شنبه 6 مرداد 1403

استراتژی‌های نوآورانۀ روابط‌عمومی می‌توانند به شما کمک کنند تا از دیگران متمایز شوید، توجه رسانه‌ها را جلب و مخاطبان هدف خود را درگیر کنید. بااین‌حال، چنین راهبردهایی خطرات و چالش‌هایی را به همراه دارند که باید از آن‌ها اجتناب کرده یا بر آن‌ها غلبه کنید. در این مقاله برخی از شایع‌ترین مشکلات در اجرای یک استراتژی نوآورانۀ روابط‌عمومی و نحوۀ برخورد با آن‌ها را مرور می‌کنیم.

عدم پژوهش

قبل از راندن یک کمپین روابط‌عمومی نوآورانه باید تحلیل و بررسی‌های بسیاری انجام داد. باید بازار، رقبا، چشم‌انداز رسانه‌ای و ترجیحات و نقاط درد مخاطبانتان را بشناسید. بدون پژوهش مناسب ممکن است به راهبردی برسید که بی‌ربط یا قدیمی بوده و یا حتی برای ذی‌نفعان‌تان توهین‌آمیز باشد. برای پرهیز از فروافتادن در این دام، بازار و رسانه‌ها را به طور دقیق تجزیه‌وتحلیل کنید، از داده و بینش‌های به‌دست‌آمده از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنید و ایده‌های خود را به‌وسیلهٔ گروه‌های کانونی (Focus groups) یا پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها آزمایش کنید. 

اهداف غیرواقعی

یکی دیگر از دام‌های رایج در اجرای یک استراتژی روابط‌عمومی نوآورانه، تعیین اهداف غیرواقعی یا مبهم است. ممکن است وسوسه شوید که ستاره‌ها را هدف بگیرید، اما باید در مورد آنچه که در دایرۀ منابع، بودجه و جدول زمانی شما دست‌یافتنی است واقع‌بین باشید. همچنین باید اهدافتان را به‌وضوح تعریف کنید و آن‌ها را با معیارها و سنجه‌های مرتبط بسنجید کنید. برای پرهیز از افتادن در دام اهداف غیرواقعی از چارچوب «اهداف هوشمندانه یا SMART» استفاده کنید: مشخص (Specific)، قابل‌سنجش و اندازه‌گیری (Measurable)، قابل‌دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound). علاوه بر این، پیشرفت خود را تعقیب و پیگیری کنید و در صورت نیاز استراتژی خود را تنظیم کنید. 

بیشتر بخوانید  ۵ باور غلط در مورد ارتباطات سازمانی

اجرای نادرست

حتی اگر ایده‌ای درخشان و هدفی روشن داشته باشید، اگر استراتژی نوآورانۀ خود را نادرست اجرا کنید ممکن است شکست بخورد. باید اقدامات خود را به‌دقت برنامه‌ریزی کنید، با تیم و شرکای خود هماهنگ باشید و از کیفیت و انسجام پیام‌ها و مطالبتان اطمینان حاصل کنید. همچنین باید بحران‌ها یا مسائل و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و مدیریت کنید. برای پرهیز از فروافتادن در این دام، یک برنامۀ عملیاتی دقیق با نقش‌ها، مسئولیت‌ها و ضرب‌الاجل‌های مشخص و شفاف ایجاد کنید. علاوه بر این، یک برنامۀ احتیاطی و یک برنامۀ ارتباطات بحران آماده داشته باشید.

عدم یکپارچگی

یک استراتژی روابط‌عمومی نوآورانه نباید از سایر اقدامات سازمان در زمینۀ بازاریابی و ارتباطات جدا باشد. باید استراتژی خود را با استراتژی کلی برند یکپارچه سازید و همچنین آن را با چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های کلی سازمان هماهنگ کنید. علاوه بر این، باید از چندین کانال و پلتفرم مختلف بهره بگیرید تا پیام خود را تقویت کرده و به طور مؤثر به مخاطبان هدفتان برسانید. برای پرهیز از افتادن در این دام، اطمینان حاصل کنید که استراتژی شما با هویت و صدای برند سازگار است. همچنین، از ترکیبی از رسانه‌های سنتی و دیجیتال و همین‌طور، رسانه‌هایی که در تملک شماست، رسانه‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارید و رسانه‌هایی که پرداختی هستند استفاده کنید. 

عدم ارزیابی

دام نهایی هنگام اجرای یک استراتژی روابط‌عمومی نوآورانه، غفلت از ارزیابی نتایج و خروجی‌های آن است. شما باید تأثیر و کارایی استراتژی خود را بر افزایش آگاهی، بهبود شهرت و تقویت روابط برند ارزیابی کنید. باید بازخوردها را جمع‌آوری کنید و از موفقیت‌ها و شکست‌های خود درس بگیرید. برای پریز از افتادن در این دام، از روش‌های کمی و کیفی برای سنجش دقیق نتایج و مقایسۀ آن‌ها با اهداف خود بهره بگیرید. همچنین، با استفاده از ماتریس SWOT، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای خود را شناسایی کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *