شنبه 6 مرداد 1403

«مسیر همراهی» عنوان گزارش سالانه گروه اسنپ است که با تأکید بر افزایش کاربران این سوپر اپلیکیشن به 62 میلیون و 394 هزار نفر کاربر منتشر شده است.

به گزارش مصور، اسنپ در گزارش سال 1401 تلاش کرده است ضمن بررسی آماری خدمات مختلف خود، توجه مخاطبان را به حوزه منابع انسانی جلب کند. این گزارش که با یاد رضا فیض آزاد شکل گرفته است، تقدیم به همکار اسنپ است که سال گذشته طی سانحه‌ای در سقوط آسانسور دار فانی را وداع گفت. اما این تنها نکته حایز اهمیت در بخش «منابع انسانی؛ نقش‌آفرینان گروه اسنپ» نیست. بخشی از این گزارش به نکته قابل توجهی تأکید دارد: اگرچه اسنپ در سال گذشته 6561 کارمند داشته است، اما 158 نفر ازاین نیروهای انسانی طی یک سال به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌‌اند.

اسنپ چند کارمند دارد؟

اسنپ 6561 نفر کارمند در سال 1401 داشته است که این تعداد 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده‌‌اند. درصد کارمندان زن اسنپ ۴۲ درصد و مردان ۵۸ درصد عنوان شده است. طبق این گزارش در سال ۱۴۰۱ از تیم مرکزی اسنپ ۲ نفر، در بخش منابع انسانی اسنپ خودرو ۹۶ نفر، منابع انسانی اسنپ باکس ۱۲ نفر، منابع انسانی اسنپ فود ۲۴ نفر، سوپرمارکت اسنپ ۱۲ نفر، منابع انسانی اسنپ‌پی ۶نفر ، منابع انسانی اسنپ‌تریپ ۶ نفر، اسنپ دکتر ۱ نفر به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

برد اسنپ چه بود؟

اسنپ تعداد دفعاتی که کاربران در سال گذشته سوپراپلیکیشن اسنپ را باز کرده‌اند ۴،۲۳۱،۸۱۱،۸۸۳ بار عنوان کرده است که در این میان متوسط دفعاتی که کاربران اپلیکیشن اسنپ را روزانه باز کرده‌اند ۱۱،۵۹۴،۰۰۵ بوده است. اما آمار افزایش 305 درصدی استفاده از سوپر مارکت اسنپ خبر از نیازمندی‌های جدید خانواده‌های ایرانی و مسیر جدید کسب و کارها می‌دهد که نیازمند توجه و توسعه بیشتر است.

در گزارش منتشر شده عنوان شده است که اسباب‌کشی، قطار، فروشگاه و پرواز خارجی بیشترین رشد کاربران را نسبت به سال 1400 داشته‌‌اند و ۴ سرویس محبوب اسنپ هم به ترتیب خودرو، غذا، سوپرمارکت و پزشک و مشاور بوده است.

بیشتر بخوانید  گزارش پایداری ایرانسل

اسنپ تریپ و اسنپ فود تغییر کردند

یکی از نکات قابل توجه در گزارش منتشر شده به روزرسانی خدمات دو بخش «اسنپ تریپ» و « اسنپ‌فود » بوده است.

«راه‌‌اندازی سرویس فروش تلفنی»، «شروع به کار سرویس ویزا»، «شروع به کار فروش CIP» و «اولین فروش تور» بخشی از خدماتی است که برای اولین‌ بار در سال 1401 به کاربران ارائه شدند. ضمن آنکه کاربران اسنپ فود نیز برای نخستین بار توانستند با ورود به این اپلیکیشن خرید از گل فروشی، عطاری، داروخانه، لبنیاتی و همچنین خرید غذای حیوانات را برای خودشان آسان‌تر کنند.

اسنپ باکس و رشد ۲۶ درصدی سفر نسبت به سال گذشته

اسنپ باکس بیش از ۵۶ میلیون سفر در سال 1401 را تجربه کرده است که براساس آن 55 میلیون بسته به سرتاسر ایران سفر کرده‌‌اند. طبق گزارش اسنپ این آمار نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است. این درحالی است که 200 هزار سفر نیز بعد از نیمه شب تا ساعت 6 صبح صورت گرفته است. بر این اساس 3 میلیون نفر برای اولین‌بار بوده که در این سال از سرویس‌های اسنپ باکس استفاده کرده‌‌اند.

تهرانی‌ها و مشهدی‌ها در صدر مسافرین خودرو

تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، مازندارن، قم و ارومیه به ترتیب شهرهایی هستند که بیشترین درخواست خورو را در سال 1401 از اسنپ داشته‌‌اند. در این سال 1،095،116،350 درخواست سفر در سامانه اسنپ در 278 شهر ثبت شده است که 626،529،758 نفر درخواست خود را لغو کرده‌‌اند. اسنپ در ادامه آمارهای این بخش می‌گوید که متوسط زمان قبول درخواست سفر توسط رانندگان 23 ثانیه بوده است و هم اکنون 150567 زن در حال همکاری در این بخش هستند

بیشتر بخوانید  اتاقک هک شد

آمار قابل توجه پاسخگویی به تماس‌ها

اسنپ می‌گوید که در یکسال گذشته 34،971،818 تعداد تماس با مرکز پشتیبانی گرفته شده است و 882 نفر تعداد کارمندان پشتیبانی اسنپ خودرو پاسخگوی تماس‌ها بوده‌‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است که افزایش این تعداد نیرو نسبت به سال 1400 ، 42 درصد افزایش پیدا کرده است که نتیجه آن نزدیک به 635 ساعت پاسخگویی به تماس‌ها بوده است.

در این گزارش تعداد 1،106،799 تماس درخواست ثبت شکایت را داشته‌‌اند که رقم قابل تأملی است.

مسئولیت اجتماعی در «مسیر همراهی»

در بخشی از این گزارش به مسئولیت‌های اجتماعی اسنپ در سال ۱۴۰۱ پرداخته شده است. حمایت از کودکان بی‌سرپناه، حمایت از زنان آسیب‌دیده خشونت، راه‌اندازی مراکز مشاوره آنلاین برای افراد دارای اتیسم، کمک به اشتغال مادران کم‌برخوردار همکاری با خیریه‌ها، تجهیز مرکز دندانپزشکی، همکاری با جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، معافیت بیش از ۱۸ هزار کاربر راننده از کمیسیون، ۲۰ درصد تخفیف ویژه برای خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی اسنپ در سال گذشته بوده است.

دیگر آمارها

از ابتدای فعالیت اسنپ تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از سه میلیارد و ۵۴۴ سفر در اسنپ انجام شده است. اسنپ تعداد دفعاتی که کاربران در سال گذشته سوپراپلیکیشن اسنپ را باز کرده‌اند ۴،۲۳۱،۸۱۱،۸۸۳ بار عنوان کرده است که در این میان متوسط دفعاتی که کاربران اپلیکیشن اسنپ را روزانه باز کرده‌اند ۱۱،۵۹۴،۰۰۵ بوده است.

گفتنی است که این گزارش حاوی چند سرفصل کلی همچون «سوپراپ اسنپ»، «اسنپ خودرو»، «اسنپ پی»، «اسنپ دکتر» و… است که در هرسرفصل اطلاعاتی دقیق و جزیی آورده شده است. همانطور که در مقدمه آن آمده است این گزارش به این امید که تکمیل‌کننده‌ بخشی از تصویر پازل اکوسیستم فناوری ایران باشد و مبنای تحلیل‌های ُخرد و کلان کارشناسان این حوزه قرار بگیرد «داده محور» منتشر شده است.

متن کامل گزارش سال 1401 اسنپ را در این صفحه بخوانید.

Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار
Picture of تهمینه حدادی
تهمینه حدادی
روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *