گزارش جامع عملکرد ۱۴۰۲ گروه اسنپ با عنوان «مسیر همراهی» منتشر شد؛ در این گزارش عملکرد زیرمجموعههای گروه اسنپ شامل اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، سوپرمارکت اسنپ، اسنپپی، اسنپتریپ، اسنپشاپ و اسنپدکتر در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش سالانه گروه اسنپ همچنین بخشهای ویژهای در خصوص مسئولیت اجتماعی و امنیت سایبری دارد.
اسنپ و مسئولیت اجتماعی
طرحهای اجرا شده در حوزه مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ به سه دسته معافیتها و تخفیفها، نیکوکاری (شاملِ نیکوکاریکلاب و حمایت اجتماعی) و دسترسپذیری تقسیم میشود.
بر اساس این گزارش، گروه اسنپ در سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان به بخش مسئولیت اجتماعی خود اختصاص داده است. بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش کل معافیت از کمیسیون کاربران راننده، بیش از ۴۲۶ میلیون تومان ارزش کل تخفیفهای ویژه کاربران مسافر و بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان ارزش کل طرحهای نیکوکاریکلاب در سال گذشته بوده است.
حمایت اجتماعی یکی دیگر از برنامههای گروه اسنپ در بخش مسئولیت اجتماعی است که در آن به مناسبتهای مختلف حمایتهای اجتماعی خود را به گروههای هدف متنوعی معطوف میکند. از جمله این طرحها میتوان به بورسیه کاربران راننده اسنپ، ساخت مدرسه به یاد یک همکار از دست رفته و … اشاره کرد. ارزش کل طرحهای حمایت اجتماعی در ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
در بخش دسترسپذیری نیز در سال گذشته اپ اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت دسترسپذیر شد. تا پایان ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۴ کاربر راننده نوع معلولیت خود را در سوپر اپ اسنپ ثبت کردند. این تعداد در بخش کاربران مسافر شامل ۴۵ هزار و ۵۲۸ نفر میشود.
معافیتها و تخفیفها
طرح معافیت از کمیسیون ویژه کاربران راننده دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا از ابتدای سال 1396 تا کنون فعال است. همچنین گروههای مختلفی از کاربران راننده از پرداخت کمیسیون به صورت دورهای معاف میشوند.
از سوی دیگر اسنپخودرو به مناسبتهای مختلف تخفیفهای ویژهای برای کاربران مسافر در نظر میگیرد. در سال گذشته، این بخش از تخفیف ویژه موسسات نیکوکاری، سفر درمانی رایگان با اسنپ برای خیریه پزشکی نوین و تخفیف به مقصد رویدادهای نیکوکاری بوده است.
همچنین اسنپدکتر در سال 1402 طرحی را با هدف تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت در سراسر ایران به خدمات دارویی و درمانی شروع کرد. در این طرح که تا پایان سال جاری فعال است شش میلیون تومان اعتبار به 2000 عضو تحت پوشش موسسه نیکوکاری رعد برای استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی اعطا میشود.
حمایت پزشکی و توانبخشی از کودکان دارای معلولیت، حمایت درمانی از کودکان پروانهای، حمایت رفاهی از کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، حمایت از گونه جانوری در معرض آسیب، حمایت درمانی از کودکان مبتلا به سرطان، از طرحهای نیکوکاری اسنپ محسوب میشود.
نگاهی به طرحهای حمایت اجتماعی در سال 1402
طرحهای حمایت اجتماعی اسنپ در سال گذشته از ساخت یک مدرسه، به یاد یک همکار، بورسیه کاربران راننده با استعداد، مشارکت در طرح توسعه گروههای خودیار زنان در چابهار و دشتیاری، برگزاری دوره مهارتافزایی در مناطق کمبرخوردار، مشارکت سوپرمارکت اسنپ در تامین نیازمندی خانوادههای کمبرخوردار، فرهنگسازی اسنپفود در زمینه مقابله با هدررفت غذا و مشارکت اسنپباکس در طرح کاهنده آلودگی هوای اصفهان تشکیل میشود.
امنیت سایبری؛ مسیری پایانپذیر
یکی از مهمترین اخبار سال گذشته در بخش تجارت الکترونیک به بحث امنیت سایبری مربوط بود. اوایل زمستان ۱۴۰۲، گروهی هکری از دسترسی به اطلاعات کاربران اسنپفود خبر داد. اسنپفود ضمن پذیرش مسئولیت این موضوع در مذاکرهای موفقیتآمیز با این گروه هکری از انتشار اطلاعات کاربران جلوگیری کرد. این حادثه آموزههای بسیاری را به دنبال داشت و فصل جدیدی در امنیت سایبری گروه اسنپ رقم زد که در گزارش ۱۴۰۲ خلاصهای از آن ذکر شده است.
یکی از برنامههای امنیت سایبری گروه اسنپ به مسابقات امنیت سایبری (یعنی باگ بانتی و فتح پرچم) مربوط میشود. برنامه باگ بانتی یا مسابقات ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ، برای تقویت ساختار امنیت داده، از اواخر ۱۳۹۸ در گروه اسنپ شروع شد و در ۱۴۰۲ گسترش پیدا کرد. اولین دوره مسابقات فتح پرچم (CTF) گروه اسنپ نیز ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که هدف آن به چالش کشیدن مهارتهای علاقهمندان حوزه امنیت سایبری، کشف رویکردهای نوآورانه برای حل مسئله و ارتباطسازی بود.
مجموع همکاران در شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ
تعداد همکاران اسنپ در سال 1402 نسبت به سال 1401، 11 درصد رشد داشته است. بر این اساس 52.7 درصد همکاران اسنپ مرد و 47.3 درصد این گروه را زنان تشکیل دادهاند.
پاسخی به نیاز ۷۲ میلیون کاربر
سوپراپ اسنپ مجموعهای ۷ هزار و ۵۲۶ نفری است که به نیازهای روزمرهی بیش از ۷۲ میلیون کاربر پاسخ میدهند (تعداد کل کاربران سوپراپ به تعداد حسابهای کاربری ساخته شده اشاره دارد. در واقع هر فرد میتواند با هر سیمکارت یک حساب کاربری ایجاد کند). ۵ سرویس محبوب سوپراپ اسنپ از نظر بیشترین میزان بازدید در سال گذشته به ترتیب شامل اسنپ، غذا، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپباکس میشود. این سوپراپ در سال گذشته ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۴۹ مرتبه توسط کاربران باز شده است. همچنین ۵ سرویس با بیشترین میزان رشد بر اساس تعداد سفارش موفق در ۱۴۰۲ به ترتیب شامل سرویسهای اعتباری (قسطی) با ۷۹۶ درصد رشد، فروشگاه با ۱۸۸ درصد رشد، اتوبوس با ۱۰۳ درصد رشد، قطار با ۷۲ درصد رشد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد بوده است.
دستیابی به ۹۲ درصد از سهم بازار تاکسیهای آنلاین
امروزه تاکسیهای آنلاین نه تنها بخش جداییناپذیر از حملونقل شهری محسوب میشوند، بلکه نفوذ قابل توجهی در فرهنگ روزمره مردم دارند. بنابر اعلام گزارش ۱۴۰۲ گروه اسنپ سهم این سامانه از بازار تاکسیهای اینترنتی کشور ۹۲ درصد بوده و تعداد کل حسابهای کاربری مسافران آن به ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۳ عدد و تعداد کل کاربران راننده آن به شش میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در رابطه با چالشهای این کسبوکار میگوید: «بارزترین ویژگی شرکتهای فناوریمحور و استارتاپها به هم زدن قاعدههای قدیمی و بازی در زمین نوآوری و راهکارهای نوین است. در این شرایط، تا حدی طبیعی است که اصلیترین چالشهای کسبوکارها به تنظیمگری قوانین برگردد. در سالی که گذشت، هر بار که با یکی از این چالشها و تضادها و مخالفتها مواجه شدیم، به جای اینکه از خودمان بپرسیم تا کجا میشود تاب آورد، به قدمهای بعدیمان فکر کردیم. همچنان تغییر نگرش و اعتمادسازی در دستگاههای حاکمیتی نسبت به شرکتهای نوآور در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم روزی برسد که، با تفسیر و اجرای صحیح قوانین منطبق با نیاز امروز، شاهد فرصت عرضه ایدههای نوآورانه بیشتری در کشور باشیم.»
رکورد روزانه سفرهای اسنپخودرو در سال گذشته با فعالیت در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک مربوط به تاریخ ۱۶ اسفند با ثبت پنج میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۴ سفر است.
کاربران مسافر در سال 1402، 523 میلیون و 584 هزار و 658 ساعت را در اسنپ گذارندهاند؛ همچنین متوسط زمان قبول درخواست سفر از سوی راننده 22 ثانیه، بوده است.
ترینهای ناوگان اسنپ
جابهجایی بار با اسنپباکس برای بیش از ۲۸ میلیون کاربر
اسنپباکس طی هفت سال فعالیت خود از ارسال بسته با موتور به مجموعهای از سرویسها از جمله سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژه اسبابکشی تبدیل شده است. این سرویس که در سال گذشته از خدمت جدید خود با عنوان پیک اقتصادی رونمایی کرد توانسته با مجموع بیش از ۱۱۲ میلیون سفر به رشد سالانه ۴۲درصد نسبت به سال گذشته دست پیدا کند.
یکی از خدمات ارائه شده توسط اسنپباکس خدمت جبران خسارت است که در آن تمام مرسولههای ارسالی با پیک، وانت و اسبابکشی شامل بیمه جبران خسارت میشوند. مبلغ پرداختشده از سوی اسنپباکس برای جبران خسارت در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد تومان بوده است.
کباب، پیتزا و ساندویچ؛ ۳ غذای محبوب اسنپفود
تعداد کاربران اسنپفود در سال گذشته به بیش از ۲۰ میلیون رسید، این کاربران بیش از ۱۱ میلیون کد تخفیف در سفارشهای خود استفاده کردند. محبوبترین سرویس اسنپفود بخش پروتئین با کسب ۴/۴ امتیاز از ۵ است.
کباب، پیتزا و ساندویچ ۳ غذای محبوب اسنپفود در سال گذشته هستند و این سرویس در روز ۱۷ اسفند موفق شد رکورد بیشترین تعداد سفارش خود را بشکند. همچنین رستورانهای همکار اسنپفود در سال گذشته با رشد ۲۶ درصدی مواجه شدند.
گرانترین سفارش
سهم ۶۴ درصدی اسنپ از فروش آنلاین کالای سوپرمارکتی
بیش از ۲۱ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر سراسر ایران از امکان خرید از سوپرمارکتهای اطراف با «تحویل فوری» و خرید از سوپرمارکتهای زنجیرهای با «تخفیف بیشتر» استفاده میکنند تا در وقت و هزینههای روزمره خود صرفهجویی کنند. رشد سوپرمارکت اسنپ در ۵ سال گذشته نشان میدهد این مجموعه پاسخگوی یک نیاز ضروری و مهم کاربران سوپراپ اسنپ است. پاسخگویی سریع و مناسب به این نیاز سبب شده تا سهم سوپرمارکت اسنپ از فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی به ۶۴ درصد برسد.
آغاز به کار سرویس پرداخت مستقیم در اسنپپی
اسنپپی برای نخستین بار در ایران سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را در اختیار کاربران قرار داد. در حال حاضر کسانی که واجد شرایط سرویس اعتباری شناخته میشوند ماهانه حداقل دو میلیون تومان اعتبار دارند و سقف این اعتبار در ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. اسنپپی با سه میلیون و ۵۷۰ هزار کاربرِ کل، در کنار سرویس اعتباری ماهانه و اقساطی، امکان خرید بیمه آنلاین، پرداخت مستقیم و خرید حضوری را به کاربران خود ارائه میدهد. سرویس پرداخت مستقیم اسنپپی جزو سرویسهایی است که در ۱۴۰۲ شروع به کار کرد.
پیشنهاد سفرهای بهصرفه با اسنپتریپ
ارائه تخفیفهای ویژه و فصلی و امکان پرداخت اقساطی اقامت در هتلهای داخلی از جمله راهکارهای اسنپتریپ برای مهیا کردن سفری اقتصادی و بهصرفه برای کاربران سوپراپ اسنپ است. رشد ۱۶ درصدی کاربران فعال، رشد ۲۳/۵ درصدی فروش و رشد ۱۰۵ درصدی فروش بلیت اتوبوس نسبت به ۱۴۰۱ تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت در بازار گردشگری ایران است.
رشد ۲۲۰ درصدی فروش کل اقلام اسنپشاپ درسال 1402
فروشگاه اسنپ که کار خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده بود در سال گذشته تغییراتی گسترده در پلتفرم خود برای بهبود تجربه کاربری ایجاد کرد. در حال حاضر، در فروشگاه اسنپ، طیف وسیعی از محصولات بهصورت آنلاین در ۱۵۰ شهر ایران ارائه میشود.
رشد ۲۲۰ درصدی در بخش فروش کل اقلام، ۲۴۵ درصدی در بخش تأمینکنندگان و ۲۱۲ درصدی در بخش تعداد کاربران فعال نسبت به ۱۴۰۱ بخشی از دستاوردهای اسنپشاپ در سال گذشته بود. از جمله قابلیتهای این سرویس میتوان به امکان پرداخت قسطی (۴ قسط)، امکان ارسال سریع (زیر ۳ ساعت) برای کاربران ۳ شهر تهران، اصفهان و مشهد و قابلیت ارسال رایگان به ازای مبلغ مشخصی از خرید اشاره کرد.