شنبه 6 مرداد 1403

گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ توسط یکتانت در اوایل شهریور ماه منتشر شد. این گزارش در ۱۲ بخش که با همکاری بازیگران بزرگ بازاریابی دیجیتال تدوین شده است نگاهی جامع و تفصیلی به دنیای بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ دارد. 

یکتانت گزارشی از عملکرد و آمار کسب‌وکار خود در سال ۱۴۰۱ را با سایر وجوه و حوزه‌های بازاریابی و بازاریابی دیجیتال همراه کرده است. این موضوع گزارش کسب‌وکار یکتانت را تبدیل به گزارشی جامع از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ کرده است. این هم‌نشینی علاوه‌بر تثبیت یکتانت به‌عنوان بازیگر اصلی حوزه تبلیغات وب کمک به بیشتر دیده‌شدن پیام‌های کلیدی این کسب‌وکار می‌کند. پژوهشگران، فعالان و مخاطبین حرفه‌ای صنایع برای مطالعه بازاریابی دیجیتال ایران ترجیح می‌دهند که اطلاعات را به‌صورت تجمیع‌شده دریافت کنند و به این گزارش رجوع خواهند کرد. از طرفی دیگر در تقسیم‌بندی‌های ارتباطات سازمانی می‌توان این گزارش را در ذیل مسئولیت اجتماعی سازمانی نیز تعریف کرد. یکتانت علاوه بر گزارش از کسب‌وکار خود مسئولیت ارائه گزارشی از سایر حوزه‌های بازاریابی دیجیتال را نیز برعهده گرفته است.

یکتانت در بخش اول گزارش همانند بعضی از کسب‌وکارها با مراجعه به منابع موثقی مثل Statista وضعیت این صنعت در جهان و مقایسه آن با ایران را ارائه کرده که می‌تواند برای بخش خصوصی و حاکمیت با ارزش باشد. اطلاعات و شاخص‌هایی مثل رشد استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و فیلترشکن‌ها ارائه شده است که بازگو کردن و تکرار آن برای اکوسیستم فناوری ایران مفید و ضروری است.

طیف گسترده مخاطبان

طیف گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف، مخاطب این گزارش هستند. علاوه‌بر رسانه‌ها و مارکترها برای نمونه بخش «تعامل دیجیتال؛ فرهنگ روزمره مردم» برای جامعه‌شناسان و سیاست‌گذاران اهمیت پیدا می‌کند و بخش «هم‌نشینی روزمره با اپلیکیشن‌ها؛ سبک تازه زندگی» می‌تواند در کسب‌وکار تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها نقش ایفا کند. در این دست حوزه‌ها به‌واسطه تنیدگی بازاریابی٬ رسانه‌ها و صنعت سرگرمی با زندگی روزمره این اطلاعات می‌تواند بینش‌های مختلف کسب‌وکاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارائه دهد که البته برنامه انتشار آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند و پیچیدگی‌هایی در پر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  اهمیت محتوا در استراتژی‌های روابط‌عمومی

روش‌شناسی و منابع

علاوه‌بر موضوعات فرمی و زیبایی‌شناسانه، نقدهایی را نیز می‌توان به این گزارش وارد دانست. یکتانت منبع اطلاعات بخش تبلیغات وب را خودش عنوان کرده است که این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این بخش تنها با داده‌های یکتانت تهیه شده است و یا یکتانت علاوه‌بر تکیه بر داده‌های خود سایر بازیگران تبلیغات وب را مطالعه کرده است؟ همچنین این پرسش یا شاید نقد برای بخش‌های دیگری مثل تلفن‌های همراه اندرویدی پابرجاست. یکتانت می‌توانست به‌صورت هرچند مختصر به روش‌شناسی این گزارش اشاره کند. 

مسئله دیگر اما ارائه داده‌ها و اطلاعات از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی با روایت خود آنها است که به‌دلیل حساسیت، چالش‌ها و ابهامات حول این کسب‌وکارها، اعتبار و صحت درک‌شده توسط مخاطب را کاهش می‌دهد.

دنیای داده‌های با ارزش و جای خالی نقشه ایران

صفحه به صفحه و نمودار به نمودار این گزارش حاوی اطلاعات و داده‌های ارزشمندی است که علاوه بر کارکردهایی که پیش‌تر گفته شد، به‌عنوان سند و مدرکی مقابل هر سو استفاده و جعل احتمالی را می‌گیرد. همچنین مقایسه این گزارش با سایر گزارش‌های مشابه برای رسانه‌ها و نهادهای بالادستی اهمیت خواهد داشت. همکاران یکتانت در این گزارش با سخاوتمندی داده‌های ارزشمند کسب‌وکارشان را ارائه داده‌اند، اما در این گزارش شاخص‌هایی که داده‌ها و اطلاعاتی از شهرها و استان‌های ایران به تفکیک ارائه دهد، دیده نمی‌شود. اگرچه اضافه کردن بُعد جغرافیا به این گزارش منابع زیادی می‌طلبید اما می‌توانست کمک بزرگی به کم کردن فاصله فرصت‌های در دسترس کسب‌وکارهای محلی و کلان شهرها کند.

همکاری برای رشد

همانطور در ابتدای این مطلب عنوان شد این گزارش با همکاری گروهی از کسب‌وکارهای بزرگ اکوسیستم فناوری و فعال در حوزه‌های مرتبط مانند «کافه‌بازار»، «سیب‌اپ» و «زلکا» تدوین شده است، این دست همکاری بین حوزه‌های نزدیک اکوسیستم اتفاق مثبت و اثرگذاری است در این سال‌ها تجربه شده و در این گزارش نمونه موفق آن اتفاق افتاده است. علاوه‌بر منافع متعددی که برای خود کسب‌وکارهای همکار دارد، می‌توان انتظار داشت در آینده کسب‌وکارها گزارش سالانه خود را به‌صورت گروهی منتشر کنند که فرصت‌های متنوع دیگری خلق می‌کند. حتی یک قدم فراتر می‌توان در سایر پروژه‌ها و طرح‌های بلند مدت ارتباطات سازمانی همکاری سازنده داشت. البته همکاری‌ها و پارتنرشیپ در حوزه‌های گوناگون کسب‌وکار بسیار مرسوم است و نقش مهمی دارد اما در ارتباطات سازمانی ظرفیت‌های بسیار بیشتری برای گونه‌های مختلف همکاری وجود دارد.

بیشتر بخوانید  بلیت اکونومی علی‌بابا برای گزارش سال 1401

زمان و برنامه انتشار

این گزارش با کیفیت خوب و مفصل اما دیر منتشر شده است. تقریبا نیمی از سال ۱۴۰۲ گذشته است، تصمیم‌ها گرفته شده و هدف‌گذاری‌ها انجام شده است این گزارش اگر زودتر منتشر می‌شد در تصمیمات کلیدی کسب‌وکارها و سازمان در نظر گرفته می‌شد.

همچنین کسب‌وکارها معمولا به برنامه انتشار و مدیوم‌های مختلف انتشار توجه زیادی نمی‌کنند و زمان و منابع مورد نیاز را صرف این موضوع نمی‌کنند که به نوعی اتلاف منابع و بودجه صرف شده برای تدوین گزارش است. حتی اغراق شده نیست که اگر از کمیت و کیفیت گزارش بکاهند و صرف مدیوم و برنامه انتشار کنند. البته محتوایی در این سطح ارزشمند مخاطب خود را پیدا می‌کند. علاوه‌بر این می‌توان انتظار و امید داشت که یکتانت برنامه‌ انتشاری به کیفیت خود گزارش داشته باشد.

گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ از یکتانت را در این صفحه مشاهده و دانلود کنید.

Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات
Picture of کسری زاهدی
کسری زاهدی
کارشناس ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *