محتوای بسیار باکیفیت و در مواردی تخصصی می‌تواند کمک به رهبری افکار در صنعت کند. همچنین تخصص، دانش و تجربه مدیران را در صنعت نشان می‌دهد.

محتوای تصویری

جلب توجه

المان‌های تصویری مثل عکس، اینفوگرافیک، ویدیو و … می‌تواند توجه را بیشتر و راحت‌تر جلب کند. همچنین کمک به تاثیر بیشتر محتوا و درگیرسازی بیشتر مخاطب می‌کنند.

برانگیختگی عواطف

تصاویر راحت‌تر از متن می‌توانند عواطف و احساسات ذی‌نفعان را درگیر کنند. ارتباطات به‌یادماندنی و صمیمی‌تر می‌شود. همچین اطلاعات را ساده‌سازی می‌کند و ایده‌های پیچیده را روشن‌تر نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید  دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد

یادآوری و تمایز برند

المان‌های بصری مثل لوگو، المان‌های طراحی و پالت رنگی نقش مهمی در تمایز برند شما از سایر برندها دارند. مثال کلیشه‌ای و کلاسیک آن را می‌توان در کوکاکولا مشاهده کرد.

بصری‌سازی داده

خیلی از داده‌ها برای افرادی که تخصصی در حوزه مربوط ندارند به‌سادگی قابل فهم نیست با استفاده از بصری‌سازی داده یعنی نمودارها، گراف‌ها و چارت‌ها می‌توان اطلاعات پیچیده را برای فهم و استفاده ساده‌سازی کرد.

داده

اعتبار و اعتماد

داده در محتوا و پیام‌ها کمک به اعتباربخشی آن می‌کند. همچنین نشانگر قابل اعتماد بودن کسب‌وکار یا سازمان است. داده‌ها فکت‌ها و اداها را برای اثباتشان پشتیبانی می‌کنند.

تاثیر و ترغیب

داده ذی‌نفعان سازمان را ترغیب به مشارکت و همکاری می‌کند و بیش از ادعایی بدون داده و سند تاثیر گذار خواهد بود. بطور مثال اگر پلتفرمی بیان کند درآمد تامین‌کننده‌هایش زیاد است شاید خیلی ترغیب کننده نباشد تا اینکه ادعا کند بطور میانگین تامین‌کننده‌ها می‌توانند ماهانه ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند.

شفافیت

شفافیت ارزش مهمی برای اکثر کسب‌وکارهای سالم است. داده می‌تواند برند را بسیار شفاف بازنمایی کند.

حال که اهمیت و نقش هرکدام در ارتباطات مشخص شد می‌توان اندیشید این موارد در کنار یکدیگر هم‌افزایی مهمی خواهند داشت. به یک موشن گرافیک داستانی بی‌اندیشید که با داده روایت خودش را از رضایت کارمندان در کسب‌وکار را ارائه می‌کند. این نمونه را با روایت متنی بدون داده از رضایت کارمندان، داده‌ای از بازخورد کارمندان بدون نمودار و تصویری از کارمندان خوشحال بدون روایت خاصی مقایسه کنید.

این سه المان ارتباطات در کنار هم تاثیرات مهمی را خواهند داشت. از جمله:

  • بهبود انتقال پیام
  • انتقال اطلاعات پیچیده
  • پشتیبانی از برند و هویت کسب‌وکار
  • ساخت و بهبود اعتبار، اعتماد و شفافیت
  • افزایش درگیرسازی ذی‌نفعان و تاثیرگذاری ارتباطات
  • کمک به رفع ابهام تصمیم‌گیران
Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات
Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *