شنبه 6 مرداد 1403

ارتباطات سازمانی استراتژیک رویکردی متمرکز و هدفمند به مدیریت ارتباطات سازمان و انتشار اطلاعات به ذی‌نفعان داخلی و خارجی است. این سرفصل شامل توسعه و اجرای استراتژی‌های ارتباطی هم‌سو با چشم‌انداز، اهداف و ارزش‌های اصلی سازمان است باید بدانیم که ارتباطات سازمانی استراتژیک فراتر از جنبه‌های تکنیکی و اجرایی روابط عمومی است و به صورت گسترده‌ و متمرکز رسیدن به اهداف و خروجی‌های خاصی را دنبال می‌کند. در ادامه پنج تفاوت اصلی ارتباطات سازمانی استراتژیک با روابط عمومی را می‌خوانیم:

تمرکز

ارتباطات سازمانی استراتژیک متمرکز بر بدست آوردن یا تسهیل در بدست آوردن اهداف سازمان است که هم‌راستا با چشم‌انداز، ماموریت و اهداف بلند مدت سازمان است. از طرفی روابط عمومی یا ارتباطات سازمانی عمومی و رایج تمرکز بر اقدامات ارتباطی روز‌به‌روز و مدیریت روابط با ذی‌نفعان دارد.

راهبرد و برنامه‌ریزی

در طراحی راهبرد و برنامه برای ارتباطات استراتژیک اولویت با تمرکز بر اهداف و چشم‌اندازهای سازمان و هم‌راستا کردن برنامه و راهبرد تیم ارتباطات سازمانی است. بعد از آن است که راهبرد و برنامه اقدامات روزانه تیم ارتباطات سازمانی اولویت پیدا می‌کند.

همکاری بیشتر و نزدیک‌تر با سایر دپارتمان‌ها

ارتباطات سازمانی استراتژیک نیاز به همکاری نزدیک‌تر تیم ارتباطات با سایر واحدها بطور مثال مارکتینگ، منابع انسانی و توسعه کسب‌وکار دارد.

اندازه‌گیری و ارزیابی

در ارتباطات سازمانی استراتژیک اندازه‌گیری و ارزیابی اقدامات باکید بر کارایی و اثربخشی دارد. برای نمونه تعریف KPI – key performance indicator و سایر شاخص‌های ارزیابی و کیفیت کار با این شاخص‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

مدیریت تغییر و بحران

بدون ارتباطات سازمانی استراتژیک تیم ارتباطات نمی‌تواند در مدیریت تغییر و مدیریت بحران سازمان نقش‌آفرینی کند. این در حالی است که برای این دو موضوع نیاز به اقدامات ارتباطی است و این تیم می‌تواند تسهیل‌گر سایر ذی‌نفعان درگیر موضوع باشد.

بیشتر بخوانید  نگاهی نو به وظایف روابط‌عمومی در عصر دیجیتال

با تمام این توضیحات ارتباطات سازمانی استراتژیک و ارتباطات سازمانی تفاوت معناداری ندارند. یعنی اگر ارتباطات سازمانی اصولی، حرفه‌ای و مطابق ترندهای روز بین‌المللی پیش‌رود ارتباطاتی استراتژیک خواهد بود .ا با این حال توجه به این مفهوم و تعیین اولویت‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد تیم ارتباطات سازمانی بگذارد. به‌زودی در مصور مقالاتی در خصوص اقدامات، ابزارها و رویکردهای نوین ارتباطات سازمانی استراتژیک منتشر خواهد شد.

Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات
Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *