شنبه 6 مرداد 1403

مدیریت یک کارفرمای دشوار و سخت‌گیر در حوزۀ روابط‌عمومی (PR) ممکن است تجربه‌ای چالش‌برانگیز و استرس‌زا باشد. اما با امکانات و راهبردهای مناسب، می‌توان بحران‌های پیش‌رو را به فرصتی برای ساختن اعتماد، تفاهم و وفاداری تبدیل کرد. در این مقاله، نکاتی را به اشتراک خواهیم گذاشت که می‌تواند در مقابله با مسائل رایجی که ممکن است با یک کارفرمای دشوار و سخت‌گیر در روابط‌عمومی پیش‌ آید به شما کمک کند؛ مشکلاتی مانند انتظارات غیرواقعی، ارتباطات ضعیف یا بازخورد منفی.

تعیین اهداف و مرزها

یکی از اولین گام‌های مدیریت یک کارفرمای دشوار در حوزۀ روابط‌عمومی، تعیین اهداف و مرزهای واقعی برای پروژه است. این به معنای تعریف دقیق وسعت، زمان‌بندی، بودجه و خروجی‌های کار است. همچنین نقش‌ها و وظایف هر طرف باید به طور شفاف مشخص گردد. همچنین باید در مورد نحوه و زمان برقراری ارتباط، گزارش‌دهی و ارزیابی پیشرفت و نتایج پروژه به توافق برسید. داشتن یک قرارداد یا توافق‌نامۀ کتبی که این جزئیات را به‌صورت دقیق مشخص می‌کند کمک خواهد کرد تا بعداً از سوءتفاهم‌ها، درگیری‌ها و گسترش وسعت کار جلوگیری کنید.

گوش‌دادن و همدلی

یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی برای مدیریت یک کارفرمای دشوار در روابط‌عمومی، گوش‌دادن و همدلی با نگرانی‌ها و ناامیدی‌های آن‌ها است. گاهی اوقات، یک کارفرما ممکن است دشوار و سخت‌گیر باشد؛ چون تحت فشار است، اولویت‌های متفاوتی دارد یا دیدگاه متفاوتی نسبت به شما دارد. با گوش‌دادن فعال و همدلانه، می‌توانید نشان دهید که به نیازها و انتظارات آن‌ها اهمیت می‌دهید و به درک دیدگاهشان تمایل دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از سؤالات باز، تفسیر و توضیح و خلاصه‌کردن دیدگاه آن‌ها مسائل و انتظاراتشان را روشن کرده و بهتر درک کنید و نشان دهید که به آن‌ها توجه می‌کنید.

بیشتر بخوانید  نقش روابط‌عمومی‌ها در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کسب‌وکارها

ارائۀ راه‌حل‌ها و جایگزین‌ها

هنگام مواجهه با یک کارفرمای دشوار در حوزۀ روابط‌عمومی، باید آماده باشید راه‌حل‌ها و جایگزین‌های مختلفی را برای مشکلات و درخواست‌های آن‌ها ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک کارفرما از نتایج یک کمپین ناراضی است، می‌توانید دلایل این عملکرد، چالش‌هایی که با آن مواجه شدید و اقداماتی که برای بهبود آن انجام داده‌اید را توضیح دهید. همچنین می‌توانید پیشنهاداتی برای تغییر یا بهبود استراتژی ارائه دهید یا رویه‌ای متفاوت پیشنهاد کنید که ممکن است با اهداف آن‌ها سازگارتر باشد. بااین‌حال، باید در مورد آنچه می‌توانید انجام دهید و نمی‌توانید انجام دهید صادق و واقع‌بین باشید و از دادن قول‌هایی که نمی‌توانید به آن وفا کنید، خودداری کنید.

مدیریت انتظارات و بازخورد

یکی دیگر از جنبه‌های مهم مدیریت یک کارفرمای دشوار در روابط‌عمومی، مدیریت انتظارات و بازخورد آن‌ها در طول پروژه است. این به معنای به‌روز نگه‌داشتن آنان در مورد پیشرفت‌ها و نتایج کار، برجسته‌کردن دستاوردها و چالش‌ها و اذعان به نقاط بهبود است. همچنین باید از آن‌ها بازخورد بخواهید و از این موضوع استقبال کنید و از آن برای تنظیم و بهبود کار خود استفاده کنید. بااین‌حال، باید آمادۀ دریافت بازخوردهای منفی یا سازنده باشید و به شکلی حرفه‌ای و محترمانه به آن پاسخ دهید. می‌توانید به‌خاطر بازخوردهایشان از آنان تشکر کنید، نگرانی‌هایشان را تصدیق کنید و توضیح دهید که چطور به این نگرانی‌ها رسیدگی خواهید کرد. 

حفظ نگرش و رابطۀ مثبت

در نهایت، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مدیریت یک کارفرمای دشوار در روابط‌عمومی، حفظ نگرش و رابطۀ مثبت با آن‌هاست. این به این معنی است که در تعاملات با کارفرما مؤدبانه، محترمانه و خوش‌رفتار باشید و از حملات شخصی، مشاجره یا سرزنش خودداری کنید. شما همچنین باید سعی کنید زمینه‌های مشترک را پیدا کنید، تفاهم‌سازی کنید و از همکاری آن‌ها قدردانی کنید. انجام این کارها به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد، وفاداری و رضایت را نهادینه کنید و یک کارفرمای دشوار را به یک کارفرمای وفادار و خوشحال تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *