سه‌شنبه 25 آذر 1404
Picture of کیارش اقبالی
کیارش اقبالی
دبیر تحریریۀ مُصوّر

فهرست

همکاری با سایر دپارتمان‌ها برای توسعه و اجرای یک استراتژی روابط‌عمومی موفق ضروری است. اما چگونه می‌توان ارتباطات متقابل کارآمد و هم‌سو را در سازمان تقویت کرد؟ در این مقاله به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا با همکاران خود بهتر کار کنید و به اهداف خود در حوزۀ روابط‌عمومی برسید.

شناسایی ذی‌نفعان

اولین قدم، شناسایی و مشخص‌کردن ذی‌نفعان کلیدی سازمان در استراتژی روابط‌عمومی است. این‌ها افراد یا نهادهایی هستند که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نتایج روابط‌عمومی شما تأثیر دارند؛ مانند مشتریان، رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکا، کارمندان و رگولاتورها. همچنین باید بدانید که تصمیم‌گیرندگان و افراد تأثیرگذار داخلی سازمان شما چه کسانی هستند؛ مانند مدیران ارشد و میانی و کارشناسان و متخصصین. با ترسیم نقشۀ ذی‌نفعان، می‌توانید تلاش و فعالیت خود را در حوزۀ روابط‌عمومی براین‌اساس اولویت‌بندی و تنظیم کنید. 

تعیین اهداف، معیارها و سنجه‌ها

در گام بعدی باید اهداف روابط‌عمومی سازمان و نحوۀ سنجش آن‌ها را مشخص کنید. اهداف شما باید هوشمندانه (SMART) باشند: مشخص (Specific)، قابل‌سنجش و اندازه‌گیری (Measurable)، قابل‌دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound).

برای مثال، ممکن است بخواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، شهرت سازمان را بهبود ببخشید یا روابط مفید بسازید. همچنین برای ردیابی پیشرفت و تأثیر اقدامات خود باید معیارهای واضح و منسجمی را ایجاد کنید؛ مانند بُرد (Reach)، تعامل (Engagement)، تبدیل‌ها (Conversions) یا ارجاع‌ها و معرفی (Referrals). با تعیین اهداف و معیارهای خود، می‌توانید انتظارات و اقدامات خود را با ذی‌نفعان خود هماهنگ کنید. 

ایجاد طرح و تقویم روابط‌عمومی

گام سوم نگارش یک طرح روابط‌عمومی و تقویمی جامع برای آن است که پیام‌های کلیدی، تدابیر، کانال‌ها و جدول زمانی شما را مشخص می‌کند. طرح روابط‌عمومی شما باید بر اساس اهداف و معیارهای شما بوده و همچنین با تحلیل شما از ذی‌نفعان و پژوهش‌های بازار هم‌راستا باشد. تقویم روابط‌عمومی نیز باید انعطاف‌پذیر و سازگار با موقعیت‌ها و فرصت‌های در حال تغییر باشد. با ایجاد یک طرح روابط‌عمومی و تقویم مرتبط با آن می‌توانید فعالیت‌های خود را در حوزۀ روابط‌عمومی با ذی‌نفعان سازمان هماهنگ و همگام کنید.  

بیشتر بخوانید  تفاوت روابط‌عمومی در کسب‌وکارهای B2B و B2C

ارتباط و همکاری مداوم

گام چهارم برقراری ارتباط و همکاری منظم و مداوم با ذی‌نفعان در طول فرایند روابط‌عمومی است. شما باید طرح و تقویم روابط‌عمومی خود را با آنان به اشتراک بگذارید، نظرات و بازخوردهایشان را بخواهید و آن‌ها را در مورد نتایج و آموخته‌های خود به‌روز کنید. شما همچنین باید از تخصص، بینش و شبکه‌های ارتباطی آن‌ها برای بهبود کوشش‌های روابط‌عمومی خود بهره بگیرید. برقراری ارتباط و همکاری منظم، موجب اعتمادسازی و تفاهم‌سازی با ذی‌نفعان سازمان خواهد شد. 

ارزیابی و بهبود استراتژی روابط‌عمومی

گام نهایی، ارزیابی و بهبود استراتژی روابط‌عمومی بر اساس معیارها و بازخوردها است. شما باید عملکرد روابط‌عمومی خود را تجزیه‌وتحلیل کرده و مشخص کنید چه اقداماتی خوب بوده و درست کار کرده و چه اقداماتی نتیجۀ مطلوب نداشته و درست کار نکرده است. همچنین باید نظرات و پیشنهادهای ذی‌نفعان را برای بهبود فرایندها جمع‌آوری و بررسی کنید. با ارزیابی و بهبود استراتژی روابط‌عمومی، می‌توانید نتایج آن را بهینه کنید و ارزش خود را به ذی‌نفعان نشان دهید.

Picture of کیارش اقبالی
کیارش اقبالی
دبیر تحریریۀ مُصوّر
Picture of کیارش اقبالی
کیارش اقبالی
دبیر تحریریۀ مُصوّر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *