جمعه 27 مهر 1403

جولین آسانژ، خبرنگار افشاگر و بنیان‌گذار ویکی‌لیکس از زندان آزاد شد و در پی یک توافق با مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا، قرار است پرونده حقوقی وی در جزیره سایپن ارزیابی شود؛ سپس او می‌تواند به عنوان یک فرد آزاد به آسترالیا برود.

اخبار حاکی از آن است که آسانژ پیش از این با وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به توافق رسیده است که به جرم خود اعتراف کند و به ۶۲ ماه حبس محکوم شود؛ این مدت زمان برابر با مدتی است که او قبلاً در زندان بلمارش لندن سپری کرده است.

آخرین وضعیت آسانژ

تصاویری که صفحه افشاگر ویکی‌لیکس سه‌شنبه شب منتشر کرد نشان می‌داد آسانژ ۵۲ ساله در حال سوار شدن به هواپیمای چارتر شده در میدان هوایی استانستد لندن است. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواپیمای حامل جولین آسانژ در بانکوک فرود آمده است.

پیش از اینکه آسانژ بتواند عازم استرالیا که زادگاهش است شود، باید روز چهارشنبه در برابر یک محکمه در جزیره سایپن، یکی از جزایر مشترک المنافع ایالات متحده آمریکا در اقیانوس آرام، در برابر مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد.

مشخص نیست آسانژ از بانکوک چگونه به جزیره سایپن خواهد رفت. مقامات قضایی آمریکایی اعلام کردند که این محاکمه به دلیل مخالفت آسانژ به سفر به امریکا و همچنان به خاطر نزدیک بودن سایپن به کشور زادگاهش استرالیا، در این جزیره برگزار می‌شود.

اعتراف آسانژ به انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه

قرار است جولین آسانژ در جزیره سایپن به جرم خود در زمینه انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه در رابطه با مسایل دفاعی ایالات متحده اعتراف کند و پس از صدور حکم به استرالیا بازگردد.

بیشتر بخوانید  شماره نخست گاهنامه مکتب المپیک منتشر شد

ویکی لیکس در پیامی در شبکه ایکس، با تأیید آزادی آسانژ پس از پنج سال از زندان لندن، از توافقی که صورت گرفته تحسین کرد. این صفحه نوشته است: «از همه کسانی که در کنار ما ایستادند، برای ما مبارزه کردند و در مبارزه برای آزادی او (آسانژ) کاملاً متعهد ماندند، سپاسگزاریم».

این صفحه نوشته است: «ویکی لیکس محتواهای پیشتازانه را در مورد فساد حکومتی و نقض حقوق بشر منتشر کرد و قدرتمندان را به پاسخ گویی کشاند. جولیان به عنوان سردبیر، به خاطر پابندی به این اصول و حمایت از حق مردم برای کسب اطلاعات، بهای هنگفتی را پرداخت.»

آسانژ که بود و چه کرد؟

بسیاری در سراسر جهان جولین آسانژ را به عنوان یک قهرمان می‌شناسند. او در سال ۲۰۱۰ گزارش های داغ و بی‌نظیری را در مورد تخطی‌ها در جریان عملیات نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان و عراق در صفحه ویکی‌لیکس منتشر کرد. مقامات ایالات متحده او را به خیانت به آن کشور متهم و حکم بازداشت وی را صادر کردند.

پس از آنکه مقامات سوئد به دنبال دستگیری آسانژ به اتهام تجاوز جنسی بودند، او این اتهام را رد کرد و در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و تابعیت آن کشور را پذیرفت. اما رئیس جمهور اکوادور بعداً این تابعیت او را لغو کرد و آسانژ در سال ۲۰۱۹ در لندن زندانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *