سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

حمید فروتن – رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران – در گفت‌وگو با مُصوّر دربارۀ گزارش‌های حقوق و دستمزد منتشرشده توسط پلتفرم‌های کاریابی گفت: اگرچه این گزارش‌ها به طور مستقیم به‌عنوان شغلی «عکاسی مطبوعاتی» نپرداخته‌اند؛ اما در گزارش شرکت جاب‌ویژن دو عنوان شغلی «خبرنگار» و «عکاس» وجود دارند که برای ما به‌عنوان یک نهاد صنفی جالب‌توجه بود.

فروتن افزود: این گزارش‌ها دو ادعای مهم دارند. یکی کمک به کارجویان برای مذاکرات افزایش حقوق و دوم ایجاد شفافیت در بازار که به نظر من هر دوی این ادعاها محل بحث هستند. بحث اول این است که میانۀ دستمزد اعلام‌شده در این گزارش‌ها حتی از تعرفۀ سال گذشتۀ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز کمتر است و درحالی‌که همکاران ما آن تعرفه را مبنای مذاکره برای دستمزد قرار می‌دهند، این گزارش کارکردی به‌عنوان ابزار مذاکره ندارد. مسئلهٔ دوم جامعۀ آماری است که این گزارش‌ها بر اساس آن منتشر می‌شوند که محدود به افرادی است که در این پلتفرم‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و در نظرسنجی انجام‌شده توسط آن شرکت کرده‌اند. پرس‌وجوی ما از همکاران فعال در این حوزه نیز نشان داد که هیچ‌کدام در این نظرسنجی شرکت نداشته‌اند. خود این گزارش نیز در مقدمه‌اش گفته است که نتایج این نظرسنجی ممکن است قابل‌تعمیم به بازار نباشد. سؤال این است که اگر نتایج این گزارش قابل‌تعمیم نیست پس چه فایده‌ای برای فعالان و کارجویان دارد؟

رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی دربارۀ تفکیک شهرها در این گزارش گفت: نکتۀ دیگر در این گزارش اشاره به حقوق و دستمزد در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای دیگر است. درحالی‌که نکتۀ مهم این است که تفاوتی میان تجهیزات و هزینۀ استهلاک همکاران ما در شهرهای مختلف وجود ندارد. اگرچه ممکن است هزینه‌هایی مانند مسکن یا حمل‌ونقل در شهرهای دیگر کمتر باشد؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فرصت‌های شغلی و امکان مذاکره نیز بسیار محدودتر از تهران است. بر همین اساس، ما در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هیچ تفاوتی میان دستمزد عکاسان تهران و شهرهای دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم.

بیشتر بخوانید  از هویت بصری جدید ابردراک رونمایی شد

فروتن افزود: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در سال گذشته یک نظرسنجی را در میان ۱۸۸ نفر از عکاسان مطبوعات شاغل در رسانه‌ها (فارغ از اینکه عضو انجمن باشند یا نه) انجام داده است که نتایج آن در تعیین تعرفۀ حقوق و دستمزد انجمن استفاده شده است. به نظر من انتشار گزارش‌هایی با جامعۀ آماری محدود یا نامعتبر بیش از آنکه به کارجویان برای احقاق حقوقشان کمک کند، به کارفرمایان کمک می‌کند که روند مذاکره برای افزایش حقوق را دچار اخلال کنند.

رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در پایان گفت: با اینکه ما این گزارش را نه یک گزارش آماری اجتماعی که یک گزارش تبلیغاتی می‌دانیم، اما بااین‌حال در کمیته حقوق و دستمزد خود نتایج این گزارش و جزئیات آن را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. درعین‌حال آمادگی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی را برای همکاری با نهادهایی که گزارش‌هایی درباره حقوق و دستمزد منتشر می‌کنند را اعلام می‌کنیم تا این گزارش‌ها بتوانند اعتبار بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *