یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

هوش مصنوعی، انقلابی در دنیای خبر: چالش‌ها و فرصت‌ها

www.mosavvar.com

هوش مصنوعی، انقلابی در دنیای خبر: چالش‌ها و فرصت‌ها

www.mosavvar.com

این تصویر به وسیلۀ هوش مصنوعی Gemini تولید شده است.

هوش مصنوعی (AI) به‌سرعت در حال تغییر دنیای خبر و روزنامه‌نگاری است و انتظارات مخاطبان را نیز دگرگون می‌کند. این فناوری نوین، فرصت‌های بی‌نظیری را برای ارتقای کارایی و اثربخشی رسانه‌ها به ارمغان می‌آورد، اما درعین‌حال، چالش‌هایی را نیز به وجود می‌آورد که باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرند.

درحالی‌که اخبار جعلی به‌درستی توجه منفی زیادی را به خود جلب می‌کنند، سرعت تغییرات هوش مصنوعی به همان اندازه یک ریسک بزرگ است. این ریسک با چالش‌هایی مانند قانون‌گذاری برای نحوۀ یادگیری این ابزارها و ایجاد خطر برای مالکیت معنوی نیز همراه است. این چالش‌ها باید با دقت مدیریت شوند.

مزایای هوش مصنوعی در رسانه:

هیچ شکی نیست که هوش مصنوعی می‌تواند نحوۀ گزارش و ارائۀ اخبار و همچنین راندمان کار را برای مشاغل مختلف در سراسر جهان ارتقا دهد. در این گزارش، به برخی از سؤالات کلیدی در مورد هوش مصنوعی و اثرات احتمالی آن بر رسانه‌ها و سایر بخش‌ها خواهیم پرداخت. این سؤالات شامل موارد زیر است:

  • سازمان‌ها چگونه می‌توانند از هوش مصنوعی برای متحول کردن نحوۀ عملکرد تحریریه‌ها و سایر بخش‌های خود استفاده کنند؟
  • در دنیایی که هوش مصنوعی تا این حد فراگیر است، چگونه می‌توان اعتماد و صداقت در روزنامه‌نگاری را حفظ کرد؟
  • آیندۀ هوش مصنوعی در فضای رسانه‌ای چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی در رویترز:

قبل از اینکه هر ابزاری بتواند در تحریریه‌های رویترز مستقر شود، باید معیارهای خاصی را داشته باشد.

  • چگونه نیازهای مشتریان ما را برآورده خواهد کرد؟
  • آیا از رسالت اصلی رویترز برای ارائۀ سریع و بدون جانب‌داری اخبار مهم پشتیبانی می‌کند؟
  •  چه تأثیری بر صداقت و درستی محتوای تحریریه دارد؟
  • آیا در مقایسه با جالب‌ترین فناوری‌های موجود، حرفی برای گفتن دارد؟

اگر ابزاری بتواند در همۀ این زمینه‌ها امتیاز کسب کند، ما معتقدیم که ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

وقتی صحبت از خودکارسازی یادگیری ماشینی می‌شود، هر چه استفاده از آن بیشتر باشد، احتمال خطا نیز بیشتر است. با هوش مصنوعی، هر سیستمی تا حدی مستعد خطا است. باتوجه‌به اهمیت تضمین دقت محتوا و حفظ گزارش بی‌طرفانه در رویترز، سؤالاتی که باید از خود بپرسیم واضح هستند: خطای بالقوه چیست؟ مقیاس احتمالی آن چقدر است؟ و تأثیر آن چه خواهد بود؟

برای پاسخ به این سؤالات، تیم فنی رویترز به طور دقیق معیارهای مختلفی را برای افزایش اطمینان به محتوای تولید شده بررسی کردند تا آن را «تاحدامکان به سطح انسانی نزدیک کنند یا حتی بالاتر ببرند».

در تحریریه، یکی از مهم‌ترین چیزها ازدست‌ندادن کنترل تحریریه است. هیچ ویراستاری در دنیا وجود ندارد که بخواهد کلیدهای قلعه را به دست کسی، چه رسد به یک ماشین بسپارد. رویترز بر اساس اصولی عمل می‌کند که آن را Trust Principle می‌خواند. یکی از اصولی که همواره مورد تأکید قرار می‌گیرد حفظ درستی، استقلال و بی‌طرفی در کار روزنامه‌نگاری است. اما در زمینۀ استفاده از هوش مصنوعی، اصل شمارۀ پنج از این اصول اهمیت دارد: رویترز متعهد است که اخبار و خدماتی را که به مشتریان خود ارائه می‌دهد، گسترش و توسعه دهد و با نیازهای روزِ مخاطبان هماهنگ باشد؛ بنابراین، اصل شمارۀ پنج برای رویترز بسیار مهم است. رویترز با اشتیاق به دنبال آزمایش با هوش مصنوعی است، اما می‌خواهد این کار را به طور مسئولانه انجام دهد.

بیشتر بخوانید  مهدی جعفری خانقاه، پژوهشگر رسانه درگذشت

حفظ اعتماد و جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست در عصر هوش مصنوعی:

چالش پیش روی ویراستاران و روزنامه‌نگاران، ترسیم مسیری برای ادغام گردش کار و تغییر وظایف و مسئولیت‌ها است. چگونه کارکنان و سازمان‌ها را آماده کنیم؟ چه میزان ادغام بدون به خطر انداختن ارزش بینشِ روزنامه‌نگاران بهینه است؟ و چگونه این تعادل را به دست می‌آورید؟

هیچ پاسخ یکسانی برای همۀ وجود ندارد. این وظیفۀ ماست که به‌دقت به کار هر فرد و هر تیم نگاه کنیم و بفهمیم کجا می‌توانیم از ماشین‌ها برای کمک به کارآمدتر شدن کارمان استفاده کنیم. در تیم گزارشگری مالی رویترز، گزارشگران بازار و تیم گزارش‌های ویژه پیش‌ازاین هم از هوش مصنوعی استفادۀ زیادی می‌کردند و می‌کنند. بااین‌حال، در بخش‌های دیگر، هوش مصنوعی کمتر استفاده می‌شود.

اگر قرار است هوش مصنوعی در این تیم‌ها وارد شود، رویکرد سه‌وجهی زیر مفید است:

  • آیا می‌توانم کارهایی را که انسان‌ها انجام می‌دهند؛ اما ممکن است نیازی نباشد که انسان آن‌ها را انجام دهد، جایگزین کنم؟
  • آیا می‌توانم کارهایی را که انجام می‌دهیم تقویت کنم و به آن‌ها ارزش اضافه کنم؟
  • و هیجان‌انگیزتر اینکه، آزمایش‌ها چه نقشی در تحول کار ما خواهند داشت؟

مسئلۀ حفظ اعتماد و جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست در عصر هوش مصنوعی به دو بخش تقسیم می‌شود. اول، الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به شناسایی روایت‌های نادرست کمک می‌کنند:

«ما [در تیم فنی رویترز] همۀ امکانات هوش مصنوعی را برای شناسایی اخبار جعلی، روایت‌ها، تصاویر و محتوای جعلی بررسی می‌کنیم. این امکانات شامل «شبکه‌های مولد متخاصم» (Generative Adversarial Networks) هستند که می‌توانند دست‌کاری‌ها را در تصاویر، ویدئوها و متن تشخیص دهند.»

دوم، با پیچیده‌تر شدن ابزارهای مولد، باید توجه بیشتری، هم به مدل مولد و هم به بررسی خروجی آن‌ها برای دقت، انصاف و اخلاق داشته باشیم. الگوریتم‌هایی وجود دارند که می‌توانند تأیید کنند که یک داستان توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. همین امر در مورد تصاویر و ویدئوها نیز صدق می‌کند. این حوزه به‌سرعت در حال توسعه است و ما آن را به‌دقت زیر نظر داریم.

گام کلیدی در تضمین عدم سلطۀ اطلاعات نادرست و حفظ اعتماد به روزنامه‌نگاری، افزایش سواد هوش مصنوعی برای همه است.

در حال حاضر، بالاترین سطح ریسک برای مخاطبان ما، هوش مصنوعی مولد و هر چیزی است که در زمینۀ تولید متن، تصاویر و حتی ویدئو اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد این موضوع بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند.

در مورد هوش مصنوعی مولد به طور خاص، هنوز راه زیادی پیش روی رسانه‌ها است. اما تجربۀ گذشته نشان می‌دهد که اگر وضع قانون در این زمینه را به شرکت‌های فناوری که منافع مشابهی با صنعت خبر ندارند، واگذار کنیم، بعید است به نتایج مطلوبی برسیم.

آیندۀ هوش مصنوعی در فضای رسانه:

شکی نیست که تغییراتی رخ خواهد داد. اما سرعت و زمینه‌های آن هنوز مشخص نیست. از دیدگاه تحریریه و مخاطبان ما، تلاش برای ترسیم پیشرفت‌ها یا نوآوری‌هایی که آیندۀ رسانه و روزنامه‌نگاری را شکل خواهند داد، کلیدی است.

بیشتر بخوانید  فقدان نهاد حرفه‌ای روزنامه‌نگاری علم در ایران‏

مخاطبان ما خواهان دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و یافتن محتوای مناسب در زمان مناسب هستند. هوش مصنوعی می‌تواند به آن‌ها در این زمینه کمک کند.

از دیدگاه مدیریت محصول، هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا محتوای خود را به روش‌های جدید و نوآورانه به مخاطبان و مشتریان ارائه دهیم.

اما در نهایت، این روزنامه‌نگاران هستند که باید داستان‌ها را روایت کنند و به مخاطبان کمک کنند تا بفهمند چه خبر است.

هوش مصنوعی دنیای خبر و روزنامه‌نگاری را دگرگون می‌کند. این فناوری نوظهور، فرصت‌ها و چالش‌های متعددی را به همراه دارد. هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در دنیای خبر و روزنامه‌نگاری نقش خواهد داشت. استفادۀ مسئولانه از این فناوری، کلید بهره‌مندی از مزایای آن و عبور از چالش‌های پیش رو خواهد بود.

اقداماتی برای آینده:

  • افزایش سواد هوش مصنوعی
  • تدوین قوانین و مقررات مناسب
  • تعهد به اصول روزنامه‌نگاری
  • ارتقای مهارت‌های روزنامه‌نگاران
  • ترویج سواد رسانه‌ای

چالش‌های هوش مصنوعی در دنیای رسانه و خبر:

  • حفظ اعتماد و بی‌طرفی: استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا، خطرات بالقوه‌ای را به همراه دارد، از جمله انتشار اخبار جعلی و مغرضانه. حفظ اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی، مستلزم تعهد به اصول روزنامه‌نگاری و استفادۀ مسئولانه از این فناوری است.
  • تأثیر بر اشتغال: خودکارسازی برخی از وظایف روزنامه‌نگاری با هوش مصنوعی، می‌تواند به تعدیل‌نیرو در این صنعت منجر شود. دست‌کم ممکن است برخی از شغل‌های سنتی از بین بروند و موقعیت‌های شغلی جدیدی شکل بگیرند.
  • مسائل اخلاقی: استفاده از هوش مصنوعی در زمینۀ خبر، مسائل اخلاقی متعددی را به وجود می‌آورد، از جمله تبعیض الگوریتمی، سوگیری در پردازش اطلاعات و نقض حریم خصوصی.

راهکارها:

  • تعهد به اصول روزنامه‌نگاری: رسانه‌ها باید در استفاده از هوش مصنوعی به اصول روزنامه‌نگاری، از جمله دقت، بی‌طرفی و راستی‌آزمایی پایبند باشند.
  • آموزش و ارتقای مهارت‌ها: روزنامه‌نگاران باید با نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی در کار خود آشنا شوند و مهارت‌های لازم برای استفاده از این ابزارها را ارتقا دهند.
  • وضع قوانین و مقررات: قانون‌گذاران باید قوانین و مقرراتی را برای استفادۀ مسئولانه از هوش مصنوعی در رسانه‌ها تدوین کنند.

این گزارش، توسط خبرگزاری رویترز تهیه شده است. سه فرد کلیدی از رویترز در تهیۀ این گزارش مشارکت داشته‌اند:

  • جین بارِت (Jane Barrett):
  • سردبیر ارشد بخش راهبرد اخبار رسانه‌ای
      • جین به‌عنوان بخشی از تیم رهبری تحریریه، مسئول پیشبرد نوآوری‌های تحریریه‌ای در اتاق‌های خبر رویترز است.
    • نیک کوهن (Nick Cohen):
  • مدیر ارشد محصول
      • نیک به همراه تیمش با مشتریان ما همکاری نزدیکی دارد تا نیازهای آن‌ها را درک کرده و راه‌حل‌های ارزشمندی ارائه دهد.
    • یولیا پاولوا (Yulia Pavlova):
  • مدیر بخش نوآوری در فناوری
    • یولیا با سه مدرک دکترا در محاسبات علمی، ریاضیات کاربردی و سایبرنتیک، یک آزمایشگاه نوآوری کاربردی در رویترز را رهبری می‌کند که بر بهبود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینیِ محصولات سازمانی متمرکز است و فرصت‌های فناوری جدید را بررسی می‌کند.

 
 

Picture of جین بارت، نیک کوهن، یولیا پاولوا
جین بارت، نیک کوهن، یولیا پاولوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *