یکشنبه 18 شهریور 1403
AI Robots Writing

روزنامه‌نگاران عزیز، هوش مصنوعی تهدیدی برای شغل شما. اما نگران نباشید؛ شما همچنان می‌توانید در این فضا موفق باشید.

شرکت‌های رسانه‌ای در سراسر جهان اکنون با ماشینی روبرو هستند که می‌تواند بی‌وقفه و تا حدی دقیق متنی با حجم یک اتاق خبر ۲۴ ساعته تولید کند. قدرت هوش مصنوعی در ایجاد متن ساختاریافته بسیار سریع‌تر از حتی حرفه‌ای‌ترین تایپیست‌های جهان است.

وحشت نکنید. ناامید نشوید؛ چراکه معنای پشت کلمات و مفاهیم بسیار مهم‌تر از سرعت تولید واژه‌ها است. بنابراین، شرایط مهمی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنیم، می‌توانیم بر این چالش غلبه کنیم:

«اگر» شما در حال حاضر پنج خبر سخت در روز به سبک «او گفت، او اضافه کرد» تولید می‌کنید، مدیران به زودی متوجه خواهند شد که یک جایگزین ماشینی سریع‌تر و بسیار ارزان‌تر وجود دارد. حجم کار این ماشین تولید متن نیز با حجم کار شما یا من قابل مقایسه نیست.

یک «راه‌حل»؟

یاد بگیرید که چگونه با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنید (یا همان مهندسی پرسش یا Prompt Engineering) و وظایف روتین مانند ویرایش اخبار، تبدیل مصاحبه‌ها به متن و «نوشتن» گزارش‌ها و تحلیل‌ها را به آن واگذار کنید. در عوض، به ایده‌های جدید برای خودمان فکر کنیم و سعی کنیم از داده‌های بی‌پایانی که این ماشین به آن دسترسی دارد استفاده کنیم تا کیفیت محتوای خود را بهبود بخشیم.

آیا هوش مصنوعی بهتر از خبرنگاران می‌نویسد؟ بله.

اگر ما همچنان موضوعات را در روزنامه‌نگاری توصیف کنیم و از شواهد واقعی در مقالاتمان استفاده نکنیم، مطمئن باشید که هوش مصنوعی ما را شکست خواهد داد. چراکه این ماشین از بهترین نمونه‌های نوشتاری در کار رسانه‌ای یاد گرفته است. بنابراین، با کمک دریافت داده‌های بیشتر (از کتاب‌ها، پادکست‌ها، یوتیوب، مستندهای علمی و بررسی آخرین اخبار رسانه‌ای)، باید کیفیت نوشتار خود را بهبود دهیم.

بیشتر بخوانید  دومین دوره آموزشی مدرسه کاربردی هنر و علوم ارتباطات روزنامه شرق

پیشنهاد یک بازی

در مقابل یک هوش مصنوعی تصویری (مانند Dall-E یا Craiyon) بنشینید و یک تصویر قدیمی و به‌یادماندنی را به هر زبانی که می‌خواهید توصیف کنید. یعنی آن تصویری که در ذهن خود تجسم کرده‌اید را با کلمات برای ماشینی که آن تصویر را ندیده، «تخیل» کنید. پس از چند سوال و جواب، ببینید آیا هوش مصنوعی می‌تواند از کلمات شما یک تصور بسازد.

به این ترتیب، حداقل می‌توانیم بفهمیم چقدر در تجسم جزئیات یک موضوع در ذهن مخاطب موفق بوده‌ایم.

من این بازی را بسیار لذت‌بخش یافتم و امیدوارم شما هم از آن لذت ببرید.

 

Picture of علی شاکر
علی شاکر
مدرس و پژوهشگر ارتباطات
Picture of علی شاکر
علی شاکر
مدرس و پژوهشگر ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *