سه‌شنبه 25 شهریور 1404
Picture of یگانه خدامی
یگانه خدامی
کارشناس ارشد محتوا و نویسندۀ گزارش سال دیجی‌کالا

فهرست

«وسط جنگ گزارش سال می‌نویسی که چی؟»

یادداشتی که برای لینکدین به مناسبت انتشار گزارش سال 1403 دیجی‌کالا نوشتم با این جمله شروع شد. چون در کنار استرس‌ها، فشار کاری و وسواس‌های همیشگی برای تهیۀ گزارش سالانه، امسال جنگ همه‌چیز را متفاوت کرده بود.

دومین سالی بود که گزارش سال دیجی‌کالا را باید می‌نوشتم و روزهای اول جنگ مدام فکر می‌کردم حالا گزارش سال را چه کار کنم؟ اگر جنگ طولانی شود تکلیف گزارش امسال چه می‌شود؟

همان روزها نسخه‌های اولیۀ طراحی شدۀ گزارش سال را ویرایش می‌کردم تا وقتی که خیلی‌ها از تهران خارج شدند. مگر می‌توانستم به تیم طراحی بگویم در تهران بمانید و پابه‌پای من گزارش سالانه را ویرایش و طراحی کنید؟ نشدنی بود. همه‌چیز متوقف شد. نه عکس می‌شد گرفت و نه می‌توانستم در آن التهاب و تشویش، مدیران را وادار کنم که یادداشت بنویسند.

اصلا چرا باید در آن شرایط گزارش سال آماده می‌شد؟ این سؤالی بود که از من می‌پرسیدند و در جواب می‌گفتم گزارش سالانۀ دیجی‌کالا فراتر از گزارش یک برند است.

انتشار گزارش سالانۀ برندها و استارتاپ‌ها در ایران شاید دیگر مثل سابق ترند نباشد اما همچنان چشم بازیگران اکوسیستم استارتاپی و بسیاری از نهادها به آمارها و اطلاعاتی است که در قالب گزارش سالانه از سوی مجموعه‌های اثرگذار ارائه می‌شود.

گزارش سالانۀ دیجی‌کالا اما با نمایش سهم تجارت الکترونیک در ایران و اثرگذاری اقتصاد دیجیتال در زندگی مردم، مورد استناد بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی دولتی و غیردولتی قرار می‌گیرد.

همین نکته اهمیت گزارش سال دیجی‌کالا را به تصویر می‌کشد. دیجی‌کالا به‌عنوان بازیگر اصلی تجارت الکترونیک کشور در گزارش سالانه‌اش هم از دستاوردهای خودش می‌گوید و هم دریچه‌ای به سمت اقتصاد دیجیتال باز می‌کند. به آنچه که شاید در ایران از سوی بسیاری از مدیران هنوز جدی گرفته نمی‌شود اما لازم است توجه‌ها را به آمارها و حقایقش جلب کنیم تا لزوم رشد و توسعۀ آن احساس شود. پس دیجی‌کالا باید هر سال بگوید در سالی که گذشته چه از سر گذرانده، چطور قدم‌های بزرگتری برداشته و چطور کمک کرده تا تجارت الکترونیک قدم‌های جدیدتری بردارد.

بیشتر بخوانید  گزارش سال ۱۴۰۲ فلای‌تودی منتشر شد

با همین نگاه نمی‌شد از گزارش سال دست کشید، حتی به بهانۀ جنگ. جنگ تمام می‌شد و دیجی‌کالا باید از خودش می‌گفت و همین کار را هم کرد.

حالا گزارش سال 1403 دیجی‌کالا منتشر شده و دیدید که چطور از زندگی مردم گفتیم، از هوش مصنوعی و اثراتش در بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران و از رکوردهایی که هنوز مردم با خریدهایشان ثبت می‌کنند.

گزارش دیجی‌کالا تلاش می‌کند صدای حداقل بخشی از تجارت الکترونیک ایران باشد و حالا که منتشر شده و بازتاب‌هایش را دیدم می‌گویم که می‌ارزید. باید گزارش سال دیجی‌کالا را می‌نوشتم، حتی اگر جنگ بود.

Picture of یگانه خدامی
یگانه خدامی
کارشناس ارشد محتوا و نویسندۀ گزارش سال دیجی‌کالا
Picture of یگانه خدامی
یگانه خدامی
کارشناس ارشد محتوا و نویسندۀ گزارش سال دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *