چهارشنبه 19 شهریور 1404

فهرست

گزارش سال 1402 متریکس که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشن‌های برنامه مربوط به «اخبار» و در اپلیکیشن‌های بازی مربوط به بازی‌های «تخته‌ای» و نرخ تقلب در نصب اپ‌های بازی بیشتر از دو برابر برنامه‌ها بوده است. گزارش هر ساله‌ متریکس نشان داده که کاربران همیشه برای کار با اپلیکیشن‌ها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده می‌کنند. با اختلاف حدود ۱۲ درصدی استفاده از اینترنت همراه اول بیشتر از ایرانسل است.

متریکس اولین پلتفرم یکپارچه‌ی اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن بر بستر وب و موبایل است که پرفورمنس مارکترها با استفاده از آن می‌توانند نتایج کمپین‌های تبلیغاتیشان را بر اساس داده‌های واقعی و دقیق رصد کنند و به تحلیل کیفی کاربران جذب شده از طریق این تبلیغات بپردازند.

سال ۱۴۰۲ در اپلیکیشن‌های ایرانی چه گذشت؟

۱۴۵۰ اپلیکیشنی که در سال ۱۴۰۲ رصد شده و ۱۷۶ میلیون نصبی که صورت گرفته است، نشان می‌دهد افراد به صورت خودجوش، اپ‌های بازی را راحت‌تر از اپهای برنامه نصب می‌کنند. اما، تبلیغات برای اپ‌های برنامه همیشه بیشتر جواب داده و نرخ تبدیل اپ‌های برنامه همیشه بالاتر از اپ‌های بازی بوده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشن‌های برنامه مربوط به «اخبار» و در اپلیکیشن‌های بازی مربوط به بازی‌های «تخته‌ای» بوده است.

آمار متریکس نشان می‌دهد که در سال گذشته افراد به‌طور میانگین ۶ دقیقه در روز را در اپلیکیشن‌های بازی و ۲ دقیقه را در اپلیکیشن‌های برنامه سپری کرده‌اند. اما اتفاقی که در نصب اپ‌های بازی خیلی بیشتر از برنامه‌ها رخ ‌می‌دهد تقلب است. در سال ۱۴۰۲ نرخ تقلب در نصب اپ‌های بازی بیشتر از دو برابر برنامه‌ها بوده است!

نگاهی جزئی‌تر به آمار  اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۱۴۰۲

اپلیکیشن های ایرانی در دو دسته‌ اپ‌های بازی و اپ‌های برنامه در استورها ارائه می‌شوند؛  در گزارش سال ۱۴۰۲ متریکس، آمار مربوط به بیش از ۱۴۵۰ اپلیکیشن ایرانی منتشر شده در استورها مورد بررسی قرار گرفته که ۲۳ درصد آنها را اپهای بازی و ۷۷ درصد را اپهای برنامه تشکیل داده‌اند.

نصب اپلیکیشن های ایرانی در سال ۱۴۰۲ چگونه بوده است؟

منظور از نصب ارگانیک نصبی است که از طریق تبلیغات به دست نیامده و کاربر به صورت ارگانیک اقدام به نصب اپلیکیشن کرده است. نصب غیرارگانیک هم نصب‌هایی هستند که از طریق تبلیغات به دست آمده‌اند. بر این اساس  طبیعی است که میزان نصب ارگانیک اپ‌های بازی نسبت به اپ‌های برنامه بیشتر است و این مورد هر سال در گزارش‌های متریکس مشهود بوده است؛ به این صورت که میزان نصب ارگانیک اپ‌های بازی با اختلاف حدود ۱۰ درصدی همیشه بیشتر از اپ‌های برنامه بوده است.

بیشتر بخوانید  گزارش جاب‌ویژن منعکس‌کنندۀ واقعیت بازار کار در جامعۀ مطبوعات نیست

اینکه اپ‌های برنامه نصب غیرارگانیک بیشتری دارند می‌تواند بیانگر این موضوع هم باشد که تبلیغات برای نصب اپلیکیشن‌های برنامه نتیجه بهتری دارد تا تبلیغ برای نصب اپلیکیشن‌های بازی.

در سال ۱۴۰۲ میزان نصب ارگانیک در دسته اپلیکیشن‌های برنامه و بازی عددی بسیار نزدیک به هم داشته و اپلیکیشن‌های بازی تنها دو درصد بیشتر از برنامه‌ها، توانسته‌اند نصب ارگانیک جذب کنند و مابقی نصب‌هایشان را از طریق تبلیغات بدست آورده‌اند.

 

در دسته‌ی بازی‌ها هم اپ‌های حوزه‌ی «کودکانه» بیشترین تعداد نصب غیر ارگانیک را از طریق تبلیغات به دست آورده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب

تبلیغات برای نصب اپ‌های برنامه همیشه عملکرد بهتری داشته تا اپهای بازی؛ طبق گزارش سال ۱۴۰۲ متریکس هم نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپ‌های برنامه ۳.۸۵ درصد بوده، در حالی که تنها ۱.۳ درصد کلیک‌های اپ‌های بازی منجر به نصب اپلیکیشن شده است. در دسته‌ برنامه‌ها، اپلیکیشن‌های حوزه  «اخبار» و در دسته‌ بازی‌ها، اپ‌های حوزه‌ «تخته‌ای» بیشترین میزان نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشته‌اند؛ یعنی تبلیغات برای آنها نتیجه بخش‌تر از سایر اپ‌ها بوده است.

روند تغییرات نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک نسبت به فصل پیشین

در سال ۱۴۰۱، نصب‌های ارگانیک بیشتر در فصل تابستان رخ داده بودند؛ اما سال ۱۴۰۲ برخلاف سال ۱۴۰۱ میزان نصب‌های ارگانیک اپلیکیشن‌ها از بهار تا تا تابستان یک روند نزولی داشته تا اینکه در تابستان به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

نصب‌های غیر ارگانیک هم هر سال وقتی از فصل تابستان به سمت پاییز و زمستان می‌رویم با یک شیب تندی روند صعودی پیدا می‌کنند تا جایی که در زمستان به بالاترین میزان خود می‌رسند. ولی سال ۱۴۰۱ به علت تحولات اجتماعی ایجاد شده در جامعه این روند متفاوت بود و شاهد پایین‌ترین میزان نصب غیر ارگانیک در فصل پاییز بودیم.

کاربران اپلیکیشن ها در سال ۱۴۰۲ چه رفتاری داشته‌اند؟

میزان تعامل کاربران در دسته‌‌بندی بازی‌ها همیشه بیشتر از برنامه‌هاست که آمار سال ۱۴۰۲ متریکس هم مصداق همین مطلب است؛ کاربران علاوه‌بر تعداد سشن بیشتر، مدت زمان طولانی‌تری هم داخل اپ‌های بازی‌ مانده‌اند.


منظور از سشن، یک بازه زمانی است که طی آن کاربر با اپلیکیشن تعامل می‌کند، یعنی وقتی کاربری اپلیکیشن را باز می‌کند و می‌بندد به عنوان یک سشن شمرده می‌شود.

در اپ‌های برنامه، کاربران بیشترین تعامل را با اپهای حوزه «نقشه» و «سرگرمی»، و در اپ‌های بازی بیشترین تعامل را با اپهای حوزه «ورزشی» و «ماجراجویی» داشته‌اند.

بیشتر بخوانید  نارضایتی ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از رشته‌های خود

روند تغییرات نشست در فصل‌ها نسبت به فصل پیشین

برای هر دو نوع کاربر ارگانیک و غیر ارگانیک، از فصل بهار تا تابستان میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها یک روند نزولی داشته، اما با رفتن به سمت فصل پاییز و زمستان، نمودار صعودی شده و میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها افزایش یافته است.اما در اپ‌های بازی، کمترین میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن مربوط به فصل پاییز بوده است.

توزیع جغرافیایی کاربران اپلیکیشن‌های مختلف

در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال‌های گذشته، بیشترین درصد (حدود ۴۰ درصد) از کل نصب‌های ایجاد شده برای اپلیکیشن‌ها در استان تهران بوده است، پس از آن استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی در رتبه دوم قرار می‌گیرند (هرکدام حدود ۷ درصد از کل نصب‌ها را تشکیل می‌دهند).

توزیع اپراتورهای تلفن همراه بین کاربران

گزارش هر ساله‌ متریکس نشان داده که کاربران همیشه برای کار با اپلیکیشن‌ها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده می‌کنند. با اختلاف حدود ۱۲ درصدی استفاده از اینترنت همراه اول بیشتر از ایرانسل است.

توزیع نوع اتصال به اینترنت بین کاربران به تفکیک برنامه و بازی

کاربران اپلیکیشن‌های بازی همیشه بیشتر از اپلیکیشن‌های برنامه به صورت آفلاین با اپلیکیشن کار می‌کنند؛ همچنین کاربران اپلیکیشن برنامه در حالت آنلاین، بیشتر از دیتای موبایل استفاده می‌کنند تا وای‌فای. ولی برای اپلیکیشن‌های بازی این موضوع برعکس است و کاربران ترجیح می‌دهند از بیشتر از وای‌فای استفاده کنند تا دیتای موبایل.

چه میزان از نصب اپلیکیشن ها در سال ۱۴۰۲ تقلبی بوده است؟

در سال ۱۴۰۲،  اختلاف فاحشی در میزان تقلب اپلیکیشن‌های دسته‌ی بازی (۲.۷۳درصد) و برنامه‌ (۰.۸۱درصد) وجود دارد؛ این یعنی شبکه‌های تبلیغاتی نه تنها در تبدیل کلیک به نصب اپلیکیشن‌های بازی نسبت به برنامه‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کنند، بلکه همیشه میزان تقلب رخ داده شده در اپلیکیشن‌های بازی بیشتر از دسته‌ی برنامه‌ها بوده است.

نرخ تقلب در اپلیکیشن‌ها در گزارش سال 1402 متریکس

سه نوع تقلب شناسایی شده در سال 1402 تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن (Too Many Engagement) ، تزریق کلیک (Click injection) و تقلب از نوع توزیع نامتعارف (Distribution outlier) است؛ ۶۳ درصد از کل تقلب رخ داده شده مربوط به تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن بوده است (این نوع تقلب زمانی اتفاق می‌افتد که در گزارش‌های اپلیکیشن، منابع تبلیغاتی مختلف یک کلیک یکسان را چندین بار پیش از یک نصب ارسال کنند.)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *